Αγαπητέ αναγνώστη,

Η εκκολπωμάτωση θεωρείται μία συνηθισμένη νόσος στον Δυτικό κόσμο. Ο ασθενής δεν ταλαιπωρείται από ιδιαίτερα συμπτώματα, γι΄αυτό συνήθως αργεί να το καταλάβει και να απευθυνθεί στον γιατρό του.

Όσο αναφορά τις διατροφικές συστάσεις, θα σας πρότεινα να απευθυνθείτε σε ένα διαιτολόγο – διατροφολόγο ώστε να λάβετε εξατομικευμένο μενού και συστάσεις, καθώς η κάθε περίπτωση είναι μοναδική και θα πρέπει να ληφθούν υπόψιν και παράγοντες, όπως συντρέχουσες νόσοι ή η λήψη φαρμακευτικής αγωγής.

Όταν η νόσος βρίσκεται σε οξεία φάση καλό είναι να ακολουθηθεί υδρική δίαιτα από τον ασθενή, πάντα υπό παρακολούθηση. Στόχος είναι να ξεκουραστεί το πεπτικό σύστημα και να δωθεί χρόνος αναπλήρωσης των χαμένων υγρών. Όταν τα συμπτώματα υποχωρήσουν, θα γίνει σταδιακή εισαγωγή στερεάς τροφής και κατά συνέπεια σταδιακή αύξηση του στερεού υπολείμματος. Είναι πολύ σημαντικό να μην γίνει απότομα η αύξηση των φυτικών ινών γιατί πιθανότατα θα εμφανιστεί διάρροια, μετεωρισμός και φούσκωμα. Σε αυτή τη φάση μπορούν να καταναλωθεί μήλο ή αχλάδι, μικρή ποσότητα λαχανικών, πατάτα και δημητριακά ολικής άλεσης αλλά με περιορισμένη ποσότητα επίσης.

Όταν η νόσος βρίσκεται σε ύφεση, όπου ο ασθενής είναι υπεύθυνος για την διατροφή του και στην ουσία αυτό κατάλαβα ότι σας ενδιαφέρει να σας εξηγήσω, δίνουμε ιδιαίτερη προσοχή στην αποφυγή κατανάλωσης ξηρών καρπών, ποπ κορν και άλλων σπόρων γιατί μπορεί να εισχωρήσουν κατά την πέψη στα εκκολπωματώματα και να προκληθεί ερεθισμός ή απόφραξη του παχέος εντέρου. Στόχος θα πρέπει να είναι η πρόσληψη καθημερινά 20-35γρ. φυτικών ινών, ώστε διευκολυνθεί η δίοδος της τροφής στο πεπτικό σύστημα. Βέβαια για να λειτουργήσουν οι φυτικές ίνες και να μην δημιουργήσουν τα αντίθετα αποτελέσματα θα πρέπει να καταναλώνετε καθημερινά 1,5- 2,5 λίτρα νερό.

Αν πάσχετε από δυσκοιλιότητα, που είναι συνηθισμένη επιπλοκή της νόσο, πέρα από την κατανάλωση του νερού και των φυτικών ινών, μπορείτε να ορίσετε μία ώρα που είστε πάντα σπίτι και χαλαρός, ώστε να ρυθμιστεί το βιολογικό σας ρολόι.

Αν θέλουμε να γίνουμε πιο συγκεκριμένοι με τις ομάδες τροφίμων

Ομάδα λαχανικών:
όλα τα λαχανικά με προτίμηση τα πιο πλούσια σε φυτικές ίνες και με μεγάλη περιεκτικότητα σε νερό. Εξαιρούνται λαχανικά με σπόρια όπως ντομάτες, μπάμιες μελιτζάνες, αγγούρι, πιπεριές κτλτ (εκτός αν έχετε υπομονή και αφαιρέσετε σχολαστικά όλα τα σπόρια)

Ομάδα φρούτων:
όλα αρκεί να είναι καθαρισμένα για να μην εισχωρήσει ο φλοιός στα εκκολπώματα. Εξαιρούνται φρούτα με σπόρια όπως φράουλες, μούρα, ακτινίδιο, σταφύλι

Ομάδα γαλακτοκομικών: όλα το γαλακτοκομικά προϊόντα, ειδικά γιαούρτι και κεφίρ, λόγω της ευεργερτικής δράσης των προβιοτικών στο πεπτικό σύστημα

Ομάδα δημητριακών: όλα τα ολικής άλεσης, εκτός από το πολύσπορο και οποιοδήποτε άλλο αρτοσκεύασμα που περιέχει σπόρια (π.χ κριτσίνια)

Ομάδα Λίπους: ακολουθήστε τις συστάσεις της Κρητικής διατροφής, μην υπερβάλλετε με τα κορεσμένα λίπη και προτιμήστε το ελαιόλαδο.

Επιπλέον θα πρέπει να αποφύγετε το αλκοόλ και τρόφιμα που περιέχουν καφεΐνη όπως ο καφές, τα αναψυκτικά τύπου κόλα, η σοκολάτα και το τσάι.

Τέλος η υιοθέτηση μίας μέτριας έντασης δραστηριότητας θα σας βοηθήσει πολύ στην αντιμετώπιση της δυσκοιλιότητας.

Με εκτίμηση,
Γεωργία Σπ. Πετράκη
Διαιτολόγος – Διατροφολόγος
Βιογραφικό σημείωμα