Ο νόμος Χανίων λέει ακόμα “ΟΧΙ” στο bullying αλλά έχουν αυξηθεί τα κρούσματα επιθετικής συμπεριφοράς – Τα παιδιά έχουν χάσει την παιδικότητά τους και μιμούνται τη βία και την επιθετική συμπεριφορά που βιώνουν στο περιβάλλον τους

Ο νομός Χανίων δεν έχει “εκτεθεί” σε φαινόμενα σχολικού εκφοβισμού όπως άλλες περιοχές των Χανίων, ωστόσο παρατηρείται αύξηση της παραβατικότητας των ανηλίκων που εκφράζεται μεταξύ άλλων με επιθετική και βίαιη συμπεριφορά αλλά όχι με τη μορφή bullying. Συχνά, αποσπασματικά περιστατικά βίας τοποθετούνται εσφαλμένα κάτω από την “ταμπέλα” του bullying, που έχει γίνει ένας όρος “μόδα” ενώ στο οικογενειακό περιβάλλον βρίσκονται συχνά οι αιτίες που οδηγούν ανηλικους στο να υιοθετούν και να εκφράζονται μέσα από επιθετικές συμπεριφορές.

Οι παρεμβάσεις στην οικογένεια με τη βοήθεια και τη στήριξη ειδικών αλλά και η δημιουργία ενός δικτύου μεταξύ των φορέων που ασχολούνται περιστατικά βίας και σχολικού εκφοβισμού στα Χανιά αποτελεί ζητούμενο για την αποτελεσματική αντιμετώπιση τέτοιων φαινομένων.

Αυτά επισημάνθηκαν μεταξύ άλλων σε ημερίδα που διοργάνωσε ΠΕ Χανίων, σε συνεργασία με τα Γραφεία Σχολικών Συμβούλων της Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Ν. Χανίων, τις Διευθύνσεις Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Ν. Χανίων και το Συμβουλευτικό Σταθμό Νέων, στο Πνευματικό Κέντρο Χανίων.

Η Αθηνά Ντούλια, Σχολική Σύμβουλος 1ης Περιφέρειας Ν.Χανίων, επεσήμανε οτι στα Χανιά το φαινόμενο του σχολικού εκφοβισμού δεν έχει “ευδοκιμήσει” όπως σε άλλες περιοχές ενώ διευκρίνισε οτι συχνά, αποσπασματικά φαινόμενα επιθετικής συμπεριφοράς μεταξύ παιδιών, τοποθετούνται λανθασμένα κάτω από την ταμπέλα “bullying” και για το λόγο αυτό θα πρέπει να αποσαφηνιστούν τα χαρακτηριστικά που συνθέτουν το φαινόμενο του σχολικού εκφοβισμού

“Δεν έχουμε τα ακραία φαινόμενα που υπάρχουν σε άλλες περιοχές.Οι όποιες αντιπαλότητες, οι όποιες μορφές επιθετικότητας έχουν να κάνουν με εκφάνσεις της σύγχρονης κοινωνίας. Εχουμε τα παιδιά της οικονομικής κρίσης –  είναι αυτή η γενιά – που έχουν να κάνουν με διάφορες ανησυχίες και αυτή η αναστάτωση που βιώνουν ψυχικά την εκφράζουν με τον δικό τους τρόπο. Πρέπει να είμαστε ιδιαίτερα προσεκτικοί τι είναι τελικά εκφοβισμός και να μην τα βάζουμε όλα κάτω από την ταμπέλα του bullying”. 

