Μερικές συνεδρίες γιόγκα την εβδομάδα μπορεί να συντελέσουν στην ανακούφιση των προβλημάτων ύπνου και των άλλων αρνητικών επιδράσεων που έχει η εμμηνόπαυση, δείχνει μικρής κλίμακας αμερικανική μελέτη που δημοσιεύθηκε στο επιστημονικό έντυπο Menopause.

Η Δρ Έλενα Χατσουλ και οι συνεργάτες της με τυχαία επιλογή χώρισαν 44 μετεμμηνπαυσιακές γυναίκες σε τρεις ομάδες. Δεκαπέντε δεν ακολούθησαν καμιά θεραπεία, 14 έκαναν ασκήσεις με φυσιοθεραπευτή δύο φορές την εβδομάδα και 15 συμμετείχαν σε μαθήματα γιόγκα δύο φορές την εβδομάδα.

Οι συνεδρίες γιόγκα περιλάμβαναν μια σειρά ασκήσεων και θιβετιανών τεχνικών για έντονη και γρήγορη αναπνοή.

Μετά από τέσσερις μήνες, οι γυναίκες της ομάδας γιόγκα ανέφεραν λιγότερα προβλήματα σχετικά με την εμμηνόπαυση, συγκριτικά με εκείνες που δεν ακολούθησαν καμιά θεραπευτική τεχνική.

Συγκεκριμένα, οι συμμετέχουσες είχαν συμπληρώσει ειδικά ερωτηματολόγια πριν και μετά τη συμμετοχή στη μελέτη. Ένα ερωτηματολόγιο, ταξινομούσε τα συμπτώματα της εμμηνόπαυσης σε μια κλίμακα από το 0 έως το 18 (ήπια), από το 18 έως το 35 (μέτρια) και από το 35 και άνω (οξεία). Μετά από τέσσερις μήνες, οι γυναίκες που είχαν κάνει γιόγκα είχαν μέσο σκορ 12,4, ενώ οι γυναίκες χωρίς θεραπεία 19,9.

Στο ερωτηματολόγιο για τον ύπνο, με διακύμανση από το 0 έως το 28 (σοβαρή αϋπνία), οι συμμετέχουσες στα μαθήματα γιόγκα είχαν μέσο σκορ 9,7, ενώ οι ομάδα που δεν έκανε μια θεραπεία 13,7.

Οι γυναίκες συχνά κατά τη διάρκεια της εμμηνόπαυσης βιώνουν εξάψεις, νυχτερινές εφιδρώσεις, άγχος και ευερεθιστότητα, ενώ πολλές αντιμετωπίζουν προβλήματα ύπνου και ατονίας. Η θεραπεία ορμονικής υποκατάστασης μπορεί να ανακουφίσει κάποια από αυτά τα προβλήματα, αλλά ενέχει και κινδύνους όπως η καρδιακή νόσος, το εγκεφαλικό επεισόδιο και ο καρκίνος του μαστού, σύμφωνα με στοιχεία της μελέτης Women's Health Initiative που δημοσιεύθηκε το 2002.

Έκτοτε, όλο και λιγότερες γυναίκες κάνουν θεραπεία ορμονικής υποκατάστασης και πολλές έχουν αναζητήσει εναλλακτικές μεθόδους αντιμετώπισης των εμμηνοπαυσιακών προβλημάτων, όπως η βοτανοθεραπεία. Ωστόσο, μελέτες απέδειξαν ότι και οι εναλλακτικές θεραπείες τελικά δεν είναι αποτελεσματικές. Το ίδιο απογοητευτικά ήταν τα στοιχεία και για την ομοιοπαθητική.

Ωστόσο, αρκετές ερευνητικές ομάδες έχουν διαπιστώσει ότι η γιόγκα μειώνει τα επίπεδα του στρες στον οργανισμό και χαλιναγωγεί την δραστηριότητα του συμπαθητικού νευρικού συστήματος.

Η Δρ Κάθριν Μπουθ-ΛαΦόρς που μελετά εναλλακτικές θεραπείες για την εμμηνόπαυση στην Νοσηλευτική Σχολή του Πανεπιστημίου της Ουάσιγκτον εξηγεί ότι «οι γιατροί αρχίζουν πλέον να συστήνουν τη γιόγκα όχι μόνο για την εμμηνόπαυση, αλλά και για άλλες καταστάσεις. Πάντως θα πρέπει να σημειωθεί ότι η έρευνα της Δρ Χατσουλ έχει κάποιες αστοχίες. Δεν περιγράφει τις ασκήσεις αναλυτικά, ή τον αριθμό των γυναικών που ολοκλήρωσαν τις συνεδρίες.»

(health.in.gr)