Οι άνθρωποι, ιδίως οι άνδρες, που διαθέτουν στο γενετικό κώδικά τους πρόσθετα αντίγραφα συγκεκριμένων γονιδίων, είναι πολύ πιο πιθανό να είναι υπερβολικά αδύνατοι, σύμφωνα με νέα ευρωπαϊκή έρευνα, η οποία για πρώτη φορά εντόπισε μια γενετική αιτία για την ισχνότητα και την λιποσαρκία.

Όπως αναμεταδίδει το ΑΠΕ-ΜΠΕ, οι επιστήμονες, με επικεφαλής ερευνητές του Κολεγίου Ιμπέριαλ του Λονδίνου και του Πανεπιστημίου της Λοζάννης, με επικεφαλής τον καθηγητή Φιλίπ Φρόγκελ της Σχολής Δημόσιας Υγείας του βρετανικού πανεπιστημίου, που δημοσίευσαν τη μελέτη στο Nature, βρήκαν ότι ένας διπλασιασμός ενός τμήματος του χρωμοσώματος 16, που περιλαμβάνει 28 γονίδια, σχετίζεται με το να έχει κάποιος βάρος κάτω του κανονικού.

Μια προηγούμενη έρευνα είχε καταλήξει στην αντίστροφη διαπίστωση: ότι τα άτομα με την απουσία ενός αντιγράφου αυτών των γονιδίων είναι 43 φορές πιο πιθανό να είναι υπερβολικά παχύσαρκοι.

Όπως είπε ο Δρ Φρόγκελ, η ανακάλυψη δείχνει ότι αν ένα παιδί δεν τρώει και δεν παχαίνει, ίσως να μην είναι κάποιο λάθος των γονιών, αλλά να σχετίζεται με τα γονίδιά του, ειδικά αν πρόκειται για αγόρι.

Κανονικά, κάθε άνθρωπος έχει ένα αντίγραφο από κάθε χρωμόσωμα, το οποίο παίρνει από κάθε γονιό του, όμως μερικές φορές ορισμένα τμήματα ενός χρωμοσώματος μπορεί να αντιγραφούν ή να διαγραφούν, προκαλώντας ανώμαλες «δόσεις» γονιδίων. Σε ποσοστό περίπου ένα άτομο στα 2.000, ένα μέρος του χρωμοσώματος 16 διπλασιάζεται μέσω αντιγραφής και έτσι αυξάνονται πολύ οι πιθανότητες να είναι κανείς πολύ αδύνατος, αναλογικά περισσότερο στους άνδρες (23 φορές πιθανότερο) σε σχέση με τις γυναίκες (πέντε φορές).

Ως άτομο με βάρος κάτω του κανονικού θεωρείται όποιος έχει δείκτη μάζας σώματος κάτω του 18,5 (ο δείκτης υπολογίζεται αν διαιρεθεί το βάρος με το τετράγωνο του ύψους).

Οι ερευνητές ανέλυσαν το DNA άνω των 95.000 ανθρώπων και διαπίστωσαν ότι τα μισά παιδιά που βρέθηκαν με «υπερδοσολογία» γονιδίων του χρωμοσώματος 16, είχαν διαγνωστεί με προβλήματα υπο-ανάπτυξης και με ελλιπές βάρος. Το ένα τέταρτο αυτών των ατόμων με τα επιπλέον γονίδια έχουν μικροκεφαλία, δηλαδή το κρανίο και ο εγκέφαλός τους είναι πολύ μικρά, πράγμα που μπορεί να οδηγήσει σε νευρολογικές διαταραχές.

Οι επιστήμονες ελπίζουν ότι η ανακάλυψη θα οδηγήσει σε νέες θεραπείες για την ανορεξία, αλλά και την παχυσαρκία.