Σε πιο εξειδικευμένα πλοία και πιο ακριβά όπως μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG), πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, και στα ειδικά πλοία όπως οι θαλάσσιες εξέδρες γεώτρησης και τα drillships έχουν στρέψει το επενδυτικό τους ενδιαφέρον οι Έλληνες εφοπλιστές.

Είναι χαρακτηριστικό ότι ενώ το 2010 οι Έλληνες εφοπλιστές προχώρησαν σε παραγγελίες μόλις πέντε πλοίων μεταφοράς υγροποιημένου αερίου (LNG), φέτος ο αριθμός των παραγγελιών για πλοία LNG αυξήθηκε στις 22.

Επίσης, πέρσι παραγγέλθηκαν 15 νεότευκτα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, ενώ για φέτος οι παραγγελίες έφθασαν τα 46 πλοία.

Αντιθέτως, στα δεξαμενόπλοια ο αριθμός των παραγγελιών μειώθηκε από 65 πέρυσι στα 24 πλοία φέτος, ενώ στον κλάδο του ξηρού φορτίου οι παραγγελίες από τις 152 πέρσι έπεσαν στις 59 το 2011.

Σύμφωνα με την ετήσια μελέτη της υπηρεσίας των Ηνωμένων Εθνών, Unctad,, οι Έλληνες εφοπλιστές βρίσκονται στην κορυφή της παγκόσμιας ναυτικής βιομηχανίας και το 2011, ελέγχοντας το 16,17% της παγκόσμιας χωρητικότητας σε dwt, το οποίο μεταφράζεται σε 202.388.152 τόνους, παρά τη διεθνή οικονομική κρίση, έναντι 15,96% που είχαν υπό τον έλεγχό τους το 2010.

Στη δεύτερη θέση της παγκόσμιας κατάταξης παραμένει η Ιαπωνία με μερίδιο 15,76% (έναντι 15,73%), στην τρίτη θέση η Γερμανία με 9,17% (έναντι 8,91%) και στην τέταρτη θέση βρίσκεται η Κίνα με μερίδιο αγοράς 8,63%, από 8,96% που είχε το 2010. Την πεντάδα συμπληρώνει η Νότια Κορέα με μερίδιο 3,79% έναντι 3,85% το 2010.

Για να διατηρηθούν οι Ελληνες εφοπλιστές στην κορυφή της παγκόσμιας ναυτιλίας χρειάσθηκε κατά τη διάρκεια του 2011 να επενδύσουν περί τα 11 δισ. δολάρια για την παραγγελία 156 νέων πλοίων σε ναυπηγεία της Κίνας, της Νοτίου Κορέας κ.ά. Τα πλοία αυτά, σύμφωνα με στοιχεία του ναυλομεσιτικού οίκου Golden Destiny, είναι συνολικής μεταφορικής ικανότητας 12,79 εκατ. dwt. Ωστόσο, όπως επισημαίνεται από ναυλομεσιτικούς κύκλους του Πειραιά οι επενδύσεις των Ελλήνων σε νέα πλοία το 2011 ήταν μικρότερες σε σχέση με το 2010 όταν παραγγέλθηκαν 239 πλοία μεταφορικής ικανότητας 25,2 εκατ. dwt. «Η πτώση των παραγγελιών οφείλεται στο γεγονός ότι ήδη παρατηρείται υπερπροσφορά χωρητικότητας, κυρίως στο ξηρό φορτίο και τα δεξαμενόπλοια» αναφέρθηκε από τους ίδιους κύκλους.

Τα νεότευκτα του 2010

Το 2010, σύμφωνα με τη μελέτη της Unctad, διαμορφώθηκε νέο ρεκόρ παραλαβών νεότευκτων πλοίων, σε ποσοστό 28% υψηλότερο από το 2009, με αποτέλεσμα την αύξηση κατά 8,6% του παγκόσμιου στόλου. Οι παραδόσεις αποτελούν το 11,7% του υφιστάμενου στόλου. Ο παγκόσμιος στόλος έφθασε την 1η Ιανουαρίου του 2011 το 1,4 δισ. dwt, σημειώνοντας αύξηση κατά 120 εκατ. dwt σε σύγκριση με το 2010. Οι νέες παραδόσεις ανήλθαν στους 150 εκατ. dwt έναντι 30 εκατ. dwt που αποσύρθηκαν είτε για διάλυση είτε για άλλους λόγους. Αξίζει να σημειωθεί ότι από το 2005 ο στόλος των πλοίων μεταφοράς ξηρού χύδην φορτίου σχεδόν διπλασιάστηκε, ενώ ο στόλος των πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων σχεδόν τριπλασιάστηκε.

Η δομή του παγκόσμιου στόλου, όπως επισημαίνει στη μελέτη της η Unctad, ανταποκρίνεται κάθε φορά στις τάσεις της ζήτησης του παγκόσμιου θαλάσσιου εμπορίου. Καθώς τα βιομηχανοποιημένα προϊόντα αυξάνονται, ο στόλος των πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων αυξάνει το μερίδιό του στον παγκόσμιο στόλο. Από 1,6% το 1980 ξεπέρασε το 13% το 2011. Αυτό έγινε κυρίως σε βάρος του στόλου γενικού φορτίου, το μερίδιο του οποίου μειώθηκε την ίδια περίοδο από το 17% στο 7,8%. Το μερίδιο του στόλου των πλοίων ξηρού χύδην φορτίου αυξήθηκε από 27% το 1980 στο 38%, ενώ το μερίδιο των δεξαμενοπλοίων μειώθηκε από το 50% στο 34%.

Ο παγκόσμιος στόλος εκτιμάται ότι φθάνει τις 103.392 ποντοπόρα πλοία με συνολική μεταφορική ικανότητα 1,396 δισεκατομμύρια dwt, στις αρχές του 2011, σύμφωνα με τη μελέτη της Unctad.