(η Αθήνα Ντούλια από δεξιά με την συντονίστρια της εκδήλωσης Κατερίνα Ζομπανάκη)

Τί είναι τo bullying και ποιοι παράγοντες κρύβονται πίσω από αυτό

“Ο σχολικός εκφοβισμός είναι μια συστηματική, επαναλαμβανόμενη με τακτικότητα πράξη που έχει σκοπό να πληγώσει κάποιον συγκεκριμένα. Δεν είναι αποσπασματικά και περιστασιακά φαινόμενα”, επεσήμανε η κ. Ντούλια ενώ ερωτηθείς για τους παράγοντες που προκαλούν την εκδήλωση περιστατικών σχολικού εκφοβισμού,  τόνισε οτι αποτελεί ένα παραγοντικό φαινόμενο που έχει να κάνει “με την αλλαγή της δομής της οικογένειας (όπως είναι η αύξηση των μονογονεϊκών οικογενειών) την οικονομική κρίση, τις κοινωνικές σχέσεις μεταξύ των ανθρώπων αλλά και το ίδιο το άτομο και την ψυχοσύνθεσή του. Θέλει πολύ προσεκτική ματιά ώστε κάθε φορά που δεχόμαστε καταγγελίες, να διερευνούμε πολύ προσεκτικά και εξονυχιστικά όλες τις πλευρές μέσα από την συστημική προσέγγιση που έχουμε ώστε να μπορούμε να δρούμε κάθε φορά με τον ανάλογο τρόπο”

Αυξημένα κρούσματα επιθετικής συμπεριφοράς των παιδιών που όμως δεν εντάσσεται στο φαινόμενο του bullying

“Μας αρέσει να μιμούμαστε όταν κάτι είναι στη μόδα. Έτσι λοιπόν νομίζουμε οτι η επιθετική συμπεριφορά ή οι διενέξεις μεταξύ των μαθητών είναι ένα bullying. Αυτό δεν ευσταθεί”, σημείωσε από την πλευρά της η Σοφία Λογαρίδου, Υπαστυνόμος Α’, γραφείο Ανηλίκων, Υποδιεύθυνση Ασφαλείας Χανίων, επαναλαμβάνοντας την σύγχυση που επικρατεί μεταξύ αυτού που ονομάζουμε σχολικό εκφοβισμό και περιστατικών βίας.

“Υπάρχουν πολλές περιπτώσεις που γονείς,  καταγράφοντας μια επιθετική συμπεριφορά παιδιών στο σχολείο, έρχονται στο γραφείο μας μεταφέροντας αυτό ως μια μορφή σχολικού εκφοβισμού. Ο σχολικός εκφοβισμός έχει στάνταρ χαρακτηριστικά και η επιθετικότητα και η βία των μαθητών είναι κάτι τελείως διαφορετικό. Δυστυχώς τα παιδιά είναι μια μικρογραφία της κοινωνίας μας η οποία όπως όλοι αντιλαμβανόμαστε έχει πολύ αυξημένη βία και ανοχή στη βία. Αυτό λοιπόν που πρέπει να δουλέψουμε όλοι μαζί και εμείς σαν αστυνομικοί τα περιστατικά που μπορούμε να επιληφθούμε δεν διαφέρουν από τα χαρακτηριστικά των λοιπών ποινικών αδικημάτων, όπως είναι η σωματική βία, ή εξύβριση ή απειλή. Η αντιμετώπιση των περιστατικών βίας και επιθετικής συμπεριφοράς γίνεται καθαρά μέσα στην σχολική κοινότητα”.

Στο οικογενειακό περιβάλλον η “μαθητεία” των παιδιών στην επιθετική συμπεριφορά

Τα παιδιά είναι μικρογραφία της ελληνικής κοινωνίας και αντιλαμβάνεστε οτι ναι και τα παιδιά έχουν χάσει την παιδικότητά τους και μιμούνται τις συμπεριφορές των ενηλίκων. Το οικογενειακό περιβάλλον είναι αυτό που θα δώσει τα παραδείγματα στο παιδί, που θα επιτρέψει το παιδί να εκτεθεί στη βία, στις βίαιες συμπεριφορές μεταξύ των ενηλίκων, στα βίαια θεάματα και στη μη συζήτηση με τα παιδιά. Δεν μιλάνε με τα παιδιά. Μιλάνε οταν το πρόβλημα έχει πάρει μεγαλύτερη διάσταση και φυσικά μην ξεχνάμε οτι και οι διενέξεις μεταξύ των γονέων συχνά πυροδοτούν επιθετική συμπεριφορά των παιδιών.

