Υπόμνημα στον βουλευτή Λασιθίου Γιάννη Πλακιωτάκη και στην βουλευτή Ρεθύμνου Όλγα Κεφαλογιάννη απέστειλε η Ένωση Ξενοδόχων Σητείας για τα προβλήματα της περιοχής σε τομείς που αφορούν τον Τουρισμό.

Αναλυτικά,

Αξιότιμε κύριε Πλακιωτάκη,
Καθώς πλησιάζουμε στο τέλος της τουριστικής περιόδου θα θέλαμε σαν Ένωση Ξενοδοχείων Σητείας να επισημάνουμε κάποιους προβληματισμούς και κάποιες ιδέες μας όσον αφορά την τουριστική ανάπτυξη της περιοχής. Είναι γνωστό και έχουμε επισημάνει πόσο σημαντικό παράγοντα ανάπτυξης για την ευρύτερη περιοχή αποτελεί ο τουρισμός. Η Σητεία είναι μια ανερχόμενη τουριστική περιοχή της χώρας μας καθώς είναι πλούσια σε φυσικά κάλλη και έχει πολύ μεγάλη πολιτιστική κληρονομιά. Το φοινικόδασος ΒΑΙ, το φαράγγι του Ρίχτη, το μινωικό ανάκτορο στη Κάτω Ζάκρο, είναι μερικοί από τους πλέον πασίγνωστους προορισμούς τόσο για έλληνες όσο και για αλλοδαπούς επισκέπτες. Παρόλα αυτά η τουριστική ανάπτυξη δεν είναι η αναμενόμενη και δυστυχώς αυτό οφείλεται σε πολλούς παράγοντες .

-ΠΡΟΣΒΑΣΙΜΟΤΗΤΑ-

Η επαρχία Σητείας είναι αποκομμένη από τις πύλες εισόδου στο νησί και προς το παρών αποτελεί το πιο δυσπρόσιτο προορισμό. Το αεροδρόμιο Σητείας το οποίο μπορεί να δώσει άλλη πνοή στην ευρύτερη περιοχή εξακολουθεί να είναι ημιτελές και να λειτουργεί με ημίμετρα (χώροι προκάτ). Είναι τουλάχιστον κρίμα ένα τόσο σπουδαίο έργο να είναι σχεδόν έτοιμο και να μην μπορεί να αξιοποιηθεί. Μέχρι να ολοκληρωθεί μπορούν να κινηθούν οι απαραίτητες διαδικασίες για να χρησιμοποιείται το αεροδρόμιο Σητείας από εταιρείες χαμηλών ναύλων (Easyjet, RyanAir).

Ακόμα όμως και οδικός από το Ηράκλειο να επιλέξει ο επισκέπτης να έρθει στη Σητεία θα έχει να αντιμετωπίσει ένα παλιό, αργό και επικίνδυνο οδικό δίκτυο με αποτέλεσμα να φτάνει ταλαιπωρημένος και σίγουρα αποτρέποντας άλλους εν δυνάμει επισκέπτες από το να κάνουν τη συγκεκριμένη επιλογή. Είναι αναγκαιότητα λοιπόν η ολοκλήρωση του Β.Ο.Α.Κ. (Βόρειος Οδικός Άξονας Κρήτης) στο νομό μας ώστε να σταματήσουν τα 130 χιλιόμετρα που μας χωρίζουν από το Ηράκλειο να φαντάζουν στους επισκέπτες ταξίδι ολόκληρο.

Τέλος σημαντικό κομμάτι της προσβασιμότητας είναι και η ακτοπλοϊκή σύνδεση της πόλης. η ακτοπλοϊκή γραμμή Πειραιάς – Σητεία εξυπηρετείται με το πλοίο «Πρέβελης» της εταιρείας ΑΝΕΚ μόλις δυο φορές την εβδομάδα και χρειάζεται καλώς εχόντων των πραγμάτων 17 ώρες διαδρομής. Η αντίστοιχη σύνδεση Πειραιά – Ηρακλείου είναι καθημερινή με πολλά δρομολόγια από αρκετές εταιρείες και διαρκεί περίπου 6 ώρες. Ζητάμε λοιπόν το αυτονόητο, έχοντας δώσει μια συνοπτική εικόνα των προβλημάτων :
Καλύτερη προσβασιμότητα στην περιοχή μας.

