Στις περισσότερες αγγελίες μεταχειρισμένων οχημάτων αναγράφεται το περίφημο «δεκτός κάθε έλεγχος». Τι πρέπει, όμως, να κοιτάξουμε ώστε να είμαστε σίγουροι για την αγορά μας;

Εκτός από τον τυπικό έλεγχο ενός μεταχειρισμένου που αφορά στα χαρτιά του, αναμφισβήτητα το σημαντικότερο που πρέπει να ελεγχθεί πιο σχολαστικά, είναι το κομμάτι που αφορά στον τεχνικό έλεγχο. Σε αυτό περιλαμβάνονται πάσης φύσεως τεχνικά μέρη, τα οποία μπορείτε με τη βοήθεια ενός μηχανικού ή ακόμα και μόνοι σας να εκτιμήσετε. Επιπλέον, στον τυπικό έλεγχο περιλαμβάνονται και μέρη του αμαξώματος, τα οποία ενδεχομένως έχουν αντικατασταθεί από κάποια σύγκρουση π.χ., και τα οποία καλό είναι να τα εξετάσετε με κάποιον γνωστό σας φανοποιό.

Τεχνικός έλεγχος

Λειτουργία κινητήρα

Η λειτουργία του κινητήρα μόνο από έναν ειδικό μπορεί να αξιολογηθεί εύκολα, ωστόσο μέσω της ακοής του ενδιαφερόμενου, είναι πολύ πιθανό να δημιουργηθούν υποψίες για την κακή λειτουργία του. Έτσι, αν ακούτε κροτάλισμα ή κάθε τι που σας φαίνεται περίεργο στον ήχο του, καθώς και αν εντοπίσετε αρρυθμία στη λειτουργία (αυτό μπορείτε να το εντοπίσετε και από το στροφόμετρο, εφ’ όσον ο κινητήρας δουλεύει στο ρελαντί), μη διστάσετε να απευθυνθείτε σε κάποιο μηχανικό, ώστε να έχετε μια πιο ολοκληρωμένη άποψη.

Λάδια στο χώρο του κινητήρα
Η πρώτη ματιά είναι και η καθοριστική για το αν το αυτοκίνητο είναι προσεγμένο ή όχι. Αν π.χ. ο κινητήρας είναι καθαρός σε όλα τα σημεία του, δείχνει ότι καθαριζόταν από τον προηγούμενο κάτοχό του, ενώ για να σιγουρευτείτε ότι ο καθαρισμός ήταν συστηματικός και όχι ότι έγινε για την προκειμένη περίπτωση, κοιτάξτε στο εσωτερικό του καπό και σε σημεία όπου δύσκολα βγαίνουν τα «καμένα» λάδια. Για να διαπιστώσετε αν υπάρχει διαρροή λαδιών, αφήστε για λίγη ώρα το αυτοκίνητο σε επίπεδη επιφάνεια και κοιτάξτε αν αφήνει σταγόνες λαδιού στο δρόμο. Οποιαδήποτε διαρροή κοστίζει ακριβά σε χρήμα.

ΔΔείκτης λαδιού
Αφού κοιτάξετε περιφερειακά τον κινητήρα για τυχόν διαρροές, αφαιρέστε το δείκτη ποσότητας λαδιού και ελέγξτε για πιθανά σημάδια από νερό ή σκουριάς. Σε μια τέτοια περίπτωση, η καταπόνηση που έχει δεχθεί στο παρελθόν του το αυτοκίνητο είναι δεδομένη, οπότε η μείωση της τιμής του πρέπει να σας απασχολεί ιδιαίτερα. Κοιτάξτε επίσης και την ποιότητα αλλά και ποσότητα του λαδιού, αφού η χαμηλή στάθμη υποδηλώνει αδιάφορο ιδιοκτήτη.

Καταλύτης
Ο καταλυτικός μετατροπέας πρέπει να αλλάζεται σε κάποιο χρονικό διάστημα, ακόμα και αν βρίσκεται σε καλή κατάσταση. Επειδή στην Ελλάδα το ποσοστό εκείνων που πραγματοποιούν την αντικατάσταση του καταλύτη, όπως αυτή ορίζεται από τον κατασκευαστή, είναι εξαιρετικά αμφίβολη, καλό είναι να γνωρίζετε πότε πρέπει να γίνει αυτή, ενώ βέβαια σε περίπτωση που εμφανίζει σημάδια φθοράς, ολόκληρη η εξάτμιση είναι σίγουρο ότι πρέπει να γίνει άμεσα. Για την καλύτερη διάγνωση μπορείτε να ζητήσετε και τη γνώμη κάποιου ειδικού μηχανικού, ο οποίος συνολικά θα μπορέσει και εκείνος να εκφέρει άποψη για το κάθε σημείο του αυτοκινήτου, που ενδέχεται να χρειαστεί επισκευή.