Ως προς την πηγή των περιστατικών που καταγγέλονται στην Αστυνομία, η κ. Λογαρίδου ανέφερε οτι προέρχονται κυρίως από τους μαθητές της Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης καθώς η συμπεριφορά των παιδιών σε αυτή τη βαθμίδα είναι “πιο άγρια”.

Βοήθεια σε παιδιά που ζουν μέσα σε προβληματικό οικογενειακό περιβάλλον

Κλειδί για την παροχή βοήθειας σε παιδιά από προβληματικό οικογενειακό περιβάλλον, με παραβατική συμπεριφορά στο σχολείο είναι η καλύτερη ενσωμάτωσή τους στο περιβάλλον, συνδυαστικά με παρεμβάεσεις στην οικογένεια, πάντα με την στήριξη ψυχολόγων, αλλά και η δημιουργία ενός δικτύου μεταξύ των φορέων που ασχολούνται με τέτοια θέματα, το οποίο αποτελεί ζητούμενο, επεσήμανε από την πλευρά του ο Γιώργος Γώγουλος, Σχολικός σύμβουλος Πληροφορικής και μέλος της προστασίας Εταιρείας Προστασίας Ανηλίκων Χανίων.

“Απαίτηση να συνεργαστούμε όλοι οι φορείς που κινούμαστε στον ίδιο χώρο και έχουμε σχέση με μαθητές και παράλληλα φορείς που μπορεί να έχουν υποστηρικτικό ρόλο,. Η Εταιρεία Προστασίας Ανηλίκων (ΕΠΑ) εδώ και αρκετά χρόνια, υποστηρίζει τον ρόλο των ανηλίκων μαθητών, μέσα από τις συνεργασίες που έχει με την Εισαγγελία Ανηλίκων και άλλες δομές στα Χανιά. Υποστηρίζει όχι μόνο τους μαθητές  σε φαινόμενα που δημιουργούνται ή αντιλαμβανόμαστε στο σχολείο στην καθημερινότητά τους αλλά και σε όλη τους συνολικά την πραγματικότητα, δηλαδή τη σχέση τους με τους γονείς τους, με τους οικείους τους, τη συμπεριφορά τους με τους φίλους τους και ζητήματα που είναι προβληματικά ή μη όταν διαχειρίζονται ή αναγκάζονται να διαχειρίζονται δύσκολες καθημερινές καταστάσεις. Παιδιά που έχουν προβλήματα στο οικογενειακό τους περιβάλλον μεταφέρονται και στο σχολείο. Άρα τα προβλήματά τους είναι σύνθετα. Μπορεί να έχουμε ζητήματα παραβατικότητας, αμέλειας. Η παραβατικότητα συνδυάζεται με το δύσκολο περιβάλλον το οποίο τα παιδιά έχουν υποστεί σε όλη την πορεία τους, οπότε όλο αυτό το πλέγμα τους φέρνει σε μια δύσκολη κατάσταση και φτάνουν πολλές φορές να έχουν στα σχολεία παραβατική διάθεση”.

Όπως τόνισε ο κ. Γώγουλας, με τη βοήθεια ψυχολόγων που υπάρχουν στην ΕΠΑ γίνεται μια διαρκής υποστήριξη των παιδιών και προωθείται η καλύτερη ενσωμάτωσή τους στο σχολικό περιβάλλον ενώ η προσπάθεια αυτή γίνεται συνδυαστικά, με παρέμβαση στην οικογένεια. Θεωρούμε οτι έχουμε καταφέρει σε αυτές τις οικογένειες και ειδικότερα στα παιδιά να έχουμε αποτελέσματα όμως αυτό που είναι σημαντικό να θέσουμε οτι τα περιστατικά που έρχονται στην ΕΠΑ είναι λίγα γιατί υπάρχει επιφύλαξη αλλά και γιατί δεν υπάρχει το δίκτυο μεταξύ των φορέων. Προσπαθούμε και μέσα από την σημερινή εκδήλωση, όλο αυτό να το βάλουμε σε μια σωστή πορεία και δράση.

 

 

Ακολουθήστε το flashnews.gr στο Google News και την σελίδα μας στο Facebook