-ΥΠΟΣΤΗΡΙΞΗ ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΗΣ ΦΥΣΕΩΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΩΝ-

Είναι γεγονός πως ο τουρισμός αποτελεί τη βαριά βιομηχανία της χώρας και παράλληλα την κυριότερη πηγή εσόδων. Με την αύξηση του Φ.Π.Α. στο 23% θα επέλθει μείωση της κατανάλωσης το οποίο θα είναι ένα ακόμα πλήγμα στην ανταγωνιστικότητα των ελληνικών (ξενοδοχειακών) επιχειρήσεων χωρίς να διασφαλίζεται η αύξηση των κρατικών εσόδων. Η οριζόντια μείωση κατά μια μονάδα του βασικού συντελεστή Φ.Π.Α., θα έδινε ένα μήνυμα αισιοδοξίας στην Ελληνική οικονομία και κοινωνία, θα σηματοδοτούσε την απαρχή λήψης αποφάσεων αναπτυξιακού χαρακτήρα, θα δρούσε υποβοηθητικά στην αύξηση της καταβαραθρωμένης κατανάλωσης και θα βελτίωνε την ανταγωνιστικότητα των επιχειρήσεων (ξενοδοχείων). Γενικότερα θεωρούμε ότι η καθιέρωση μειωμένων και ανταγωνιστικών συντελεστών Φ.Π.Α. για τις τουριστικές υπηρεσίες θα προστάτευε το προϊόν μας δίνοντας του άλλη δυναμική στη διεθνή αγορά

-ΕΠΙΜΗΚΥΝΣΗ ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΗΣ ΠΕΡΙΟΔΟΥ-

Είναι πολύ δύσκολο με δύο μήνες το καλοκαίρι να είναι βιώσιμες οι ξενοδοχειακές μονάδες της περιοχής. Είναι πολύ σημαντικό να γίνουν κινήσεις ώστε η Κρήτη να αποκτήσει και χειμερινό τουρισμό. Πρέπει να δοθεί έμφαση στο πώς οι επισκέπτες του χειμώνα μπορούν να περάσουν τις διακοπές τους λαμβάνοντας πάντα υπόψην τις κακές καιρικές συνθήκες. Για παράδειγμα η τοπική αγροτική παράδοση κατά τους χειμερινούς μήνες βρίσκεται στο απόγειο της. Θα μπορούσαν να αποτελέσουν δραστηριότητες τα καζάνια της ρακής, επισκέψεις σε ελαιοτριβεία, το μάζεμα της ελιάς και των πορτοκαλιών, δημιουργία μουσείου ελιάς καθώς επίσης και δημιουργία δρόμων της ελιάς στα πρότυπα των αντίστοιχων δρόμων του κρασιού. Παράλληλα θα πρέπει να δοθούν κίνητρα και επιδοτήσεις στις ξενοδοχειακές μονάδες κατά τη διάρκεια του χειμερινού τουρισμού. Για παράδειγμα:

1ον Σημαντική μείωση (αν όχι στην κατάργηση) του ΦΠΑ των επιχειρήσεων που θα συμμετέχουν στην προσπάθεια αυτή.
2ον Απαλλαγή εισφορών προς τα διάφορα ταμεία των εργαζομένων. Η πολιτεία να αναλάβει το κόστος αυτό αντί για το επίδομα ανεργίας.
3ον Μειωμένο ενεργειακό τιμολόγιο (ΔΕΗ, κ.λπ.).
4ον Καύσιμα θέρμανσης απαλλαγμένα από φόρους.
5ον Επιδότηση σε ξενοδοχεία για κατασκευή κλειστής θερμαινόμενης πισίνας.
6ον Κατασκευές υποδομών σε αρχαιολογικούς χώρους για κακές καιρικές συνθήκες.
7ον Μείωση τιμών σε μουσεία και αρχαιολογικούς χώρους.

