To φθινόπωρο με την πρώτη αλλαγή του καιρού, τα πρωτοβρόχια και την υγρασία, αρχίζουν και τα πρώτα συμπτώματα του κρυολογήματος. Τα κρυολογήματα αυτά είναι, συνήθως, ιώσεις με κύρια συμπτώματα συνάχι, πονόλαιμο, βήχα, ίσως πονοκέφαλο και πυρετό. Η συμπτωματική θεραπεία, δηλαδή ζεστά, φάρμακα για συνάχι και σιρόπι για βήχα, είναι η κλασική θεραπεία που ακολουθούμε όλοι μας.

Αυτό, όμως, που δεν προσέχουν πολλοί είναι το καλό φαγητό. Μια διατροφή που περιλαμβάνει πολλά μικρά γεύματα δεν αφήνει ποτέ το στομάχι άδειο για ώρες εφοδιάζοντας τον οργανισμό με ενέργεια και βοηθώντας τον στη σωστή λειτουργία του ανοσοποιητικού συστήματος, μειώνοντας τον κίνδυνο να κολλήσουμε ιώσεις. Επομένως, η διατροφή μας πρέπει να είναι πλούσια σε συστατικά που ενισχύουν την άμυνα του οργανισμού.

Ένα από αυτά τα συστατικά είναι η βιταμίνη C, ένα ισχυρό αντιοξειδωτικό που καταπολεμά τα βακτηρίδια, τις ιώσεις και χρησιμεύει ως αντιισταμινικό για να προσφέρει ανακούφιση από το κοινό κρυολόγημα. Φυσικά, δεν μας προστατεύει 100% από αυτό, αλλά μπορεί να περιορίσει τα συμπτώματά του και να συντομεύσει τη δράση του. Τα τρόφιμα που είναι ιδιαίτερα πλούσια σε βιταμίνη C είναι ο μαϊντανός, το μπρόκολο, ο χυμός ντομάτας, οι πιπεριές, οι φράουλες, τα πορτοκάλια, ο χυμός λεμονιού, η παπάγια, το κουνουπίδι, το λάχανο, τα χόρτα, η μουστάρδα και τα λαχανάκια Βρυξελλών.

Το β-καροτένιο είναι το πιο άφθονο καροτενοειδές στη διατροφή μας και το πιο αποτελεσματικό στη μετατροπή του σε βιταμίνη Α. Πολυάριθμες μελέτες υποστηρίζουν το ρόλο του στην καλή υγεία του ανθρώπου, αφού συμβάλλει στην άμυνα του οργανισμού. Είναι ισχυρό αντιοξειδωτικό, προστατεύει τον οργανισμό από τον καρκίνο και ενισχύει το ανοσοποιητικό σύστημα του οργανισμού.

Τρώγοντας τροφές πλούσιες σε β-καροτένιο θα δημιουργήσετε μια ασπίδα στον οργανισμό σας κατά των ιώσεων. Περιέχεται, κυρίως, σε φρούτα και λαχανικά με έντονο κίτρινο και πορτοκαλί χρώμα, όπως τα καρότα, η ντομάτα, το ροδάκινο, οι πιπεριές, οι γλυκοπατάτες, αλλά και στα πράσινα λαχανικά, όπως το μαρούλι, το σπανάκι και το μπρόκολο.

Άλλο ένα συστατικό που μας προσφέρει προστασία είναι η βιταμίνη Ε, η οποία προστατεύει τα κύτταρα από τις ελεύθερες ρίζες, αφού έχει ισχυρή αντιοξειδωτική δράση και τις βιταμίνες Α, C από την οξείδωση. Προστατεύει τα ερυθρά αιμοσφαίρια από την πρόωρη ωρίμανση και θεωρείται απαραίτητο συστατικό για την κυτταρική αναπνοή. Επίσης, προστατεύει τον πνευμονικό ιστό από την μόλυνση της ατμόσφαιρας και ενισχύει το ανοσοποιητικό σύστημα. Τροφές πλούσιες σε βιταμίνη Ε είναι οι ηλιόσποροι, τα καρύδια, τα φουντούκια, τα δημητριακά, τα αμύγδαλα, το ελαιόλαδο, ο καλαμποκέλαιο και το συκώτι.

Η διατροφή ενισχύει σημαντικά τη φυσική άμυνα του σώματός μας. Μια διατροφή θερμιδικά ισορροπημένη και πλούσια σε θρεπτικά συστατικά μπορεί να ενισχύσει την υγιή λειτουργία του αναπνευστικού και ανοσοποιητικού συστήματός μας προστατεύοντας μας από κάθε ίωση και κρυολόγημα.

Ελευθερία Ε. Ρέντζιου
Κλινικός Διατροφολόγος – Διαιτολόγος, Μ. Μed. Sci.