Η εντολή του υφυπουργού ανάπτυξης Άδωνη Γεωργιάδη για την προώθηση του σχεδίου κατασκευής λιμανιού στη Νότια Κρήτη ανοίγει ξανά τον ασκό του Αιόλου με τις αντιδράσεις τοπικών και επιστημονικών φορέων να επανέρχονται στο προσκήνιο.

Για έργο χωρίς σχεδιασμό, με τραγικές ελλείψεις στις προμελέτες και χωρίς επαρκή επιστημονικά στοιχεία κάνει λόγο στο Flashnews.gr ο καθηγητής φυσικών καταστροφών του Πολυτεχνείου Κρήτης και διευθυντής του ΕΛΚΕΘΕ Κώστας Συνολάκης. «Το έργο προωθήθηκε από το 2007 με μια προμελέτη που βρίθει ελλείψεων και ανακριβειών. Παρουσίασαν ένα σχέδιο που δεν είχε καμία πρόβλεψη για τον κυματισμό και τα ρεύματα στη θαλάσσια περιοχή, την ώρα που ήδη στο αλιευτικό καταφύγιο που υπάρχει στο Τυμπάκι έχει γίνει μια πρωτοφανής κακοτεχνία χωρίς να ληφθούν υπόψη τα περιβαλλοντικά στοιχεία. Το συγκεκριμένο καταφύγιο φράζει πολύ συχνά λόγω των ρευμάτων εξαιτίας της φερτής άμμου από τη διπλανή παραλία και δαπανώνται τεράστιοι πόροι για την εκ νέου κάθε φορά εκβάθυνσή του. Στον ίδιο αυτό χώρο θέλουν να φτιάξουν το 6ο μεγαλύτερο λιμάνι του κόσμου. Στην ίδια την προμελέτη αναφέρεται απλά πως δε βρέθηκαν στοιχεία για τον κυματισμό και τα ρεύματα της περιοχής».

Μύθος οι θέσεις εργασίας

Ο κ. Συνολάκης αμφισβητεί το επιχείρημα της παροχής θέσεων εργασίας στην περιοχή. Μιλά για ελάχιστες θέσεις από τον ντόπιο πληθυσμό που δεν είναι σίγουρο ότι θα βγει κερδισμένος από τη μετατροπή του αγροτικού χαρακτήρα της περιοχής σε εμπορευματική ζώνη. «Όλα τα διαμετακομιστικά λιμάνια του κόσμου, όπως αυτό που προτείνεται για το Τυμπάκι, λειτουργούν με πλήρως αυτοματοποιημένο τρόπο. Τα πλοία με τα κοντέινερ σταματούν για λίγες ώρες, ξεφορτώνουν κάποια και φορτώνουν κάποια άλλα. Εκτός από τους εξειδικευμένους χειριστές των γερανών όλη η υπόλοιπη διαδικασία γίνεται με τη χρήση αυτοματοποιημένων συστημάτων και ελέγχεται πλήρως από ηλεκτρονικούς υπολογιστές. Νομίζω πως ο υπολογιζόμενος αριθμός των 1600 θέσεων εργασίας είναι φουσκωμένος και δε θα μιλάμε για περισσότερες από 250 – 300 θέσεις, το μεγαλύτερο μέρος των οποίων θα είναι εξειδικευμένης κατάρτισης».

Και τηλεκατευθυνόμενες χελώνες

Η προμελέτη που είχε παρουσιαστεί πριν από τρία χρόνια είχε αρκετές ελληνικές «πατέντες». Μεταξύ άλλων προέβλεπε την τηλεκατεύθυνση με ασύρματο σύστημα και με φώτα σε άλλο σημείο της παραλίας των θαλάσσιων χελωνών που υπάρχουν στην περιοχή, η οποία έχει ενταχθεί στο δίκτυο Natura .

