Η Βιταμίνη D3 είναι η πιο ενεργή από τις 2 μορφές της βιταμίνης D. Είναι απαραίτητη για την απορρόφηση ασβεστίου στα οστά, στην ανάπτυξη μυϊκής δύναμης, στο θυρεοειδή, στην εγκυμοσύνη, ενώ φαίνεται πως είναι πολύ ουσιαστική στα αυτοάνοσα νοσήματα. Τα τελευταία χρόνια γίνονται γύρω από τη δράση της πολλές έρευνες που τείνουν να της αποδώσουν ιδιότητες ορμόνης λόγω των υποδοχέων που έχει, κάτι που την ορίζει ως πιο σημαντική ουσία από ότι νομίζαμε μέχρι τώρα.

Ο ανθρώπινος οργανισμός τη λαμβάνει μέσω της τροφής αλλά κυρίως μέσω της ηλιακής ακτινοβολίας. Θα πίστευε λοιπόν κανείς πως οι Έλληνες, που έχουμε τις περισσότερες μέρες του χρόνου άπλετη ηλιοφάνεια, δεν θα είχαμε έλλειψη στα αποθέματά της. Οι εργαστηριακές μελέτες όμως λένε άλλα...

Η απορρόφησή της φαίνεται να δυσκολεύεται όταν οι ηλιακές ακτίνες δεν μπορούν να «ακουμπήσουν» το γυμνό δέρμα μας, αφού...
Αποφεύγουμε την έκθεση στον ήλιο λόγω τις βλαβερής του ακτινοβολίας και τον κίνδυνο καρκίνου του δέρματος

Χρησιμοποιούμε αντηλιακά με πολύ υψηλούς δείκτες προστασίας

Εφαρμόζουμε τεχνικές μαυρίσματος χωρίς έκθεση στον ήλιο. Όσο πιο σκουρόχρωμο δέρμα έχουμε, τόσο πιο πολλή ώρα απαιτείται για να παραχθεί βιταμίνη D3.
Είμαστε πιο συχνά πίσω από ένα τζάμι (αυτοκίνητο, εργασία) παρά στο εξωτερικό περιβάλλον και αυτό εμποδίζει την παραγωγή της D3.
Τα σύννεφα καυσαερίων αλλά και τα ψηλά κτήρια εμποδίζουν την ηλιακή ακτινοβολία να φτάσει στο δέρμα μας

Η λύση δεν είναι να ψηθούμε στο μεσημεριανό ήλιο. Θα μπορούσαμε να εκτεθούμε για λιγότερη ώρα πολλές φορές την ημέρα νωρίς το πρωί ή το απογευματάκι. Το χειμώνα όμως τα πράγματα είναι ακόμα πιο δύσκολα.

Γι' αυτό σε πολλές περιπτώσεις ίσως χρειαστεί κάποιο συμπλήρωμα βιταμίνης D3.Προσοχή όμως στην αλόγιστη χρήση τους. Συστήνεται από τους γιατρούς στον τυπικό αιματολογικό και βιοχημικό μας έλεγχο να προσθέτουμε πάντα και τη διερεύνηση της 25-hydroxyvitamin D. Η μέτρησή της είναι εύκολη και οικονομική. 

Επίπεδα κάτω των 29ng είναι χαμηλά, ίσα με 30ng είναι ανεκτά, μεγαλύτερα ή ίσα με 40ng είναι ικανοποιητικά, ενώ είναι τοξικά τα επίπεδα από 150ng και πάνω. 
Οι στατιστικές δείχνουν πως οι περισσότεροι Έλληνες έχουμε τιμές κοντά στα 30ng που το χειμώνα πέφτουν δραματικά στα 10-12ng. Σε κάθε περίπτωση πάντως, συμβουλευτείτε το γιατρό και τον διατροφολόγο σας.

Στέλλα Η. Σαρηπαναγιώτου 
Διατροφολόγος
Master Practitioner in Eating Disorders and Obesity
Βιογραφικό σημείωμα