Ριζικά αναμένεται να αλλάξει το τοπίο στην ελληνική αγορά αυτοκινήτου το φθινόπωρο, σύμφωνα με αποκλειστικές πληροφορίες της “ΗτΣ”, καθώς στελέχη του υπουργείου Οικονομικών πρέπει να παρουσιάσουν στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή το τελικό σχέδιο που πρόκειται να εφαρμόσουν στον τρόπο υπολογισμού των Τελών Ταξινόμησης Τέλη Ταξινόμησης αλλά και τις αλλαγές ή ακόμη και την κατάργηση του Φόρου Πολυτελείας τα οποία βέβαια θα είναι συμβατά με την Ευρωπαϊκή Νομοθεσία.

Η αρχή έγινε στα μέσα Ιουλίου όταν τα στελέχη της Ευρωπαϊκής Επιτροπής ανέμεναν από την κυβέρνηση την αιτιολογημένη άποψη για το θέμα της φορολόγησης των αυτοκινήτων στην Ελλάδα. Ωστόσο τα αρμόδια στελέχη του υπουργείου Οικονομικών δεν απέστειλαν απολύτως τίποτα και ο αρμόδιος Επίτροπος επικοινώνησε με το Ελληνα εκπρόσωπο στην ΕΕ ο οποίος τον διαβεβαίωσε πως τον Σεπτέμβριο το υπουργείο Οικονομικών θα παρουσιάσει μια συνολική λύση για το θέμα φορολόγησης των ΙΧ στην Ελλάδα.

Το νέο σύστημα

Το νέο σύστημα που θα παρουσιάσει η Ελλάδα στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή ακόμη δεν έχει ολοκληρωθεί ωστόσο σύμφωνα με αποκλειστικές πληροφορίες για τα Τέλη Ταξινόμησης εξετάζεται ο τρόπος υπολογισμού τους να γίνεται βάσει των εκπομπών CO2 ή βάσει της λιανικής αξίας κάθε μοντέλου ώστε το σύστημα να είναι πιο ξεκάθαρο και δίκαιο ενώ από την άλλη μεριά θα σταματήσει και στο “παιχνίδι” κάποιων εισαγωγικών να αλλάζουν όποτε θέλουν τις εργοστασιακές αξίες των μοντέλων τους.

Παράλληλα εξετάζεται και μία ακόμη πρόταση στην οποία ωστόσο αντιδρούν έντονα κάποια στελέχη του υπουργείου Οικονομικών που αφορά σε πλήρη κατάργηση των Τελών Ταξινόμησης!

Πάντως οι επικρατέστερες προτάσεις είναι τα Τέλη να υπολογίζονται βάσει των εκπομπών ρύπων είτε βάσει της λιανικής αξίας των μοντέλων.

Ωστόσο αν τελικά αποφασιστεί τα Τέλη Ταξινόμησης να υπολογίζονται βάσει των εκπομπών ρύπων τότε οι εισαγωγές μεταχειρισμένων ΙΧ θα “παγώσουν” για τουλάχιστον 2 χρόνια ώστε να δημιουργηθεί ο ανάλογος στόλος στο εξωτερικό από μεταχειρισμένα ΙΧ που πληρούν τις προδιαγραφές ρύπων Euro5 και να μπορούν να εισαχθούν με ευνοϊκούς όρους.

Παράλληλα η εισαγωγή μεταχειρισμένων αυτοκινήτων που πληρούν τις προδιαγραφές ρύπων Euro4 θα είναι ασύμφορη και σύμφωνα με στελέχη της αγοράς ενάντια στο κοινοτικό δίκαιο με αποτέλεσμα να οδηγηθούμε και πάλι στο Δικαστήριο της ΕΕ...

Αλλωστε είναι γνωστό πως κάθε φορά που αλλάζει η Κοινοτική Οδηγία που αφορά στις εκπομπές ρύπων αφορά αποκλειστικά και μόνο τα καινούρια αυτοκίνητα ενώ τα μεταχειρισμένα διακινούνται ελεύθερα στα υπόλοιπα κράτη-μέλη χωρίς καμία επιπλέον επιβάρυνση (επιβαρυμένα Τέλη Ταξινόμησης) και το μοναδικό κόστος αφορά στην αλλαγή των πινακίδων κυκλοφορίας από το ένα κράτος μέλος στο άλλο που έχει εισαχθεί.

