Βάλαμε όλα τα καρπούζια σε μία μασχάλη, δέσαμε το γάιδαρο μας και μετά πέσαμε για ύπνο.. ενώ το πρόβλημα μας φώναζε δυνατά να ξυπνήσουμε. 

Από τότε που ήρθε η Ryanair στα Χανιά, υπήρξε μία σημαντική ανάπτυξη στον τουρισμό. 

Όχι όμως στον τουρισμό με το βραχιολάκι, όχι στον κατευθυνόμενο τουρισμό, που πάει στα ξενοδοχεία, τρώει εκεί και κάνει μπάνιο στην πισίνα.

Αναπτύχθηκε ένα κομμάτι τουρισμού, στον οποίο ο επισκέπτης ήταν χαμηλού κόστους, αλλά ό,τι δαπανούσε πήγαινε απευθείας σε μικρά ξενοδοχεία, σε rent a car, στις ταβέρνες κλπ κλπ.

Αναπτύχθηκε δηλαδή ένα τουριστικό ρεύμα με το οποίο τα χρήματα των τουριστών πήγαιναν απευθείας στην οικονομία του τόπου. Με την έλευση του Airbnb, αυτό αναπτύχθηκε ακόμα παραπάνω.

Την τελευταία 2ετία μόνο στα Χανιά δαπανήθηκαν αρκετά εκατομμύρια ευρώ για ανακαινίσεις κατοικιών και μετατροπή τους για χρήση μέσω του Airbnb. Αυτό σε συνδυασμό με τη Ryan Air, δημιούργησε ένα τουριστικό μείγμα. Ο επισκέπτης σχεδίαζε μόνος του το ταξίδι του και επέλεγε τον τόπο μας μόνος του και όχι γιατί ένας μεγάλος τουριστικός οργανισμός του τον πρότεινε. Υπήρξε δηλαδή ένας υγιής τουρισμός, άσχετα αν το ποσό της δαπάνης ήταν χαμηλό. 

Η τοπική κοινωνία επένδυσε σε αυτό και όπως λένε άνθρωποι της αγοράς, η οικονομία του τόπου κινήθηκε αρκετά με όλη αυτή τη δραστηριότητα, έστω και στο επίπεδο της ανακαίνισης. Και τα χρήματα αυτά ήταν οικονομίες από τα σεντούκια αλλά και δάνεια από τράπεζες.

Τι θα γίνει όμως με όλους αυτούς που επένδυσαν στο Airbnb; Μάλλον θα αντιμετωπίσουν πρόβλημα το επόμενο χρονικό διάστημα.

Τι έχει γίνει όμως τόσο καιρό από την πλευρά της πολιτείας και της τοπικής αυτοδιοίκησης;

Τα μηνύματα από τη Ryan Air και η γκρίνια της εταιρείας για τα υψηλά κόστη των αεροδρομίων υπήρχαν καιρό. Μήπως του χρόνου θα φύγει και από όλα τα δρομολόγια, τελείως; 

Το είδαν αυτό οι άνθρωποι που ασχολούνται με τον τουρισμό σε πολιτικό επίπεδο; Κινήθηκαν προς τη κατεύθυνση διασφάλισης της παραμονής της εταιρείας σε όλα τα δρομολόγια; Όχι για να υποστηρίξουν ιδιωτικά συμφέροντα αλλά για να υποστηρίξουν τα συμφέροντα ενός τόπου που επένδυσε με βάση την ύπαρξη αυτής της εταιρείας.  

«Φώναξε» κάποιος Περιφερειάρχης ή Βουλευτής δυνατά για να μας προστατέψει, έκανε κάποιος κάποια ουσιαστική και αποτελεσματική συνάντηση με τους νέους ιδιοκτήτες του αεροδρομίου Χανίων;

Το θέμα λοιπόν είναι το από εδώ και πέρα. Δεν υπάρχει λόγος να κλαίμε πάνω από το χυμένο γάλα, πρέπει άμεσα οι φορείς και η πολιτεία να σχεδιάσουν και να υλοποιήσουν την αντίδραση τους. 

Ποια θα είναι αυτή; Το γνωρίζουν καλύτερα αυτοί που γνωρίζουν τον τουρισμό. Εταιρείες χαμηλού κόστους υπάρχουν και άλλες, ήδη η Ryan Air στην ανακοίνωση της αφήνει ανοιχτή την πόρτα για συζήτηση και σίγουρα υπάρχουν και άλλοι δρόμοι. 

Το θέμα είναι να τους αναζητήσουμε και να τους διαβούμε.

Γράφει ο Γιάννης Ξυγκάκης

ΥΓ: Την Πέμπτη στις 19/04 θα είναι η Fraport σε ανοιχτή παρουσίαση στα Χανιά. Οι φορείς μας έχουν ετοιμαστεί;