Την κατανάλωση φυτικών ελαίων και κυρίως ελαιολάδου, συστήνουν τα τμήματα Δημόσιας Υγείας και Ιατρικής του Πανεπιστημίου του Harvard το οποίο δημιούργησε το ιδανικό «πιάτο» διατροφής, απαντώντας ουσιαστικά σε ανάλογη καμπάνια του υπ.Γεωργίας των Η.Π.Α.

Όλα ξεκίνησαν, τον Ιούνιο του 2011 όταν δημοσιεύτηκε από το Υπουργείο Γεωργίας των Η.Π.Α. το «MyPlate» (Το Πιάτο Μου), στο πλαίσιο προσπάθειας ενημέρωσης των Αμερικανών για τις αναλογίες που πρέπει να έχει ένα ισορροπημένο γεύμα και το μέγεθος των μερίδων.

Όμως το Πανεπιστήμιο του Harvard φαίνεται ότι δεν ικανοποιήθηκε με την καμπάνια του Υπουργείου Γεωργίας, αφού θέλησε να βασιστεί πάνω της και να την εξελίξει παρέχοντας περισσότερες λεπτομέρειες, σύμφωνα με τα τελευταία επιστημονικά στοιχεία.

Επίσης, τονίζουν πως η συγκεκριμένη προσπάθεια είναι απαλλαγμένη από τα πολιτικά και τα εμπορικά λόμπι που επηρεάζουν την βιομηχανία των τροφίμων. Έτσι τα τμήματα της Δημόσιας Υγείας και της Ιατρικής του Πανεπιστημίου συνεργάστηκαν για να μας παρουσιάσουν τον Σεπτέμβριο του 2011, το «Healthy Eating Plate».

Το πρώτο που κάνει εντύπωση είναι ότι συστήνουν την κατανάλωση ελαιολάδου, σαν πηγή λίπους, πράγμα που μπορεί να θεωρηθεί επιτυχία αλλά και μεγάλη ευκαιρία για τις ελαιοπαραγωγικές χώρες όπως η Ελλάδα.

 Το Healthy Eating Plate προτρέπει τους καταναλωτές να χρησιμοποιήσουν ελαιόλαδο ή άλλα φυτικά έλαια στο φαγητό και τις σαλάτες και να αποφύγουν την κατανάλωση ζωικού λίπους, για την αποφυγή εμφάνισης καρδιαγγειακών παθήσεων.
(Το Υπουργείο Γεωργίας των ΗΠΑ δεν αναφέρει τίποτα για την προτίμηση λιπαρής ύλης, αφήνοντας ένα τόσο σημαντικό κομμάτι τις διατροφής αδιευκρίνιστο.)



Επίσης το Harvard προτρέπει την κατανάλωση ολικής άλεσης δημητριακών και την αποφυγή των επεξεργασμένων δημητριακών που δυσκολεύουν τον έλεγχο του σωματικού βάρους και την ρύθμιση του διαβήτη.
(Το Υπουργείο Γεωργίας όμως δεν επεξηγεί τα οφέλη των δημητριακών ολικής άλεσης).

Η πρόσληψη πρωτεϊνών συστήνεται να προκύπτει από την κατανάλωση ψαριών, πουλερικών, οσπρίων και ξηρών καρπών και όχι από την κατανάλωση κόκκινου ή και επεξεργασμένου κρέατος που πρέπει να περιοριστεί σε ποσότητα.

Η υιοθέτηση αυτής της σύστασης μπορεί να προστατεύσει το κοινό από την εμφάνιση καρδιαγγειακών παθήσεων, το διαβήτη, τον καρκίνο του παχέος εντέρου και την παχυσαρκία.
(Το Υπουργείο Γεωργίας αφήνει ελεύθερη την επιλογή πρωτεϊνικής πηγής με κίνδυνο για την υγεία όσων έχουν άγνοια).

Επίσης,το Harvard ενθαρρύνει την κατανάλωση ποικιλίας πολύχρωμων και κυρίως φρέσκων φρούτων και λαχανικών. Δεν υπολογίζει την κατανάλωση πατάτας, ειδικά όταν πρόκειται για τηγανιτή.
(Δυστυχώς και σε αυτές τις ομάδες τροφίμων το Υπουργείο Γεωργίας απέτυχε να δώσει ακριβείς οδηγίες αφού απλά συστήνει την κατανάλωση φρούτων και δεν διαχωρίζει την κατανάλωση της πατάτας από τα άλλα λαχανικά).



Όσο αφορά την ενυδάτωση του οργανισμού το Harvard αντιτίθεται στα λόμπι των βιομηχανιών αναψυκτικών και προτρέπει το κοινό να καταναλώνει νερό και ροφήματα όπως ο καφές και το τσάι με την προϋπόθεση ότι θα περιέχουν μηδαμινή ή ελάχιστη ζάχαρη ώστε να αποφευχθεί η αύξηση του σωματικού βάρους τους.

 Συστήνει την περιορισμένη κατανάλωση γάλακτος και των γαλακτοκομικών προϊόντων σε μία με δύο μερίδες την ημέρα και ένα μόνο ποτήρι 100% φυσικού χυμού.
(Το υπουργείο Γεωργίας συστήνει την κατανάλωση γαλακτοκομικών προϊόντων σε κάθε γεύμα χωρίς να υπολογίζει τα στοιχεία που ενοχοποιούν την υπερκατανάλωση τους για σοβαρά προβλήματα υγείας).

Τέλος, το Υπουργείο Γεωργίας δεν αναφέρει πουθενά τα σημαντικά οφέλη της συστηματικής άσκησης, που αποδεδειγμένα βοηθά στην προαγωγή της υγείας και της ευεξίας του ανθρώπου.

Τροφή για σκέψη, μελέτη και προβληματισμό...

Το θετικό είναι ότι είναι μία ευκαιρία για την προώθηση του πολύτιμου ελαιολάδου μας!

Πρέπει όμως να βρεθεί και τρόπος σωτηρίας και προώθησης των μοναδικών τυριών μας!

Γεωργία Σπ. Πετράκη
Διαιτολόγος- Διατροφολόγος
Πηγή: http://www.hsph.harvard.edu