Οι δομικές αλλαγές στον τομέα των μεταφορών, που προκλήθηκαν κυρίως από τις τεχνολογικές εξελίξεις της τελευταίας δεκαετίας, αλλά και από τις αλλαγές στις εργασιακές σχέσεις, υπαγορεύουν τον εκσυγχρονισμό της νομοθεσίας που αφορά χερσαίες ιδιωτικές και δημόσιες επιβατικές και εμπορευματικές μεταφορές.

Το νομοσχέδιο του Υπ. Υποδομών με τίτλο «Ρυθμίσεις θεμάτων μεταφορών» αποτέλεσε προϊόν ευρείας διαβούλευσης και προσφέρει λύσεις σε προβλήματα δεκαετιών, με βάση την διαφορετική μας αντίληψη σε ό,τι αφορά την αντιμετώπιση κοινωνικών ομάδων όπως τα ΑμεΑ, την προστασία του περιβάλλοντος, τις εναλλακτικές μορφές μεταφοράς, τις ίσες ευκαιρίες για τους επαγγελματίες του κλάδου κ.α.

Δυστυχώς, όμως, το νομοσχέδιο δεν είχε την υποδοχή που θα έπρεπε από την Αξιωματική Αντιπολίτευση και μερίδα των ΜΜΕ που τη στηρίζουν. Γι’ αυτές τις δυνάμεις, είμαστε μια Κυβέρνηση ενάντια στην τεχνολογία, εκπρόσωποι συντεχνιακών συμφερόντων και ιδεοληπτικοί. Κι όλα αυτά με προμετωπίδα εταιρείες όπως η «Uber» και «taxibeat», που στο όνομα της ελεύθερης αγοράς φοροδιαφεύγουν, δεν δέχονται ελέγχους, δεν εκπαιδεύουν τους συνεργάτες τους.

Το νομοσχέδιο αυτό επιχειρεί να δώσει λύση σε ένα αντικανονικό φαινόμενο. Κανείς δεν εμποδίζει την επιχειρηματικότητα, αλλά θα πρέπει όλες οι εταιρείες να τηρούν τους νόμους, να δηλώνουν στοιχεία λειτουργίας, να φορολογούνται, να ελέγχονται και να διασφαλίζουν την ασφάλεια των πολιτών, παράλληλα με την εξυπηρέτησή τους.

Το συγκεκριμένο άρθρο όμως, δεν έχει στόχο μόνο να ξεκαθαρίσει γκρίζες ζώνες επί του ζητήματος. Έχει στόχο να αναδείξει σημαντικές πτυχές του νομοσχεδίου που δεν έτυχαν δημοσιότητας κα που καλύπτουν συνολικά 5 βασικούς τομείς παρεμβάσεων:

Το πρώτο μέρος ακουμπά το θεσμικό πλαίσιο λειτουργίας των επαγγελματικών αυτοκινήτων δημοσίας χρήσης. Εισάγονται κανόνες στην αγορά των υπηρεσιών διαμεσολάβησης για τη μεταφορά επιβατών, εξορθολογείτε το πειθαρχικό δίκαιο, ρυθμίζονται τα όργανα που ελέγχουν την εφαρμογή των διατάξεων και βεβαιώνουν παραβάσεις, επιμηκύνεται ο χρόνος παραγραφής πειθαρχικών παραπτωμάτων, ενώ ταυτόχρονα καταγράφονται οι υποχρεώσεις των οδηγών αυτοκινήτων.

Το δεύτερο μέρος του νομοσχεδίου περιέχει διατάξεις σχετικά με τις αστικές μετακινήσεις, που στόχο έχουν την ενθάρρυνση της χρήσης του ποδηλάτου (δαπανήθηκαν εκατομμύρια ευρώ για ποδηλατόδρομους, χωρίς κανόνες, σήμανση ή διατάξεις κυκλοφορίας), την ενίσχυση της οδικής ασφάλειας, την πρόληψη και καλλιέργεια οδικής παιδείας και την αύξηση της αποτελεσματικότητας του ΚΟΚ.