Φόρος Πολυτελείας

Ο Φόρος Πολυτελείας αποτέλεσε το “κερασάκι” στην τούρτα για την καθίζηση της αγοράς αυτοκινήτου καθώς από την μία μεριά ευνοήθηκαν τα μέγιστα κάποιες εισαγωγικές που αναπροσάρμοσαν τις εργοστασιακές του αξίες έτσι ώστε να γλιτώνουν το φόρο ενώ από την άλλη κάποιες άλλες είδαν τις πωλήσεις των μοντέλων τους να μηδενίζονται. Ωστόσο η επιβολή του Φόρου Πολυτελείας και στα εισαγόμενα μεταχειρισμένα έκανε απαγορευτική την ταξινόμησή τους στη χώρα μας καθώς σε πάρα πολλές περιπτώσεις η αξία τους ξεπερνούσε ακόμη και εκείνη των αντίστοιχων καινούριων μοντέλων!

Σύμφωνα με πληροφορίες η κυβέρνηση προσανατολίζεται στην αναδιαμόρφωση του Φόρου Πολυτελείας ώστε να καταβάλλεται μόνο στα πραγματικά ακριβά αυτοκίνητα και να υπολογίζεται βάσει της αξίας λιανικής του κάθε μοντέλου ενώ στελέχη της αγοράς ασκούν πιέσεις ώστε να καταργηθεί εντελώς ο παράλογος φόρος που έχει μηδενίσει τις πωλήσεις σε μια κατηγορία οχημάτων ιδιαίτερα προσοδοφόρα για τα κρατικά έσοδα.

Τεκμήρια

Η αύξηση των τεκμηρίων στα αυτοκίνητα σίγουρα έχει προβληματίσει εκατοντάδες χιλιάδες ιδιοκτήτες ωστόσο η φοροδιαφυγή των προηγούμενων ετών με κάποιο τρόπο πρέπει να σταματήσει. Ομως σύμφωνα με το ρητό “μαζί με τα ξερά καίγονται και τα χλωρά” η αύξηση των τεκμηρίων αναμένεται να “κάψει” πολλούς ιδιοκτήτες οι οποίοι έχουν μείνει άνεργοι ή έχουν υποστεί πολύ μεγάλες μειώσεις στα ετήσια εισοδήματά τους. Αλλωστε αν κάποιος είχε τη δυνατότητα να αποκτήσει κάποιο ΙΧ πριν από δύο χρόνια και στη συνέχεια έμεινε άνεργος το μόνο που χρειάζεται να καταβάλλει αν το κυκλοφορεί ελάχιστα είναι τα Τέλη και την ασφάλεια τα οποία σε καμία περίπτωση δεν ξεπερνούν τα 1.000 ευρώ αν πρόκειται για όχημα με κινητήρα 2.000 κ.εκ.

Απαρχαιωμένο σύστημα

Το σύστημα φορολόγησης των αυτοκινήτων στην Ελλάδα, όπως και στη Δανία, θεωρείται απαρχαιωμένο και άδικο ενώ οι πρόσφατοι επιπλέον φόροι που έχουν επιβληθεί τα τελευταία χρόνια έχουν κυριολεκτικά προκαλέσει κατάρρευση των πωλήσεων στα καινούρια ΙΧ όπως επίσης και στα δημοσιονομικά έσοδα της χώρας τα οποία υπολογίζεται πως για το 2011 θα ανέλθουν σε μόλις 200 εκατ. από 1,5 δισ. ευρώ που ήταν τα προηγούμενα χρόνια. Πέραν των παραπάνω οι πολλαπλοί φόροι έχουν μπερδέψει τους καταναλωτές και συνεπώς μια εκλογίκευση και απλοποίηση του συστήματος θα βελτίωνε την αγορά αυξάνοντας τις πωλήσεις και βέβαια τα δημοσιονομικά έσοδα. Παράλληλα το κράτος θα εξοικονομούσε και πόρους καθώς η απλοποίηση του συστήματος θα επέτρεπε το κλείσιμο αρκετών τελωνείων.

