ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΟ με τις αλληλεξαρτήσεις των μεγάλων ενεργειακών εταιριών στις οποίες συμμετέχει το Δημόσιο βρίσκεται το οικονομικό επιτελείο της κυβέρνησης, που επιδιώκει να ξεμπλέξει το κουβάρι το ταχύτερο δυνατόν και να προχωρήσει στις αποκρατικοποιήσεις, μεγιστοποιώντας το οικονομικό όφελος, αφού αποτελεί κοινή παραδοχή ότι πρόκειται για τα «φιλέτα» της δημόσιας περιουσίας τα οποία πρέπει να καλύψουν σημαντικό μέρος των εσόδων που προβλέπονται στο πρόγραμμα αποκρατικοποιήσεων.

Σύμφωνα με τις ανακοινώσεις του υπουργού Οικονομικών Ευάγγελου Βενιζέλου και όπως δημοσιεύει η express.gr, επισπεύδεται η διάθεση του 35% των Ελληνικών Πετρελαίων, η οποία ήταν προγραμματισμένη για το 2012 και πλέον θα επιδιωχθεί να γίνει εντός του έτους. Μέσα στις επόμενες ημέρες το Yπουργείο Οικονομικών αναμένεται να ανακοινώσει τα αποτελέσματα του διαγωνισμού για την επιλογή συμβούλου για την αποκρατικοποίηση των ΕΛΠΕ, ο οποίος έληξε στις 7 Σεπτεμβρίου.

Το πρώτο θέμα που θα πρέπει να διευκρινιστεί σχετικά με τα ΕΛΠΕ, είναι το εάν η αποκρατικοποίησή τους θα προηγηθεί αυτής της ΔΕΠΑ. Και τούτο διότι τα ΕΛΠΕ κατέχουν το 35% του μετοχικού κεφαλαίου της ΔΕΠΑ και η διοίκησή τους έχει κατ'Α επανάληψη δηλώσει ότι θεωρεί το ποσοστό αυτό σημαντικό περιουσιακό στοιχείο του ομίλου, το οποίο μάλιστα εντάσσεται στους στρατηγικούς σχεδιασμούς του για το μέλλον.
α
Το δεύτερο σημαντικό ζήτημα είναι η θέση του ομίλου Λάτση, που σήμερα, μέσω της εταιρίας Paneuropean, ελέγχει το 41% του μετοχικού κεφαλαίου των ΕΛΠΕ. Το σενάριο να αποκτήσει ο όμιλος Λάτση τον έλεγχο του 76,457% των ΕΛΠΕ εξαγοράζοντας τις μετοχές του Δημοσίου θα προκαλούσε τους λιγότερους κραδασμούς σε όλα τα επίπεδα, αλλά θα πρέπει να συνυπολογιστούν οι γενικότερες οικονομικές συνθήκες. Πάντως θα πρέπει να θεωρείται βέβαιο ότι όποιος και να είναι ο στρατηγικός επενδυτής στα ΕΛΠΕ θα πρέπει να είναι είτε αποδεκτός είτε να έχει πολύ καλή σχέση με τον όμιλο Λάτση.

Το τρίτο σημαντικό θέμα σε σχέση με τα ΕΛΠΕ, το οποίο βεβαίως ισχύει για όλες τις προς αποκρατικοποίηση εισηγμένες εταιρίες, είναι η αποτίμησή τους. Με χρηματιστηριακούς όρους το 35% των ΕΛΠΕ αποτιμάται σε 650 εκατ. ευρώ. Ποσό εξαιρετικά χαμηλό αν υπολογιστεί ότι εντός του 2012 θα τεθεί σε λειτουργία το τρίτο διυλιστήριο του ομίλου, για το οποίο επενδύθηκε περί το 1,5 δισ. ευρώ και εκτιμάται ότι θα προσθέσει EBITDA της τάξεως των 200 εκατ. ευρώ ετησίως.

Σε ό,τι αφορά τη ΔΕΠΑ, για να προχωρήσει η αποκρατικοποίησή της θα πρέπει να ξεκαθαριστεί εάν θα γίνει μαζί με τον ΔΕΣΦΑ. Παρ'Α ότι στο μεσοπρόθεσμο υπήρχε ρητή αναφορά για διαχωρισμό φαίνεται ότι το θέμα επανεξετάζεται κυρίως για λόγους επιτάχυνσης των διαδικασιών.

Και βέβαια στην ιδιωτικοποίηση της ΔΕΠΑ υπάρχουν δύο ακόμη αλληλεξαρτήσεις, αυτή τη φορά με τη ΔΕΗ. Η πρώτη αφορά τη σύμβαση προμήθειας αερίου και η δεύτερη την option της ΔΕΗ για το 30% της ΔΕΠΑ. Η υπόθεση της σύμβασης, από την οποία εξαρτάται σε πολύ μεγάλο βαθμό η βιωσιμότητα της ΔΕΠΑ δεδομένου ότι η ΔΕΗ είναι ο πελάτης σχεδόν του 40% του αερίου που εμπορεύεται η ΔΕΠΑ, παραμένει υπό «διαπραγμάτευση» εδώ και τουλάχιστον τρία χρόνια. Oσο για την option, η κυβέρνηση την αντιμετωπίζει σαν να μην υπάρχει, αλλά η διοίκηση της ΔΕΗ θα κληθεί να απαντήσει γι'Α αυτή στους μετόχους της, δεδομένου ότι έχει παρουσιαστεί ως μείζον περιουσιακό στοιχείο της επιχείρησης.
Oσον αφορά τέλος την αποκρατικοποίηση της ΔΕΗ, αυτή παραμένει τοποθετημένη χρονικά στο πρώτο τρίμηνο του 2012, ωστόσο όλα δείχνουν ότι θα είναι το μεγαλύτερο πρόβλημα που θα έχει να αντιμετωπίσει η κυβέρνηση.