-ΠΡΟΩΘΗΣΗ ΤΗΣ ΠΕΡΙΟΧΗΣ-

Η περιοχή της Σητείας θεωρείται από πολλούς το κρυμμένο διαμάντι της Κρήτης γιατί παρότι έχει πάρα πολλές φυσικές ομορφιές, μεγάλο αρχαιολογικό και πολιτισμικό ενδιαφέρον και πραγματικά ξεχωριστούς ανθρώπους, υστερεί σε προώθηση του τουριστικού προϊόντος της.
Θα θέλαμε λοιπόν να προτείνουμε τη δημιουργία εταιρείας μάρκετινγκ με τη σύμπραξη δημοσίου και ιδιωτικού τομέα για να υπάρξει αποτελεσματικός συντονισμός στον τομέα της διαφήμισης.

-ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΚΩΝ ΧΩΡΩΝ ΚΑΙ ΜΟΥΣΕΙΩΝ-

Ακόμα όμως και αν οι επισκέπτες έρθουν στην περιοχή υπάρχουν βασικά προβλήματα τα οποία ρίχνουν την αξία του προϊόντος που προσφέρουμε.

Πρώτο και βασικότερο η κατάσταση των μουσείων και των αρχαιολογικών χώρων. Το αρχαιολογικό μουσείο της Σητείας, το οποίο εγκαινιάστηκε την δεκαετία του ‘80 έχει παραμείνει έκτοτε στην ίδια ακριβώς κατάσταση, χωρίς κανένα έργο συντήρησης και αναβάθμισης. Είναι λυπηρό ένα τέτοιο μουσείο, που θα μπορούσε να αποτελέσει πόλο έλξης πολλών τουριστών να βρίσκεται εν έτη 2011 σε τέτοια απαξίωση παρά τις προσπάθειες που κάναμε να επιδοτηθεί από το ΕΣΠΑ ώστε να γίνουν κάποια έργα. Με λύπη μας βλέπουμε αρχαιολογικούς χώρους μείζονος σημασίας στην περιοχή μας να παραμένουν κλειστοί είτε λόγω έλλειψης του απαραίτητου προσωπικού για να ανοίξουν όπως τα ανάκτορα του Πετρά (ενός από τα σημαντικότερα μινωικά ευρήματα) είτε λόγω αμέλειας της πολιτείας όπως οι μινωικοί τάφοι στην περιοχή της Αγίας Φωτιάς Σητείας η εικόνα των οποίων είναι αποκαρδιωτική. Άνθρωποι έρχονται από όλο τον κόσμο για αυτά και είναι δυσφήμιση να μην τα βλέπουν ή να είναι σε μαύρα χάλια.

-ΑΛΛΑ ΘΕΜΑΤΑ-

Σημαντικό ζήτημα της περιοχής μας αποτελεί το θέμα του βιολογικού του Παλαικάστρου. Είναι ένα σοβαρό θέμα το οποίο δημιουργεί έντονα προβλήματα στις προσπάθειες ανάπτυξης. Επίσης θέλουμε να επισημάνουμε ότι πρέπει το λιμενικό ταμείο να επιστρέψει στη Σητεία και να διαχειρίζεται μαζί με το δήμο αφού αφορά χρήματα των κατοίκων της πόλης και όχι να υπάρχει κεντρική διαχείριση από τον Άγιο Νικόλαο.

Θεωρούμε ότι αυτά είναι πολύ σημαντικά ζητήματα τα οποία μπορούν να ανεβάσουν σε άλλο επίπεδο τον τουρισμό της περιοχής. Η συμμετοχή της κοινωνίας και κατ’ επέκταση των κομμάτων και όλων των πολιτικών δυνάμεων αποτελεί ακρογωνιαίο λίθο για την επιτυχία οποιασδήποτε τουριστικής πολιτικής. Σήμερα, περισσότερο από πότε λόγω των δυσχερών οικονομικών συγκυριών, είναι αναγκαία μια εθνική στρατηγική για τον τουρισμό που θα του δώσει τη δυνατότητα να κάνει την υπέρβαση και να αποτελέσει τον μοχλό εξόδου της οικονομίας και της χώρας από την κρίση.

Ακολουθήστε το flashnews.gr στο Google News και την σελίδα μας στο Facebook