Επί σαράντα και πλέον χρόνια στη χώρα μας δεν υπήρχε καταγραφή και ψηφιοποίηση των επιδομάτων, όπως γίνεται σε όλη την Ευρώπη, οπού ο πολίτης γνωρίζει με λεπτομέρειες τι δικαιούται, πώς και πότε ακριβώς θα το πάρει.

Με το σχέδιο νόμου για τη Μετεξέλιξη του Οργανισμού Γεωργικών Ασφαλίσεων προωθείται μεταξύ άλλων η αναμόρφωση και η μετατροπή του ΟΓΑ που δεν εντάχθηκε στον ΕΦΚΑ, σε έναν νέο ενιαίο φορέα απόδοσης προνοιακών επιδομάτων, παροχών και υπηρεσιών. Το νομοσχέδιο αποτελεί μια ακόμη τομή της παρούσας Κυβέρνησης, είναι προϊόν εξαντλητικής διαβούλευσης, ενώ όπως διαπιστώθηκε και κατά την ακρόαση φορέων στην αρμόδια Κοινοβουλευτική Επιτροπή, αποσπά ευρύτατη κοινωνική συναίνεση.

Οι βασικές διατάξεις του εγκαθιδρύουν τον ενιαίο Οργανισμό Προνοιακών Επιδομάτων και Κοινωνικής Αλληλεγγύης (ΟΠΕΚΑ), ο οποίος θα είναι επιφορτισμένος με την ανίχνευση των πραγματικών αναγκών του πληθυσμού και της αποδοτικής διαχείρισης των πόρων που διατίθενται για τη μείωση της φτώχειας και του κοινωνικού αποκλεισμού.

Ο ΟΠΕΚΑ θα διαχειρίζεται το επίδομα παιδιού, το Κοινωνικό Εισόδημα Αλληλεγγύης (ΚΕΑ), το Επίδομα Κοινωνικής Αλληλεγγύης σε ανασφάλιστους υπερήλικες, τις παροχές και υπηρεσίες του Λογαριασμού Αγροτικής Εστίας, επιδόματα σε άτομα με αναπηρία και λοιπές προνοιακές παροχές. Στόχος μας και σκοπός του νέου οργανισμού είναι σύντομα όλα τα θέματα – των αιτήσεων, της επεξεργασίας τους, της καταβολής των επιδομάτων - να γίνονται μέσα από ένα πλήρως ηλεκτρονικό σύστημα, βγάζοντας από τη μέση καλοθελητές και διαμεσολαβητές του παλιού πελατειακού συστήματος.

Επιπρόσθετα, προκειμένου να είμαστε βέβαιοι ότι αποδίδουμε τα επιδόματα στους πραγματικούς δικαιούχους, για πρώτη φορά δημιουργείται Ενοποιημένο Μητρώο ΟΠΕΚΑ, στο οποίο καταχωρούνται όλοι οι δικαιούχοι των πάσης φύσεως προνοιακών παροχών, καθώς επίσης και οι οφειλέτες τους, εν ζωή και θανόντες. Αυτά τα δεδομένα θα διασταυρώνονται με άλλες βάσεις δεδομένων, όπως για παράδειγμα με τα ηλεκτρονικοποιημένα στοιχεία της ΗΔΙΚΑ ή τα στοιχεία της ΑΑΔΕ, ώστε να διασφαλιστεί η πλήρης διαφάνεια στη διαδικασία χορήγησης επιδομάτων.

Το συγκεκριμένο νομοσχέδιο αποτελεί τον δεύτερο βασικό πυλώνα του νέου ψηφιακού προνοιακού κράτους κοινωνικής αλληλεγγύης. Ο πρώτος πυλώνας είναι ο εθνικός μηχανισμός με τα 240 Κέντρα Κοινότητας σε Δήμους ανά την επικράτεια, όπου οι πολίτες με τον ΑΦΜ και τον ΑΜΚΑ τους ενημερώνονται για τα δικαιώματά τους, επιδόματα, παροχές και υπηρεσίες. Σημειώνεται ότι, όπου δεν υπάρχουν Κέντρα Κοινότητας θα υπάρχει διαπιστευμένος υπάλληλος στους Δήμους, επιφορτισμένος με τα ίδια καθήκοντα.

Το δεύτερο μέρος του νόμου ρυθμίζει άλλα εξίσου σημαντικά ζητήματα. Πολύ σημαντικό είναι το άρθρο 51, σύμφωνα με το οποίο το Υπ. Εργασίας επέλεξε και προτείνει την άμεση λειτουργία μέχρι δύο νέων τμημάτων βρεφονηπιακών σταθμών, σε κάθε δήμο που έχει καταγράψει συγκεκριμένες ελλείψεις. Το συνολικό ύψος της χρηματοδότησης αυτών των τμημάτων είναι 15 εκατ ευρώ και θα δοθεί από τον κρατικό προϋπολογισμό και πρόκειται να καλύψει εργασίες ανακαίνισης και προσαρμογής των κτιρίων, καθώς και την προμήθεια του απαιτούμενου εξοπλισμού.

Στόχος μας είναι φέτος να φτιαχτούν 400 νέα τμήματα ανά την επικράτεια που θα καλύψουν περίπου 10.000 νέες θέσεις παιδιών, βρεφών και νηπίων. Το 2019 υπάρχει πρόβλεψη για άλλα 1800 νέα τμήματα, με απώτερο σκοπό οι συνολικές θέσεις να ανέρχονται σε 165.000 από το 2019. Αυτό είναι για μας ένα σημαντικό κομμάτι κοινωνικής πολιτικής και όχι η πολιτική που ακολουθήθηκε επί ΝΔ, η οποία μας παρέδωσε μόλις 75.000 θέσεις.

Τέλος, με τροπολογία διασφαλίζεται το ακατάσχετο του επιδόματος εκπαίδευσης ή επαγγελματικής κατάρτισης των ανέργων, το οποίο είναι μεν αφορολόγητο, προτείνεται  όμως να είναι ανεκχώρητο και ακατάσχετο στα χέρια του Δημοσίου ή τρίτων, να μην δεσμεύεται και να μην συμψηφίζεται με βεβαιωμένα χρέη στη φορολογική διοίκηση, στο Δημόσιο, στα ασφαλιστικά ταμεία ή στα πιστωτικά ιδρύματα και να μην υπολογίζεται στα εισοδηματικά όρια για την καταβολή οποιασδήποτε παροχής κοινωνικού ή προνοιακού χαρακτήρα. Η συγκεκριμένη ρύθμιση αφορά κατά βάση ανέργους που συμμετέχουν σε προγράμματα εκπαίδευσης και κατάρτισης ου συνήθως εντοπίζονται σε πληθυσμιακές ομάδες νέων ή μακροχρόνια ανέργων, ανέργων που βρίσκονται κοντά στη συνταξιοδότηση και ανέργων γυναικών που πλήττονται περισσότερο επαγγελματικά από την οικονομική κρίση.

Το νομοσχέδιο αυτό έρχεται να επανεπιβεβαιώσει την ευαισθησία της Κυβέρνησης και να ενισχύσει τα δείγματα γραφής που μέχρι τώρα έχουμε δώσει και αναγνωρίζονται από τον ελληνικό λαό. Αποτελεί δε, ένα ακόμη πολύ σημαντικό κομμάτι του παζλ, που λέγεται: «Άσκηση, δίκαιης, διαφανούς, ισόνομης και αποτελεσματικής κοινωνικής πολιτικής».

Βάλια Βαγιωνάκη

Βουλευτής ΣΥΡΙΖΑ