Οι προσδοκίες των καταναλωτών μειώνονται συνεχώς λόγω της βαθιάς ύφεσης στη οικονομία, γεγονός που καταγράφεται στα αρνητικά ρεκόρ που σημειώνει ο δείκτης καταναλωτικής εμπιστοσύνης.

Μιλώντας για τη νέα πτώση του δείκτη το τρίτο τρίμηνο του 2011, ο πρόεδρος του Οικονομικού Επιμελητηρίου Ελλάδας κ. Πελοπίδας Καλλίρης υπογράμμισε ότι «με δεδομένο ότι η ψυχολογία των καταναλωτών εξακολουθεί να βρίσκεται σε ελεύθερη πτώση καταγράφοντας το ένα αρνητικό ρεκόρ μετά το άλλο είναι απαραίτητο όσο ποτέ να αλλάξουμε το μίγμα της οικονομικής πολιτικής.

»Σε διαφορετική περίπτωση και το 2012 θα μιλάμε για ύφεση σε επίπεδα εξίσου υψηλά με της φετινής χρονιάς αυξάνοντας τα λουκέτα με παράλληλη έκρηξη της ανεργίας».

Το τρίτο τρίμηνο του 2011 ο «δείκτης καταναλωτικής εμπιστοσύνης» παρουσίασε νέα πτώση σύμφωνα με τα στοιχεία που παρουσίασε το Οικονομικό Επιμελητήριο της Ελλάδος σε συνεργασία με το Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών.

Ειδικότερα, ο δείκτης διαμορφώθηκε το τρίμηνο Ιουλίου - Σεπτεμβρίου 2011 στο 22,1 έναντι 25,1 που ήταν στον προηγούμενο τρίμηνο και 31,2 που ήταν το αντίστοιχο του 2010.

Όπως αναφέρεται στα σχετικά συμπεράσματα του Οικονομικού Επιμελητηρίου «η απαισιοδοξία, και παράλληλα η μείωση της πραγματικής αγοραστικής δύναμης των καταναλωτών, φαίνεται να οδηγούν τους καταναλωτές στην πρόβλεψη της αύξησης του κόστους ζωής.»

Όπως εξηγούν, «η χαμηλή τιμή του Δείκτη Κόστους Ζωής (15,9) το γ' τρίμηνο του 2011, δείχνει ότι οι Έλληνες καταναλωτές θεωρούν ότι η χώρα περνάει περίοδο πρωτοφανής οικονομικής κρίσης. Το επίπεδο απαισιοδοξίας είναι ιδιαίτερα υψηλό όσον αφορά στις προσδοκώμενες αλλαγές της προσωπικής τους οικονομικής κατάστασης.»

Παρατηρείται, χαρακτηριστικά, πτώση κατά 21,7% του Δείκτη Προσδοκώμενων Αλλαγών της Προσωπικής Οικονομικής Κατάστασης το γ' τρίμηνο του 2011 σε σύγκριση με το β' τρίμηνο του 2011.

Αρνητικές είναι οι προβλέψεις των καταναλωτών και για την πορεία της ελληνικής οικονομίας τους προσεχείς 12 μήνες.

Ο Δείκτης Προσδοκώμενης Οικονομικής Κατάστασης της χώρας του προσεχείς 12 μήνες διαμορφώθηκε στο 16,5, το γ' τρίμηνο του 2011, παρουσιάζοντας μείωση κατά 39% σε σύγκριση με το περυσινό τρίμηνο.

Σε ό,τι αφορά την πρόβλεψη των καταναλωτών για την πορεία της ανεργίας τους προσεχείς 12 μήνες, επιδεινώνεται και η τιμή του Δείκτη Προσδοκώμενης Μεταβολής της Ανεργίας.

Η εμπιστοσύνη των καταναλωτών και η ψυχολογία τους έχει σημαντική επίπτωση στην οικονομία, αφού καθορίζει την πορεία των δαπανών στην πραγματική οικονομία.

«Γίνεται αντιληπτό από την συνολική εξέταση των δεικτών ότι οι καταναλωτές θα περιορίσουν σημαντικά τις δαπάνες τους και ως εκ τούτου προσδοκούμε μια ακόμη πιο άσχημη περίοδο για την κατανάλωση τους επόμενους μήνες» επισημαίνουν οι ειδικοί του Οικονομικού Επιμελητηρίου.


in.gr