«Θα τους σταματήσουμε και πάλι»

Τις αντιδράσεις της τοπικής κοινωνίας μεταφέρει στο Flashnews.gr και η Σύλλα Παπαγιανοπούλου, μέλος της Κίνησης Πολιτών της Μεσσαράς για το Περιβάλλον, τονίζοντας ότι όπως και πριν από τρία χρόνια έτσι και τώρα οι κάτοικοι θα σταθούν εμπόδιο στην καταστροφή της περιοχής τους. «Μετατρέπουν μια αγροτική περιοχή σε βιομηχανική ζώνη. Ο κ. Κεφαλογιάννης ως κυβερνητικός πλέον βουλευτής σπρώχνει τη συγκεκριμένη επένδυση χωρίς κανέναν περιβαλλοντικό έλεγχο με μια προμελέτη που παρήγγειλε επί υπουργίας του από κάποια εταιρία, με ελλιπή στοιχεία και χωρίς έγκριση από το ΥΠΕΧΩΔΕ και χωρίς να πληρούνται οι ευρωπαϊκές οδηγίες για την προστασία των περιοχών. Μαζί με τις Βιομηχανικές Ανανεώσιμες πηγές ενέργειας, το πρόγραμμα Ηλιος κτλ σχεδιάζεται μια “επέλαση” στην Κρήτη υπό το μανδύα της ανάπτυξης. Θα είμαστε και πάλι εκεί για να τους σταματήσουμε».

Μακρόχρονη διαδιασία

Επιφυλάξεις για τη δυνατότητα υλοποίησης του έργου εκφράζει στο Flashnews.gr και ο πρόεδρος του ΟΛΗ Γιώργος Τσικνάκης, τονίζοντας πως απαιτείται πολύς χρόνος και χρήμα μέχρι να φτάσουμε να συζητάμε για την υλοποίηση του έργου. «Εμείς πήραμε εντολή από τον κ. Άδωνη Γεωργιάδη να προχωρήσουμε στην εξομοίωση της χερσαίας ζώνης του Κόκκινου Πύργου σε ζώνη λιμένα, προκειμένου στη συνέχεια να προχωρήσουν οι διαδικασίες για τη δημοπράτηση του έργου. Θα συνεδριάσει άμεσα το Συμβούλιο του ΟΛΗ για να εξετάσει το ζήτημα αυτό αν και φρονώ ότι χρειάζεται να καταρτίσουμε ακριβείς τοπογραφικούς χάρτες και διαγράμματα που σήμερα δεν είναι στη διάθεσή μας για τον Κόκκινο Πύργο. Ακόμα όμως και αν παρθεί αυτή η απόφαση θα πρέπει εντός τριμήνου να εκφράσει θέση το αρμόδιο υπουργείο και κατόπιν να αποφασίσει η Περιφέρεια. Και φυσικά θα πρέπει να καμφθούν και οι ισχυρές αντιδράσεις των κατοίκων της περιοχής».

Προτεραιότητα το Ηράκλειο

Ο κ. Τσικνάκης εκτιμά πως με την υπάρχουσα οικονομική συγκυρία είναι αμφίβολο αν θα βρεθεί επενδυτής για ένα έργο που τουλάχιστον πριν από δύο χρόνια υπολογιζόταν της τάξης του 1,5 δισεκατομμυρίων ευρώ και τονίζει την ανάγκη να δοθεί προτεραιότητα στο λιμάνι του Ηρακλείου. «Εκτιμώ πως δύσκολα θα βρεθεί επενδυτής για ένα τόσο μεγάλο έργο σε αυτή την οικονομική κρίση. Ωστόσο, σε κάθε περίπτωση θα μπορούσαμε να προχωρήσουμε σε μια πρόσκληση εκδήλωσης ενδιαφέροντος και να δούμε τις διαθέσεις της αγοράς. Ειδικά στην παρούσα φάση νομίζω πως θα έπρεπε να δοθεί προτεραιότητα στη βελτίωση των υποδομών στο λιμάνι του Ηρακλείου στο οποίο ήδη υπάρχουν αρκετά προβλήματα. Το λιμάνι στο Ηράκλειο είναι μεικτής χρήσης εξυπηρετώντας τριπλό ρόλο (Εμπορικό, ακτοπλοϊα, κρουαζιέρα) και αποτελεί την κύρια είσοδο της πόλης και του νομού ηρακλείου. Ειδικά αν προχωρήσει το σχέδιο για αεροδρόμιο στα Καστέλι τότε το λιμάνι θα είναι και η μοναδική πύλη της πόλης του Ηρακλείου. Χρειάζονται άμεσα παρεμβάσεις για την ανάπτυξη του λιμανιού μέσα στην επόμενη πενταετία».


Μάριος Διονέλλης