Οι γιορτές των Χριστουγέννων απευθύνονται κυρίως στα παιδιά, τα οποία, φυσικά θεωρούνται οι καλύτεροι καταναλωτές, καθώς είναι επιρρεπή στις διαφημίσεις, στη πιατέλα των σπιτικών γλυκών, στις υπερφαγίες λόγω άνοιας και τα γεμάτα από λιχουδιές πολυκαταστήματα! Τι μπορεί να γίνει όμως ώστε να τα προφυλάξετε και το ζύγισμα μετά τις γιορτές να μην γίνει εφιάλτης;

Καιρός για δράση!

 Αρχικά, μιλήστε με το παιδί σας, πριν αρχίσουν οι γιορτές και εξηγήστε του με ωραίο και ήρεμο τρόπο ότι η κατανάλωση ζάχαρης και γενικά γλυκών είναι επιβλαβής για της υγεία του και δεν το βοηθάει να διατηρήσει ένα υγιές βάρος.
 Έπειτα θέστε του όρια και στόχους. Εξηγήστε του πότε μπορεί να φάει γλυκό, πόσα γλυκάκια μπορεί να καταναλώσει την εβδομάδα και ποια από όλα αυτά που τον/την περιτριγυρίζουν έχουν λιγότερες θερμίδες και κορεσμένα λιπαρά.
(Η συχνότητα θα είναι μεγαλύτερη μέσα στην εβδομάδα λόγω των γιορτών... Αν διευκρινίσετε ότι η συχνότητα είναι λόγω εορτών, δεν θα έχετε αργότερα πρόβλημα να μειώστε την συχνότητα.)
Ενδεικτικά, ένα παιδί μπορεί να καταναλώσει 2-3 γλυκά την εβδομάδα.
 Ορίστε το μέγεθος του γλυκού! Γιατί ναι μεν μπορεί να μειώσατε την καθημερινή κατανάλωση του, αλλά οι μερίδες τα τελευταία χρόνια έχουν μεγαλώσει επικίνδυνα! Επίσης δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι είναι μερίδες είναι συνήθως για ενήλικες!
Επιβραβεύστε για την τήρηση των κανόνων! Κρατήστε το σκορ των επιτυχιών και όταν φτάνετε το στόχο της εβδομάδας, δώστε τους ένα συμβολικό δωράκι, δείτε μια ταινία μαζί ή πηγαίνετε ένα περίπατο για να τα ευχαριστήσετε.
 Φροντίστε να φτιάξετε μόνες σας τα γλυκά σας, ώστε να μπορέσετε να τα κάνετε πιο ελαφριά και με αγνά υλικά. Επιλέξτε τις συνταγές της παράδοσης μας και ζητήστε και από τους μπόμπιρες να σας βοηθήσουν. Όσο τα ετοιμάζετε θα μπορείτε να εκμεταλευτείτε το χρόνο, να μιλήσετε μαζί τους, να τα μάθετε για την παραδοσιακή κουζίνα του τόπου που διαμένετε, την υγιεινή διατροφή και φυσικά να τα κρατήσετε απασχολημένα.
Περιορίστε τους πειρασμούς! Ναι είστε καταπληκτική νοικοκυρίδες, φτιάξατε τα γλυκά σας! Δεν είναι ανάγκη να τα εκθέτετε όλη μέρα σε πιατέλες. Επίσης μπορείτε να κρύψετε ορισμένα από τα κεράσματα που έφεραν για τα παιδιά οι καλεσμένοι σας και να τους τα δώσετε μετά τις γιορτές.
Συνενοηθείτε με τους καλεσμένους σας να μην κρατάνε γλυκά! Συνήθως μαζεύονται υπερβολικές ποσότητες γλυκών που είναι δύσκολο να διαχειριστεί ακόμα και μεγάλος. Ακόμα και να μαζευτεί μεγάλη ποσότητα, υπάρχουν πάρα πολύ συνάνθρωποι μας που βρίσκονται σε δύσκολη θέση και θα τα εκτιμήσουν.
Κλέψτε! Λίγο λιγότερη ζάχαρη, λίγο λιγότερο βούτυρό ή λάδι, λίγο μικρότερη μερίδα! Δεν θα το καταλάβουν!
 Βρείτε τους ασχολίες! Μην ξεχνάτε ότι θα είναι σε διακοπές 15 ολόκληρες μέρες. Η έλλειψη ενασχόλησης πιθανότατα τα οδηγήσει στο ψυγείο! Ανάλογα με την ηλικία και τα ενδιαφέροντα του καθέ παιδιού κάντε ένα πρόγραμμα δραστηριοτήτων.
Μην παραλείψετε γεύματα, γιατί όταν πεινάμε αυξάνονται οι πιθανότητες να μην καταφέρουμε να αντισταθούμε σε τροφές που είναι πλούσιες σε ζάχαρη ή λιπαρά.
 Φυσικά πρέπει να είστε το φωτεινό παράδειγμα! Δεν είναι δυνατόν να τρώτε το ένα μελομακάρονο μετά το άλλο και δυο δυο τα σοκολατάκια και να σας βλέπει το παιδί σας και να περιμένετε να πειθαρχήσει!
Μην υποκείψετε σε πιθανά ξεσπάσματα, θυμό, απαιτήσεις, νάζια και ότι άλλο όπλο έχει το παιδί σας για να σας ρίξει! Πρέπει να είστε σταθεροί στις απόψεις σας και να το βοηθήσετε να χτίσει ισχυρό χαρακτήρα και να μπορεί να πειθαρχεί. Αυτό βέβαια μπορεί να το βοηθήσει και σε άλλες πτυχές της ζωής του.
 Απαράβατος κανόνας είναι να μην επιβραβεύετε με γλυκά. Περνάει λάθος μηνύματα στα παιδιά και το πιθανότερο είναι να αποβεί μοιραίο για το σωματικό τους βάρος στην μετέπειτα ζωή. Το γλυκό θα καταναλωθεί σαν ενδιάμεσο μεταξύ των γευμάτων ή σαν κέρασμα όταν είναι γιορτή.
 Προσοχή, αν το παιδί σας επιμένει στην κατανάλωση ζάχαρης και δεν μπορεί να αντισταθεί, ίσως αντιμετωπίζει κάποιο πρόβλημα με την ψυχολογία του. Η ζάχαρη είναι ''παρηγορητική'' τροφή που καταναλώνετε όταν ένα άτομο είναι στενοχωρημένο, μόνο, βαριέται, αγχώνεται κτλ. Αν παρατηρήσετε κάτι ανησυχητικό μην διστάσετε να απευθυνθείτε σε ένα ψυχολόγο.
 Επίσης καλό θα ήταν να μην νιώσει το παιδί σας ότι απαγορεύεται να φάει γλυκό! Θα επιτύχετε το αντίθετο αποτέλεσμα, και όπως λέει και το τραγούδι ''Λατρεμένο το απαγορευμένο''

Καλές Γιορτές να έχετε, με υγεία, αγάπη και αισιοδοξία!
Η ζωή σας να είναι γλυκιά λόγω των οικογενειακών στιγμών και των μικρών πραγμάτων που δίνουν νόημα στη ζωή μας και όχι λόγω των εορταστικών υπερβολών...

Γεωργία Σπ. Πετράκη
Διαιτολόγος – Διατροφολόγος
Βιογραφικό σημείωμα