Παρά τις μεγαλόστομες δεσμεύσεις περί ισόρροπης ανάπτυξης, στην πράξη η "περιφέρεια" και στην προκειμένη περίπτωση οι πρώην περιαστικοί δήμοι παραμένουν στη "σκιά" του κέντρου, δηλαδή της πόλης των Χανίων.

Στην τοπική αυτοδιοίκηση, ειδικά μετά τον Καλλικράτη, ο ρόλος του "φτωχού συγγενούς" για τους πρώην περιαστικούς δήμους, επισφραγίστηκε με τον πλέον αδιάψευστο τρόπο, αυτόν της καθημερινότητας που βιώνουν οι πολίτες.

Σε επίπεδο Χανίων, από την αλλαγή στο καλλικρατικό μοντέλο μέχρι και σήμερα, το ενδιαφέρον και οι προτεραιότητες συγκεντρώνονται στο κέντρο, τα Χανιά, με τους πρώην περιαστικούς δήμους, Σούδας, Ακρωτήριου, Ελ. Βενιζέλου, Θερίσου, Νέας Κυδωνίας και Κεραμειών να έρχονται σε δεύτερη και τρίτη μοίρα.

Στο παρελθόν ο κάτοικος που αντιμετώπιζε ένα πρόβλημα μπορούσε να απευθυνθεί αμέσως στον δήμαρχό του και αυτός να γνωρίζει ακριβώς περί τίνος πρόκειται και να παρεμβαίνει άμεσα. Τα τελευταία 7 "καλλικρατικά" χρόνια η διοίκηση είναι απρόσωπη για τον απλό πολίτη και η ενημέρωση ή κοινοποίηση προβλημάτων καθημερινότητας δαιδαλώδης και συνήθως χωρίς αποτέλεσμα.

Δεν φταίει μόνο ο Καλλικράτης ή μόνο τα δημοτικά σχήματα, φταίει και το γεγονός ότι η συμμετοχή των πολιτών και η σύγκληση των τοπικών συμβουλίων είναι στις περισσότερες περιπτώσεις ανύπαρκτη.

Τα προβλήματα είναι αρκετά εμείς απλώς αναφέρουμε ενδεικτικά κάποια από αυτά.

Θέρισος

Κατά την τελευταία κακοκαιρία, στον πυθμένα του ποταμιού που βρίσκεται στο Βαμβακόπουλο, δίπλα στο ΚΤΕΟ, δημιουργήθηκε από τον όγκο των υδάτων και των φερτών υλικών, μια πολύ μεγάλη τρύπα με αποτέλεσμα να υπάρχει κίνδυνος στο σημείο αν δεν αποκατασταθεί. Όπως επισημαίνει ο δημοτικός σύμβουλος, Γιώργος Τσαπάκος: «Υπάρχει μεγάλη πιθανότητα σε μια επόμενη κακοκαιρία να πέσει το τοιχίο, να κάνει ζημιά σε παρακείμενες ιδιοκτησίες αλλά και στο ίδιο το έργο. Όταν πρωτοεμφανίστηκε το πρόβλημα πέρσι, χρειαζόταν μόνο 10 κυβικά μπετόν για να κλείσει η τρύπα. Τότε είχα επισημανει το πρόβλημα στον δήμο, ωστόσο δεν έγινε τίποτα. Τώρα πια δεν χρειάζεται μόνο 10 κυβικά μπετόν, χρειάζεται ολόκληρο έργο καθώς το πρόβλημα επιδεινώθηκε μετά και την τελευταία κακοκαιρία.»

Τα απορρίμματα που ασυνείδητοι απορρίπτουν κυρίως στον παράλληλο δρόμο της εθνικής οδού μεταξύ Νέας Κυδωνίας και Θe έχουν μετατραπεί σε χωματερές. Στο παρελθόν η αποκομιδή των απορριμμάτων αφορούσε στον δήμο, τώρα απομένουν οι σωροί των σκουπιδιών να επισφραγίζουν την αδιαφορία για οτιδήποτε βρίσκεται εκτός κέντρου. 

Ελευθέριος Βενιζέλος

Το "πάγωμα" της εφαρμογής σχεδίου πόλης στην περιοχή Πασακάκι - Χαρακιά, δεν είναι χθεσινό πρόβλημα. Περίπου μια δεκαετία πίσω, το σχέδιο πόλης στον τότε δήμο Ελ. Βενιζέλου είχε προχωρήσει μέχρι τις Μουρνιές. Όπως αναφέρει ο τοπικός σύμβουλος Μιχάλης Σχοινάς: "Για το κομμάτι από τις Μουρνιές μέχρι την Πελεκαπίνα, υπάρχει σχέδιο που ορίζει πού θα γίνουν δρόμοι, πάρκα, παιδικές χαρές, σχολεία, έχουν γίνει αναρτήσεις, έχουν δικαστεί ενστάσεις, έχουν γίνει όλες οι απαιτούμενες διαδικασίες, όμως δεν έχει γίνει το τελευταίο απλό βήμα, της κύρωσης της πράξης εφαρμογής".  Αποτέλεσμα είναι να βρισκόμαστε "πριν την πηγή και να μην πίνουμε νερό", αφήνοντας χρόνια εκκρεμές το ζήτημα της πολεοδόμησης της περιοχής από τις Μουρνιές μέχρι την Πελεκαπίνα.

Ενδεικτικό της έλλειψης στοιχειωδών υποδομών σε μια τόσο μεγάλη δημοτική ενότητα, είναι η απουσία πεζοδρομίων. Χαρακτηριστικό παράδειγμα η απουσία πεζοδρομίου στην Αγίου Νεκταρίου, έναν δρόμο τον οποίο διασχίζουν καθημερινά πολλά μικρά παιδιά καθώς σε αυτή την περιοχή βρίσκεται δημοτικό σχολείο και νηπιαγωγείο. Έτσι τα παιδιά αναγκάζονται να περπατούν στην άκρη του δρόμου.

