Με το να διδάξετε στα παιδιά σας να έχουν υγιεινές διατροφικές συνήθειες τα βοηθάτε έμμεσα να έχουν πάντα ένα υγιές βάρος. Οι διατροφικές συνήθειες που επιλέγουν τα παιδιά όταν είναι ακόμα σε νεαρή ηλικία θα τους βοηθήσει να διατηρήσουν έναν υγιή τρόπο ζωής όταν είναι ενήλικες.

Μία από τις πιο σημαντικές μεθόδους να τρώνε πιο υγιεινά τα παιδιά είναι να περιοριστούν τα λιπαρά τρόφιμα. Απλοί τρόποι για να επιτευχθεί αυτό περιλαμβάνουν την κατανάλωση τροφών χαμηλής περιεκτικότητας σε λιπαρά ή άπαχα γαλακτοκομικά προϊόντα, πουλερικά χωρίς δέρμα ή άπαχο κρέας.

Είναι σημαντικό να μην βάζετε ένα υπέρβαρο παιδί να κάνει αυστηρές δίαιτες είτε για να χάσει κιλά είτε για να μάθει να τρώει σωστά.

Παρακάτω δίνονται μερικές συμβουλές για το πώς μπορείτε να μυήσετε τα παιδιά σας στη σωστή διατροφή:

  • Καθοδηγήστε με έμμεσο τρόπο τις επιλογές της οικογένειάς σας και μην προσπαθείτε να κάνετε το “δικτάτορα” στα παιδιά σας. Να έχετε πάντα στο σπίτι μια μεγάλη ποικιλία υγιεινών τροφών. Η πρακτική αυτή θα βοηθήσει τα παιδιά σας να μάθουν πώς να κάνουν καλύτερες επιλογές τροφίμων.
  • Ενθαρρύνετε τα παιδιά σας να τρώνε αργά.
  • Τρώτε γεύματα μαζί ως οικογένεια όσο το δυνατόν συχνότερα. Προσπαθήστε να συνοδεύετε τα γεύματά σας με ευχάριστες συνομιλίες. Εάν η ώρα του φαγητού είναι δυσάρεστη, τα παιδιά μπορεί να προσπαθήσουν να τρώνε πιο γρήγορα για να εγκαταλείψουν το τραπέζι όσο το δυνατόν συντομότερα.
  • Συμπεριλάβετε και τα παιδιά σας στα ψώνια των τροφίμων και την προετοιμασία των γευμάτων.
  • Προγραμματίστε υγιεινά σνακ. Το συνεχές τσιμπολόγημα μπορεί να οδηγήσει σε υπερκατανάλωση τροφής, ενώ υγιεινά “προγραμματισμένα σε συγκεκριμένες ώρες” σνακ μπορεί να είναι μέρος μιας θρεπτικής διατροφής, χωρίς να χαλάσει την όρεξη του παιδιού την ώρα των κυρίως γευμάτων.
  • Αποθαρρύνετε την κατανάλωση των γευμάτων ή σνακ μπροστά στην τηλεόραση, γιατί χαζεύοντας στην τηλεόραση είναι δύσκολο να νιώσει το αίσθημα της πληρότητας, και οδηγείται στην υπερκατανάλωση τροφής.
  • Ενθαρρύνετε τα παιδιά σας να συνοδεύουν το γεύμα τους με νερό ή έστω φρέσκο φυσικό χυμό.
  • Μην χρησιμοποιείτε το φαγητό για να τα τιμωρείτε ή να τα ανταμείβετε.
  • Βεβαιωθείτε ότι τα γεύματα των παιδιών εκτός σπιτιού είναι υγιεινά και ισορροπημένα.
  • Αν δεν είστε σίγουροι για το πώς να επιλέξετε και να προετοιμάσετε υγιεινά γεύματα για την οικογένειά σας ή αν θέλετε τη γνώμη ενός ειδικού, συμβουλευτείτε ένα διαιτολόγο-διατροφολόγο που θα σας δώσει τις καλύτερες συμβουλές.

Ελευθερία Ε. Ρέντζιου
Κλινικός Διατροφολόγος – Διαιτολόγος, Μ. Μed. Sci.
Βιογραφικό σημείωμα