Σύστημα διεύθυνσης
Όπως και στον παραπάνω τεχνικό έλεγχο, το σύστημα διεύθυνσης πρέπει να ελεγχθεί κατά τη διάρκεια ενός test drive για τη διεξαγωγή σωστού συμπεράσματος. Οδηγώντας λοιπόν το αυτοκίνητο, παρατηρήστε τη θέση του τιμονιού σε σχέση με την πορεία που διαγράφει το αυτοκίνητο. Αν το τιμόνι κοιτάζει ευθεία, ενώ το αυτοκίνητο παρεκκλίνει της πορείας του δεξιά ή αριστερά, το πιθανότερο και πιο εύκολα αντιμετωπίσιμο είναι να χρειάζεται ευθυγράμμιση των τροχών. Ξαναδοκιμάστε αφού έχει γίνει ευθυγράμμιση και αν το φαινόμενο συνεχιστεί, είναι πολύ πιθανό το αυτοκίνητο να έχει υποστεί φθορά στο σύστημα διεύθυνσης (ακρόμπαρα, σύστημα ανάρτησης) από κάποια σύγκρουση. Το βάρος του τιμονιού καθώς και ο τζόγος (νεκρό σημείο στη θέση της ευθείας), αν εκείνο εμφανίζει, είναι άλλα δύο στοιχεία που πρέπει να ερευνηθούν σε βάθος, ιδιαίτερα δε αν το αυτοκίνητο διαθέτει υποβοήθηση (ηλεκτρική ή μηχανική).

Σύστημα μετάδοσης
Η μετάδοση της κίνησης μέσω του κιβωτίου ταχυτήτων και εν συνεχεία του διαφορικού πρέπει να γίνεται με ιδιαίτερα ομαλό τρόπο. Ο υποψήφιος αγοραστής ενός μεταχειρισμένου αυτοκινήτου μπορεί άμεσα να αναγνωρίσει την κατάσταση στην οποία βρίσκεται το κιβώτιο και ο συμπλέκτης, ακόμα και αν το αυτοκίνητο είναι σταματημένο. Αρχικά ο αγοραστής πρέπει να πατήσει το συμπλέκτη μέχρι το τέρμα της διαδρομής του και ανάλογα με την αίσθηση που θα λάβει, να βγάλει το πόρισμα.

 Ο συμπλέκτης δεν πρέπει να είναι ούτε βαρύς ούτε ιδιαίτερα ελαφρύς, αφού σε μια τέτοια περίπτωση ενδέχεται να αποκαλύπτεται φθορά του δίσκου και του πλατό του αυτοκινήτου. Αναλόγως, η κίνηση του επιλογέα πρέπει να είναι όσο το δυνατόν πιο θετική σε κούμπωμα και να μην παρουσιάζει «κομπιάσματα» στην εμπλοκή οποιασδήποτε ταχύτητας. Σε κάθε περίπτωση πάντως, το τελικό συμπέρασμα διεξάγεται από ένα test drive, το οποίο μπορείτε να το απαιτήσετε παρουσία του ιδιοκτήτη ή του πωλητή, ελέγχοντας τα παραπάνω στοιχεία, όπου μπορεί να παρατηρήσετε και απεμπλοκή ταχυτήτων, που ορίζει αυξημένο κόστος επισκευής, καθώς και τη λειτουργία του διαφορικού. Αν π.χ. εκείνο κάνει θόρυβο, είναι πολύ πιθανό να χρειάζεται αντικατάσταση.

Έλεγχος αμαξώματος


http://www.autotriti.gr/jpg/autotriti/390/NEWS/mtx%20symv-9.jpgΆλλος ένας τομέας που πρέπει να ελεγχθεί κατά την αγορά του μεταχειρισμένου, είναι το άνοιγμα και το κλείσιμο των θυρών. Αν εκείνες παρουσιάζουν σημάδια κομπιάσματος, είναι πιθανή μια κακή συναρμολόγησή τους πάνω στο πλαίσιο, που μάλλον προέρχεται από τρακάρισμα. Προσέξτε επίσης και την εφαρμογή τους στο αμάξωμα, όταν εκείνες είναι κλειστές, αφού η μη σωστή εφαρμογή τους επαληθεύει τη θεωρία εμπλοκής του σε τρακάρισμα. Σε αυτή την περίπτωση, διαπραγματευτείτε την τελική τιμή.