Αθέμιτος ανταγωνισμός

Ενα ακόμη πολύ σοβαρό θέμα που προκύπτει από το απαρχαιωμένο σύστημα της φορολόγησης αυτοκινήτων στην Ελλάδα έχει να κάνει με τον αθέμιτο ανταγωνισμό που προκαλούν κάποιες εισαγωγικές εταιρείες σε βάρος των υπολοίπων. Ειδικότερα επειδή ο Φόρος Πολυτελείας αλλά και τα Τέλη Ταξινόμησης υπολογίζονται βάσει της εργοστασιακής αξίας των αυτοκινήτων κάποιες εισαγωγικές μπορούν να αναπροσαρμόζουν τις εν λόγω αξίες όπως εκείνες επιθυμούν με αποτέλεσμα να γλιτώνουν χιλιάδες ευρώ κατά τον εκτελωνισμό του κάθε μοντέλου τους , αυξάνοντας τα περιθώρια κέρδους τους στο μέγιστο ενώ από την άλλη μεριά κάποια ανταγωνιστικά μοντέλα να είναι πολύ ακριβότερα και τελικά να μην τα επιλέγουν οι καταναλωτές. Από την άλλη μεριά το κράτος χάνει χάνει εκατομμύρια ευρώ σε μια στιγμή που η χώρα προσπαθεί να ανακάμψει από τα συνεχή “χτυπήματα” των κερδοσκόπων...

Το μεγάλο ξεκαθάρισμα

Οι επόμενοι τέσσερις μήνες θα είναι καθοριστικοί για πολλούς εισαγωγείς αλλά και εμπόρους αυτοκινήτων καθώς αν δεν αλλάξει κάτι άμεσα θα έχουμε νέο γύρο λουκέτων ενώ τα “κανόνια” που θα σκάσουν θα είναι πολύ ηχηρά!

Αλλωστε χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί και το γεγονός πως το 70% των επιχειρηματιών του κλάδου που έχει λάβει χρηματοδότηση μέσω ΤΕΜΠΕ αδυνατούν να καταβάλλουν τις δόσεις τους και προσπαθούν με κάθε τρόπο να πετύχουν επέκταση των κρατικών εγγυήσεων για ακόμη ένα χρόνο ώστε να σωθούν.

Πάντως θα πρέπει να αναφέρουμε πως το 2010 οι εισαγωγικές εταιρείες αυτοκινήτων στο σύνολό τους κατέγραψαν ζημιές ύψους 155 εκατ. ευρώ ενώ για φέτος οι απώλειες να είναι πολύ υψηλότερες!

Παράλληλα οι απολύσεις των εργαζομένων στο κλάδο έχει πάρει μορφές χιονοστιβάδας και σύμφωνα με όσα αναφέρουν στην “ΗτΣ” στελέχη της αγοράς περίπου 1.000 εργαζόμενοι χάνουν τη δουλειά τους κάθε μήνα στην αγορά αυτοκινήτου οι οποίοι εγγράφονται στο Ταμείο Ανεργίας επιβαρύνοντας το κράτος ενώ από την άλλη μεριά τα δημοσιονομικά έσοδα μειώνονται ακόμη περισσότερο εξαιτίας της απώλειας των εργοδοτικών εισφορών, της φορολόγησής τους, κ.ά.

Φορολόγηση ΙΧ στην ΕΕ

Χώρα ΦΠΑ Υπολογισμός Τελών Ταξινόμησης βάσει:

Αυστρία 20% Κατανάλωσης καυσίμου

Βέλγιο 21% Κυβισμού, εκπομπών CO2

Βουλγαρία 20 -

Κύπρος 15 Κυβισμός, εκπομπών CO2

Τσεχία 20 -

Γερμανία 19 -

Δανία 25 105% έως 79.000 δανικές κορώνες

180% από 79.001 και άνω

Εσθονία 20 -

Ισπανία 18 Εκπομπών CO2

Φινλανδία 23 Τιμή, εκπομπών CO2

Γαλλία 19,6 εκπομπών CO2

Από 200 έως 2.600 ευρώ

Ελλάδα 23 Κυβισμός, εκπομπών CO2,

Φόρος Πολυτελείας

Ουγγαρία 25 Κυβισμό, εκπομπών CO2

Ιρλανδία 21 Εκπομπών CO2

Ιταλία 20 Ιπποδύναμης, βάρους, θέσεων

Λιθουανία 21 LTL 50

Λουξεμβούργο 15 -

Λάτβια 21 Εκπομπών CO2

Μάλτα 18 Τιμής, εκπομπών CO2, Μήκος

Ολλανδία 19 Τιμής, εκπομπών CO2

Πολωνία 23 Κυβισμού

Πορτογαλία 23 Κυβισμού, εκπομπών CO2

Ρουμανία 24 Κυβισμού, εκπομπών CO2

Σουηδία 25 -

Σλοβενία 20 Τιμής, εκπομπών CO2

Σλοβακία 19 -

Μεγάλη Βρετανία 20 -

Γιώργος Ανδρής/Ημερησία