Τουλάχιστον 70.000 άτομα -όσο ο πληθυσμός μίας πόλης όπως τα Ιωάννινα- έχουν μείνει χωρίς εργασία εξαιτίας της αναστολής των κατασκευαστικών εργασιών στους αυτοκινητοδρόμους που κατασκευάζονται ή αναβαθμίζονται σε όλη την Ελλάδα.

Σε μία στιγμή που αναζητείται η έξοδος από το τούνελ της ύφεσης, τα συναρμόδια υπουργεία Υποδομών και Οικονομικών εδώ και ενάμιση χρόνο -από τον Μάρτιο του 2010 οπότε οι τράπεζες διέκοψαν σταδιακά την χρηματοδότηση- αδυνατούν να βρουν λύση για την επαναλειτουργία των εργοταξίων σε Ολυμπία Οδό, Ιόνια Οδό, Ε65 και Αυτοκινητόδρομο Αιγαίου. Ωστόσο, φαίνεται πως ο Ασκός του Αιόλου από την προσωρινή παύση των έργων παραχώρησης ακόμη δεν έχει ανοίξει.

“Τσουνάμι” ανεργίας

Περίπου 175.000 εργαζόμενοι στις επαρχίες όπου εκτελούνται τα έργα, επηρεάζονται έμμεσα από την διακοπή των εργασιών από τους οποίους οι μισοί εκτιμάται ότι θα μείνουν σταδιακά άνεργοι. Παράλληλα έως το τέλος του 2011, ένας στους 6 ανέργους στην Ελλάδα υπολογίζεται ότι θα έχει χάσει τη δουλειά του λόγω της αναστολής των εργασιών στους οδικούς άξονες, σύμφωνα με στοιχεία των εταιρειών παραχώρησης.

Μάλιστα, η προσωρινή παύση των έργων αντιπροσωπεύει μείωση του ΑΕΠ 2011 σε ποσοστό 3% (2,33% απώλεια ανάπτυξης και 0,66% δημιουργία ύφεσης), επηρεάζοντας δυσμενώς τους δημοσιονομικούς δείκτες, όπως οι λόγοι χρέους προς ΑΕΠ και ελλείμματος προς ΑΕΠ.

Πρόκειται για το άκρον άωτον του παραδόξου: την ώρα που ο υπουργός Οικονομικών Ευαγ. Βενιζέλος κάνει λόγο για συνεχιζόμενη ύφεση, οι κυβερνητικοί χειρισμοί οδηγούν σε «σπιράλ θανάτου» τα μεγάλα έργα.

Οι απαιτούμενες απαλλοτριώσεις στο συνολικό μέτωπο των έργων δεν έχουν ακόμη ολοκληρωθεί, οι διαπραγματεύσεις εταιρειών-Δημοσίου-τραπεζών παραμένουν μετέωρες και οι διαβεβαιώσεις του υπουργείου Υποδομών περί άμεσης απεμπλοκής των έργων έχουν μέχρι σήμερα πέσει στο κενό.

Πρόοδος απαλλοτριώσεων στα οδικά έργα 

Αυτοκινητόδρομος
Ποσοστό επιφάνειας που δεν έχει απαλλοτριωθεί
Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου
 
10%. Αφορά σε οικόπεδα στην είσοδο και έξοδο της Σήραγγας Τ3 στον Νομό Πιερίας. Το νομικό και διαδικαστικό κομμάτι της απαλλοτρίωσης έχει ολοκληρωθεί και απομένει μόνον η κατάθεση της αποζημίωσης που ανέρχεται περίπου στα €10 εκ. Από τονΜάρτιο του 2009 εκκρεμεί η παράδοση συμπληρωματικών απαλλοτριώσεων 200 στρεμμάτων (σηράγγων, κτιρίων Η/Μ, δευτερευουσών οδών).
 
Ολυμπία Οδός
Μέχρι τέλη Αυγούστου είχε παραδοθεί το 77% των προς απαλλοτρίωση χώρων στο τμήμα Κορίνθου-Πατρών και το 50% στο τμήμα Πατρών-Πύργου. Συμβατικά η παράδοσή τους θα έπρεπε να είχε ολοκληρωθεί τον Αύγουστο 2009. Σχεδόν στο σύνολο του υπόλοιπου έργου, ο κατακερματισμός των διαθέσιμων χώρων εμποδίζει την εκτέλεση των εργασιών, κατάσταση που επιβαρύνεται σοβαρά από την ύπαρξη δικτύων κοινής ωφέλειας και αρχαιολογικών χώρων.
 
Ιονία Οδός – Κεντρική Οδός (Ε65)
Το σύνολο των εκτάσεων έπρεπε να έχει παραδοθεί από τον Μάρτιο 2009. Παρόλα αυτά, σήμερα στην Ιόνια Οδό έχει παραδοθεί το 50% των εκτάσεων και στην Κεντρική Οδό το 80%. Στην Κεντρική Οδό στα τελευταία 37 χλμ του έργου δεν μπορούν να γίνουν εργασίες, καθώς το εν λόγω τμήμα έχει «παγώσει» στο ΣΤΕ.
Μορέας
9%
 Επικαιροποιημένα στοιχεία. Πηγή: Κοινοπραξίες παραχώρησεις

Στροφή στο εξωτερικό

Με τις εγχώριες κατασκευές να βρίσκονται σε αδιέξοδο, οι κατασκευαστικοί όμιλοι στρέφονται σε χώρες του εξωτερικού όπου η χρηματοδότηση είναι εξασφαλισμένη και οι προοπτικές για υλοποίηση έργων υποδομής μέγαλες.

Αρχές Σεπτεμβρίου ο όμιλος Ελλάκτωρ υπέγραψε με την σερβική κυβέρνηση έργο προϋπολογισμού 43 εκατομμυρίων ευρώ που αφορά στην κατασκευή τμήματος του ανατολικού «ποδιού» του πανευρωπαϊκού αυτοκινητοδρόμου «corridorX» συνολικού μήκους 12,7 χιλιομέτρων και περιλαμβάνει την υλοποίηση δύο μεγάλων γεφυρών.

Η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ επελέγη για την υλοποίηση δύο σηράγγων συνολικού μήκους 1,7 χιλιομέτρων, προϋπολογισμού 38 εκατ. ευρώ, project με το οποίο η εισηγμένη εγκαινιάζει την παρουσία της στη Σερβία. Οι σήραγγες αποτελούν τμήμα του υπό κατασκευή αυτοκινητοδρόμου Ε80 που θα συνδέει την περιοχή Πρόσεκ με τα βουλγαρικά σύνορα.

Πλην των κατασκευαστικών εταιρειών, επενδύσεις στη Σερβία πραγματοποιούν οι εταιρείες ανάπτυξης ακινήτων. H Lamda Development διαθέτει στο Βελιγράδι επιφάνεια 3.000 στρεμμάτων, όπου σχεδιάζει να υλοποιήσει οικιστικό συγκρότημα 11.000 τετραγωνικών μέτρων, έχοντας αποκτήσει την οικοδομική άδεια.

Η εισηγμένη σχεδιάζει επίσης, μέσα στο πρώτο τρίμηνο του 2012 (όπως είχε αναφέρει ο επικεφαλής της τον Απρίλιο), να ξεκινήσει την έναρξη κατασκευής ξενοδοχειακού, οικιστικού και εμπορικού συγκροτήματος 100.000 τ.μ. προϋπολογισμού 200 εκατομμυρίων ευρώ.

Πηγή:www.capital.gr