Σούδα

Πολλά σημαντικά έργα έχουν μείνει στο περιθώριο τα προηγούμενα χρόνια, όπως για παράδειγμα το φρούριο Ιτζεδίν ή η αποκατάσταση του υδροβιότοπου του ποταμού Μορώνη. Σύμφωνα με τον πρώην δήμαρχο Σούδας και νυν δημοτικό σύμβουλο, Γιάννη Περάκη: «Υπάρχουν πολλά έργα όπως αυτό του κόμβου της Σούδας στην περιοχή αύρα, για το οποίο κανείς δεν γνωρίζει τι ακριβώς περιλαμβάνει η μελέτη. Επίσης, η ανάπλαση της πλατείας της Σούδας γίνεται με ίδιους πόρους του δήμου, που σημαίνει ότι ουσιαστικά θα αναγκαστούν οι δημότες να επωμιστούν το βάρος του κόστους, ενώ ήταν ένα έργο που θα μπορούσε να ενταχθεί στην περιφέρεια, σε κάποιο χρηματοδοτικό πρόγραμμα». 

Επιπλέον, όπως επσημαίνει ο κ. Περάκης: «Στο φρούριο του Κουλέ, 7 χρόνια μετά ούτε καν έχουν ανοίξει την πύλη να δούμε πώς είναι η κατάσταση σε ένα έργο που σχεδόν είχε ολοκληρωθεί. Είχαν απομείνει κάποιες μικρές παρεμβάσεις όμως 7 χρόνια μετά ο χώρος παραμένει κλειστός με κίνδυνο να αχρηστευτούν οι όποιες παρεμβάσεις είχαν γίνει.».

Όλα αυτά τα χρόνια το πρόβλημα των πλημμυρών στην κάτω Σούδα είναι τεράστιο. Η περιοχή είναι πολύπαθη με τους δρόμους να μετατρέπονται σε λίμνη σε κάθε δυνατή νεροποντή. Τουλάχιστον, τώρα φαίνεται ότι έχει δρομολογηθεί η αντιπλημμυρική θωράκιση της περιοχής από τη ΔΕΥΑΧ με ένα έργο περίπου 5,2 εκατ. ευρώ.

Νέα Κυδωνία

Ο καθαρισμός των ρεμάτων γίνεται αποσπασματικά και όχι ολοκληρωμένα ώστε να μπορούν στις περιπτώσεις κακοκαιρίας και ισχυρών βροχοπτώσεων να δεχτούν τη ροή των υδάτων. Αποτέλεσμα είναι να δημιουργούνται φαινόμενα πλημμυρών, όπως αυτά του Οκτωβρίου,  αναφέρει ο δημοτικός σύμβουλος, Γιώργος Σχοινοπλοκάκης. 

Επίσης, το οδικό δίκτυο που είναι εντός οικισμού και ανήκει ως ευθύνη στην εκάστοτε δημοτική αρχή, είναι σε άθλια κατάσταση.  Υπάρχουν πολλά τέτοια τμήματα στον οικισμό για παράδειγμα της Αγίας Μαρίνας, μιας περιοχής που σφύζει από κίνηση ειδικά το καλοκαίρι. Η αποκατάσταση των προβλημάτων αυτού του οδικού δικτύου, είναι δουλειά του δήμου. Επίσης η αγροτική οδοποιία είναι στο έλεος του Θεού, συμπληρώνει ο κ. Σχοινοπλοκάκης

Στον οικισμό της Αγίας Μαρίνας, αλγεινή εντύπωση δημιουργούν και οι μικρές χωματερές που ξεπροβάλλουν ως... "βιτρίνα" τουριστικής περιοχής.

Ακρωτήρι

Το οδικό δίκτυο και η κατάσταση των δρόμων, αποτελεί επίσης μελανό σημείο και για τον πρώην δήμο Ακρωτηρίου. Λακκούβες και κακοτεχνίες συνθέτουν το σκηνικό, όπως στις περισσότερες περιπτώσεις των πρώην περιαστικών δήμων. Ενδεικτική της κατάστασης που επικρατεί στο οδικό δίκτυο είναι μια πάροδος η οποία λειτουργεί για πολλούς ντόπιους ως παράκαμψη προκειμένου να αποφύγουν τα φανάρια του κεντρικού δρόμου. Πρόκειται για πάροδο που βρίσκεται στην  Αγίου Ονουφρίου και καταλήγει στην Ελ. Βενιζέλου των Κουνουπιδιανών.

Και η καθαριότητα όμως είναι προβληματική κυρίως με την ύπαρξη σημείων στα οποία κάποιοι εναποθέτουν απορρίμματα και μπάζα.

Σε έναν δήμο, το κέντρο που θέτει σε δεύτερη μοίρα την περιφέρειά του και η περιφέρεια του που κοιτάζει με μοιρολατρία τα προβλήματά της, έχουν ως αποτέλεσμα, οι πρώην περιαστικοί δήμοι των Χανίων να μένουν στο περιθώριο με προβλήματα που σε διαφορετική περίπτωση θα διευθετούνταν πολύ γρηγορότερα.

Αυτό δεν σημαίνει ότι δεν υπήρξαν ζητήματα που δρομολογήθηκαν, η ίδια όμως η καθημερινότητα των πολιτών εδώ και 7 χρόνια είναι δύσκολο να αντιμετωπιστεί άμεσα από εξουσίες που συγκεντρώνονται στο κέντρο.