Εδώ πρέπει να επισημανθούν η διαβάθμιση των παραβάσεων ανάλογα με την επικινδυνότητα (ανάλογα της διαβάθμισης θα είναι τα πρόστιμα), η αφαίρεση πινακίδων, άδειας κυκλοφορίας και διπλώματος στις αντικοινωνικές παραβάσεις, καθώς και η υιοθέτηση εισοδηματικών κριτηρίων στην επιμέτρηση των επιβαλλόμενων προστίμων (με εξαίρεση σοβαρές παραβάσεις που τιμωρούνται αυτοτελώς, όπως μέθη, κόκκινος σηματοδότης, στοπ), που καθιστά τις κυρώσεις δικαιότερες, την αποτρεπτική τους επίδραση ισχυρότερη, ενώ ταυτόχρονα αποδεσμεύει τα πρόστιμα από την εισπρακτική λογική. Τα παραπάνω είναι ιδιαιτέρως σημαντικά για την Κρήτη που υποφέρει από τα τροχαία ατυχήματα και θρηνεί κάθε χρόνο δεκάδες νεκρούς στην άσφαλτο.

Στο τρίτο μέρος του νομοσχεδίου, περιλαμβάνονται διατάξεις σχετικά με τα λεωφορεία και τα ΚΤΕΛ, όπως η ασφαλέστερη μεταφορά μαθητών μέσω της επανεξέτασης των οδηγών των λεωφορείων, ο εξορθολογισμός αναχρονιστικών διατάξεων σχετικά με τα ΚΤΕΛ, κ.α.

Στο τέταρτο μέρος ρυθμίζονται θέματα σχετικά με τα μεταχειρισμένα οχήματα (διασφαλίζονται οι αγοραστές εισαγόμενων μεταχειρισμένων οχημάτων ΙΧ ή ελαφρών φορτηγών), τις διαδικασίες για την έκδοση αδειών κυκλοφορίας, την αξιοπιστία και εποπτεία στις εμπορευματικές μεταφορές και μεταφορές επικίνδυνων εμπορευμάτων με αξιοποίηση νέων τεχνολογιών και σύγχρονων δομών ελέγχου. Παράλληλα, περιορίζονται οι διαδικασίες που απαιτούν αυτοπρόσωπη παρουσία στις υπηρεσίες μεταφορών των περιφερειών όλης της χώρας, προκρίνοντας την χρησιμοποίηση ταχυδρομικών υπηρεσιών και ΚΕΠ, ενώ δίνεται η δυνατότητα στα Δημόσια ΚΤΕΟ να καθορίζουν τα τέλη τεχνικών ελέγχων και να λειτουργούν με τη μορφή ΑΕ.

Το Πέμπτο Μέρος του νομοσχεδίου περιέχει διατάξεις σχετικά με εποπτευόμενους φορείς του Υπουργείου και  για επιμέρους θέματα, όπως η Δημιουργία Μητρώων Συνεργείων και Τεχνιτών Επισκευής-Συντήρησης Οχημάτων και Μητρώο Σταθμών Αυτοκινήτων, Πλυντηρίων και Λοιπών Εγκαταστάσεων, επίλυση χωροταξικών προβλημάτων που αντιμετωπίζει σημαντικός αριθμός αμαξοστασίων των ΟΣΥ και ΣΤΑΣΥ, καθώς και των ΟΤΑ, παροχή ευελιξίας στη Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων προκειμένου να προβεί σε μεταρρυθμίσεις για τη συστηματική ανασυγκρότηση της αγοράς των σιδηροδρομικών υπηρεσιών, ενίσχυση του υφιστάμενου σχήματος διαχείρισης φυσικών καταστροφών κ.α.
Συνοψίζοντας, στο παρόν νομοσχέδιο έχουν ληφθεί υπόψη καλές πρακτικές και προσεγγίσεις που εφαρμόζονται σε πολλές χώρες της Ε.Ε., σε ό,τι αφορά τις επιβατικές μεταφορές. Παράλληλα, αντιμετωπίζεται με αποτελεσματικό τρόπο ένα σύνολο παθογενειών, με γνώμονα τη βελτίωση της οδικής ασφάλειας. Σε κάθε περίπτωση, το νομοσχέδιο ευθυγραμμίζεται με τις σύγχρονες ανάγκες, διασφαλίζει την ασφάλεια των πολιτών, αλλά και τα κρατικά έσοδα.

Βάλια Βαγιωνάκη

Βουλευτής ΣΥΡΙΖΑ

 

Ακολουθήστε το flashnews.gr στο Google News και την σελίδα μας στο Facebook