H καφεΐνη είναι το πιο γνωστό διεγερτικό του κεντρικού νευρικού συστήματος στον κόσμο, και περίπου το 80% καταναλώνεται υπό τη μορφή του καφέ. Η καφεΐνη, που βρίσκεται κυρίως στον καφέ, το τσάι και κάποια αναψυκτικά, δρα σαν διεγερτικό και μπορεί να προκαλέσει εγρήγορση, να μας κάνει πιο ενεργητικούς και να καταπολεμήσει την αίσθηση της κούρασης.

Υπερβολική πρόσληψη, όμως, καφεΐνης μπορεί όμως να έχει αρνητικές συνέπειες, για παράδειγμα ευερεθιστικότητα και πονοκέφαλο.

Σε έρευνα που έγινε από το πανεπιστήμιο του Χάρβαρντ και δημοσιεύθηκε στο περιοδικό "Archives of Internal Medicine" του Αμερικανικού Ιατρικού Συλλόγου εξέτασαν την επίδραση του καφέ ή της κατανάλωσης καφεΐνης στην εμφάνιση κατάθλιψης σε γυναίκες. Οι επιστήμονες συσχέτισαν την κατανάλωση καφέ με την ψυχική διάθεση των ατόμων και βρήκαν ότι οι περισσότερες από αυτές που εκδήλωσαν καταθλιπτικά συμπτώματα, έπιναν από καθόλου έως πολύ λίγο καφέ.

Ενώ αυτές που κατανάλωναν δύο έως τρία φλιτζάνια ημερησίως, είχαν κατά μέσο όρο μειωμένο κίνδυνο κατά 15% για να εμφανίσουν κατάθλιψη. Όσες έπιναν τέσσερα ή περισσότερα φλιτζάνια, είχαν ακόμα λιγότερο κίνδυνο (20%). Οι επιστήμονες εκτιμούν ότι η καφεΐνη με κάποιο τρόπο μεταβάλλει την χημεία του εγκεφάλου και την ψυχική διάθεση.

Στο συμπέρασμα, λοιπόν, που καταλήγουμε είναι πως η μέτρια κατανάλωσή καφέ ή καφεΐνης έχει συσχετιστεί με τη βελτίωση της διάθεσης και της παραγωγικότητας. Η υπερβολική λήψη, όμως, μπορεί να δημιουργήσει νευρικότητα, άγχος, αδυναμία συγκέντρωσης και κακή διάθεση.

Ελευθερία Ε. Ρέντζιου
Κλινικός Διατροφολόγος – Διαιτολόγος, Μ. Μed. Sci.