Ελαστικά
Τα ελαστικά του αυτοκινήτου που εξετάζετε προς αγορά ενδέχεται βέβαια να είναι φθαρμένα, ωστόσο ελέγξτε αν τουλάχιστον η φθορά είναι ομοιόμορφη, αφού πέραν της αντικατάστασής τους, μπορεί να χρειαστεί να αλλάξετε και τα αμορτισέρ (αν η φθορά είναι ανομοιόμορφη). Ελαστικά με ορατή φθορά -κυρίως στους ώμους- μαρτυρά ιδιαίτερα σκληρή χρήση και αντικανονικό τρόπο οδήγησης.

Αναρτήσεις
Άρρηκτα συνδεδεμένη με την ανομοιόμορφη φθορά των ελαστικών είναι η ένδειξη, ότι τα αμορτισέρ έχουν χάσει την απορροφητικότητά τους και χρειάζονται αντικατάσταση. Φυσικά, για πιο ασφαλή συμπεράσματα και παρά το ενδεχόμενο ότι τα ελαστικά δεν παρουσιάζουν σημάδια φθοράς, μέσω του test drive θα μπορέσετε να εκτιμήσετε την ανάρτηση του μεταχειρισμένου που προτίθεστε να αγοράσετε. Αν σε κάθε ανωμαλία ο βαρύγδουπος χαρακτηριστικός ήχος κάνει την εμφάνισή του και μεταφέρεται στο τιμόνι, τότε είναι σχεδόν βέβαιο ότι τα αμορτισέρ χρειάζονται αντικατάσταση.

Σκουριά
Πριν την αγορά και κυρίως αν αυτή αφορά σε ένα αρκετά πολυκαιρισμένο αυτοκίνητο, ελέγξτε για πιθανή παρουσία σκουριάς στο αμάξωμά του. Κοιτάξτε προσεκτικά τους θόλους των τροχών, το δάπεδο, τους αρμούς των θυρών και κάτω από το κάλυμμα του χώρου αποσκευών (εκεί που βρίσκεται η ρεζέρβα). Αν διαπιστώσετε πρόβλημα σκουριάς, επανεξετάστε την αγορά, αφού η επισκευή είναι ιδιαίτερα δαπανηρή.

Στεγανότητα αμαξώματος
Αν και θεωρητικά είναι δύσκολο να πλύνετε το αυτοκίνητο για να εντοπίσετε πιθανό πρόβλημα στεγανότητας, καλό είναι να το κάνετε. Σε αντίθετη περίπτωση, ελέγξτε διεξοδικά το χώρο αποσκευών, εκεί που βρίσκεται η ρεζέρβα ή και κάτω από τα «πατάκια» του αυτοκινήτου. Αν αισθανθείτε υγρασία ή ακόμα χειρότερα εντοπίσετε ίχνη νερού, το πρόβλημα είναι πολύ σοβαρό. Ιδιαίτερη δε προσοχή πρέπει να δείξετε σε περίπτωση που η αγορά σας αφορά σε ένα ανοιχτό (κάμπριο) αυτοκίνητο. Σε αυτή την περίπτωση, ελέγξτε και τα σημεία ένωσης της κουκούλας με το αμάξωμα.

Έλεγχος αμαξώματος
Ελέγξτε το αμάξωμα για χτυπήματα, γρατσουνιές ή αλλοίωση του χρώματος. Αν εντοπίσετε αρκετά «πταίσματα», απαιτήστε τη μείωση της τιμής του αυτοκινήτου, αφού η επισκευή τους είναι αρκετά δαπανηρή. Τσεκάρετε το ταμπλό στο σημείο που εφάπτεται με το παρμπρίζ.

Έλεγχος εσωτερικού
Η επισκευή φθορών που παρατηρούνται στο εσωτερικό -και ιδιαίτερα στο ταμπλό και στα καθίσματα- είναι μια αρκετά δαπανηρή διαδικασία. Η μείωση της τιμής του αυτοκινήτου είναι το ελάχιστο που μπορείτε να διεκδικήσετε.

(autotriti)