Τα παιδιά από το ΓΕ.Λ. Βάμου, το Γυμνάσιο Βρυσσών και το ΓΕ.Λ Βουκολιών, με τη βοήθεια των καθηγητών σε μια δράση με εντυπωσιακό αποτέλεσμα

Γνωρίζατε ότι το ελαιόλαδο εκτός από βασικό συστατικό της κρητικής (και όχι μόνο) διατροφής, μπορεί να γίνει βασικό συστατικό για προϊόντα καλλωπισμού, αλλά και η βάση για την παραγωγή βιοκαυσίμων; Μπορείτε να αναγνωρίσετε τους διάφορους τύπους ελαιόλαδου και να αξιολογήσετε την γεύση του; Είχατε σκεφτεί εναλλακτικούς τρόπους συγκομιδής και διαχείρισης του τοπικού μας προϊόντος;

Απαντήσεις στα προηγούμενα μας έδωσαν τα παιδιά από το ΓΕ.Λ. Βάμου το Γυμνάσιο Βρυσσών και το ΓΕ.Λ Βουκολιών μέσα από την δραστηριότητα με τίτλο “Το Ελαϊ-δικό μας” που διοργανώθηκε και συντονίστηκε από το το Ε.Κ.Φ.Ε. Χανίων και υλοποιήθηκε από εκπαιδευτικούς και μαθητές των συγκεκριμένων σχολικών μονάδων. Έξω από τα “κλασσικά” εκπαιδευτικά πρότυπα, τα αναλυτικά προγράμματα και το σχολικό ωράριο, οι ατομικές ιδέες και η συλλογική τους υλοποίηση, το μεράκι και η συνεργασία των συμμετεχόντων μας έδωσαν ένα εντυπωσιακό αποτέλεσμα. Ο φόρτος των μαθημάτων ή ο τόπος διαμονής των συμμετεχόντων δεν στάθηκαν εμπόδιο καθώς,  η πρόκληση μιας διαφορετικής παιδαγωγικής προσέγγισης ήταν μεγάλη. Το αντικείμενο της δραστηριότητας, οικείο σε όλους, προσφέρεται για την σύνδεση του σχολείου με την  καθημερινότητα.

Συνολικά, τα παιδιά με την καθοδήγηση των καθηγητών τους συνεργάστηκαν εξ αποστάσεως (δικτυακά ερωτηματολόγια, μέσα κοινωνικής δικτύωσης, e-mail, ανταλλαγή υλικού στο διαδίκτυο) αλλά και δια ζώσης (διάφορες επιμέρους συνεργατικές δραστηριότητες κατά την υλοποίηση των δραστηριοτήτων). Βρέθηκαν στην θέση του παρουσιαστή αλλά και του ...κριτή στην διάρκεια της παρουσίασης. Χρησιμοποίησαν, εφάρμοσαν και εμπλούτισαν σχολικές γνώσεις (φυσικές επιστήμες, στατιστική(!), ιστορία, γλώσσα). Συμμετείχαν σε μία γόνιμη και ελκυστική παιδαγωγική διαδικασία, αισθάνθηκαν ενεργά μέλη της κοινωνίας και μας προέτρεψαν να εφαρμόσουμε και εμείς (οι… μεγάλοι) αυτά που εφάρμοσαν τα ίδια!

Ειδικότερα:

Το ΓΕ.Λ Βάμου έξεγξε την ποιότητα του ελαιόλαδου και τα παιδιά του συμμετείχαν σε οργανοληπτικό έλεγχο, αξιολογώντας την. Έφτιαξαν και το δικό τους λάδι, από ελιές που μάζεψαν στο το σχολείο τους. Προετοίμασαν και μας πρόσφεραν κολατσιό με λαδοκούλουρα που ζύμωσαν, λαδόψωμο, και ελιές δικής τους παραγωγής! Έκαναν στατιστική έρευνα και έφτιαξαν ...οδηγίες για τη χρήση του ελαιόλαδου και των προϊόντων. Έγραψαν μαντινάδες με θέμα την ελιά και το λάδι και προέτρεψαν τα παιδιά από τα άλλα σχολεία να κάνουν το ίδιο. Κάποιες μάλιστα από αυτές τις μελοποίησαν και τις τραγούδησαν στο τέλος της εκδήλωσης.

Το Γυμνάσιο Βρυσών ασχολήθηκε  με τη χρήση του ελαιόλαδου στο καλλωπισμό : ως φυσικό Ίαμα και ως φυσικό καλλυντικό: Το σαπούνι , οι κεραλοιφές από παλιές συνταγές με αιθέρια έλαια, το βάλσαμο για τα χείλη και το βαλσαμόλαδο, ένα μοναδικό φυσικό Ίαμα, μας υπενθύμισαν τις θεραπευτικές ιδιότητες της που έχει η ίδια η φύση και περιμένουν απλά να τις (ξανα)ανακαλύψουμε. Για την  ...ομορφιά μας, παρασκευάστηκαν από τα παιδιά  κρέμες “άμεσης” ενυδάτωσης , μάσκες προσώπου, τονωτικές λοσιόν  και διάφορα άλλα καλλωπιστικά, πάντα με βάση το ελαιόλαδο. Και όλα αυτά αποτυπώθηκαν και σε ένα φυλλάδιο που φιλοτέχνησαν τα ίδια και μας μοίρασαν.
Το ΓΕ.Λ Βουκολιών είχε σαν αντικείμενο της δράσης του έναν πολύ σοβαρό περιβαλλοντικό ρύπο, τα τηγανέλαια. Aξιοποιώντας τις γνώσεις της Χημείας, τα παιδιά μας έδειξαν πώς μπορεί ο καθένας, με απλά υλικά και χωρίς κίνδυνο, να μετατρέψει αυτόν τον ρύπο σε εναλλακτικό καύσιμο: Το Βιολντήζελ και ...τίποτα δεν πάει χαμένο! Έτσι μπήκε και το τελευταίο συνθετικό στην φράση:  “Το λάδι μας μεγαλώνει, μας ομορφαίνει και στο τέλος μας ζεσταίνει!”  

Όλα τα παραπάνω που παρουσιάστηκαν ζωντανά από τις ομάδες των τριών σχολείων, στην εκδήλωση που διοργανώθηκε το πρωί της Δευτέρας 22 Ιανουαρίου στον χώρο του Ε.Κ.Φ.Ε. Χανίων, περιγράφονται αναλυτικά και στην ιστοσελίδα  https://ekfechanion.eu.

Στην εκδήλωση συμμετείχε και ο Δ.Σχοινοπλοκάκης, ένας νέος άνθρωπος που αποφάσισε να εφαρμόσει την καινοτόμα σκέψη του σε μεθόδους για την συλλογή και την διαχείριση του ελαιόκαρπου και ελαιόλαδου, με αποτέλεσμα την βράβευση του το 2017.

"Ευχόμαστε τέτοιες συνεργατικές δραστηριότητες να διαχυθούν στα σχολεία μας καθώς έχουν έντονο παιδαγωγικό χαρακτήρα. Στις εποχές του έντονου ανταγωνισμού, της μονοδιάστατης εκπαίδευσης, της βαθμοθηρίας και της κακώς εννοούμενης “αριστείας” μπορούν να αποτελέσουν ένα υγιές εκπαιδευτικό συστατικό. Το ΕΚΦΕ Χανίων θα είναι πάντα δίπλα σε τέτοιες δράσεις", αναφέρεται σε σχετική ανακοίνωση