Αντιδράσεις και προβληματισμό προκαλεί το πολυνομοσχέδιο για την ενίσχυση του θαλάσσιου τουρισμού που αναφέρεται στο δικαίωμα πλοίων, με σημαία τρίτων χωρών, να πραγματοποιούν περιηγητικά ταξίδια με αφετηρία ελληνικό λιμάνι, όπως αναφέρεται σε σχετικό άρθρο της isotimia.gr.

"Έκτρωμα" χαρακτηρίζουν το πολυνομοσχέδιο οι ναυτεργάτες. "Σε καμία παράγραφο του πολυνομοσχεδίου δεν γίνεται καμία αναφορά για τους ναυτεργάτες και τα δικαιώματα τους, είναι ένα πολυνομοσχέδιο που τα δίνει όλα στο κεφάλαιο, υποβαθμίζοντας και επιβάλλοντας καθεστώς "εργασιακού μεσαίωνα" και διαλύοντας το ακτοπλοϊκό συγκοινωνιακό δίκτυο για την κερδοφορία των εφοπλιστών", αναφέρεται στην ανακοίνωση των ναυτεργατών.

Να σημειωθεί, ότι η συρρίκνωση της υπό ελληνικής σημαίας ναυτιλίας και οι αλλεπάλληλες μειώσεις των οργανικών συνθέσεων, ήταν οι κύριες αιτίες που το 2011 μειώθηκαν κατά περίπου 15.000 οι θέσεις εργασίας για τους Έλληνες ναυτεργάτες, αξιωματικούς και κατώτερα πληρώματα, σύμφωνα με τα αποτελέσματα του Τακτικού Γενικού Συμβουλίου της Πανελλήνιας Ναυτικής Ομοσπονδίας (ΠΝΟ).

Σύμφωνα με τον Γιώργο Κουμπενά, διευθυντή επιχειρήσεων της εταιρείας Louis Cruises, της μοναδικής εταιρείας που έχει απομείνει στον Ελλαδικό χώρο και διατηρεί την ελληνική σημαία σε δύο κρουαζιερόπλοιά της αλλά έχει και ελληνικά πληρώματα στα υπόλοιπα επτά πλοία της, στο νομοσχέδιο δεν υπάρχει καμία πρόβλεψη για την ενίσχυση της ελληνικής σημαίας, αλλά και τη ναυτεργασία στα κρουαζιερόπλοια.

"Αυτή τη στιγμή ξένες εταιρείες με μικρότερες οργανικές συνθέσεις και φθηνότερα εργατικά χέρια, ανταγωνίζονται τη δικιά μας εταιρεία η οποία απασχολεί 250 Έλληνες ναυτικούς, πραγματοποιεί τις συντηρήσεις των πλοίων της σε ελληνικά ναυπηγεία ενώ διατηρεί γραφεία σε Αθήνα και Πειραιά με εκατοντάδες εργαζόμενους" υποστηρίζει το στέλεχος της Louis Cruises και αναφέρει πως, ενώ το νομοσχέδιο παρουσιάστηκε ως αναπτυξιακό, ωστόσο δεν έχει λάβει ρεαλιστικά υπόψη του τον διεθνή ανταγωνισμό.

Παρά το γεγονός, ότι ο νόμος δίνει το δικαίωμα και σε πλοία τρίτων χωρών να πραγματοποιούν περιηγητικούς πλόες σε ελληνικά λιμάνια, αναφέρει ο κ. Κουμπενάς, η υποδομή των λιμανιών, τα ακριβά λιμενικά τέλη, η επιβολή έκτακτης εισφοράς ανά επιβάτη, η εμπλοκή αρκετών υπηρεσιών για την παροχή υπηρεσιών σε ένα κρουαζιερόπλοιο, οι γραφειοκρατικές διαδικασίες και η ασφάλεια καθιστούν αποτρεπτική την κρουαζιέρα για πολλές εταιρείες.

"Σκεφτείτε ένα κρουαζιερόπλοιο με 2.000 επιβάτες που θα προσεγγίζει μία φορά την εβδομάδα μόνο στο λιμάνι του Πειραιά, θα χρειάζεται να καταβάλλει μόνο για έκτακτη εισφορά (3,80 ευρώ ανά επιβάτη), 7.600 ευρώ την εβδομάδα, επισημαίνει το στέλεχος της Louis Cruises.

   
Τι ζητεί ο νέος φορέας για την κρουαζιέρα

Η Ένωση Εφοπλιστών Επιβατηγών Πλοίων και Φορέων Ναυτιλίας, ο νέος φορέας για την κρουαζιέρα, σε πρόσφατη επιστολή της προς τον υπουργό Ανάπτυξης και Ναυτιλίας Μιχάλη Χρυσοχοΐδη, έθεσε μια σειρά από ζητήματα που θα πρέπει, όπως τονίζει, να επανεξεταστούν, προκειμένου το προϊόν της κρουαζιέρας να γίνει πιο ελκυστικό για τις ξένες εταιρείες, αλλά και να υπάρξουν κίνητρα ώστε να μη χαθεί καμιά θέση ναυτικού και να υπάρξει περισσότερη απασχόληση.

Όπως υποστηρίζουν στελέχη της αγοράς κρουαζιέρας, η άρση του καμποτάζ για πλοία τρίτων χωρών δεν σημαίνει ότι θα υπάρξει και αύξηση του home porting για την Ελλάδα, καθώς υπάρχουν πολλοί αρνητικοί παράγοντες που απομακρύνουν πολλές ξένες εταιρείες, οι οποίες επιλέγουν τελικά, λόγω φθηνότερων χρεώσεων αλλά και καλύτερης παροχής λιμενικών υπηρεσιών, τη γειτονική Τουρκία.

Η Ένωση Εφοπλιστών Επιβατηγών Πλοίων και Φορέων Ναυτιλίας, στην επιστολή της αναφέρει ότι, αν μια ξένη εταιρεία, με σημαία τρίτης χώρας, αποφασίσει να πραγματοποιήσει κρουαζιέρες με αφετηρία ελληνικό λιμάνι και θελήσει να απασχολήσει στα πλοία της Έλληνες ναυτικούς, τότε θα πρέπει να υπογράψει σύμβαση ασφαλίσεως με το Ναυτικό Απομαχικό Ταμείο (ΝΑΤ), κάτι που συνεπάγεται, με την καταβολή εγγυητικής επιστολής, ορισμό νόμιμου εκπροσώπου στην Ελλάδα, καθώς και καταβολή των προβλεπόμενων εισφορών, που στην καλύτερη περίπτωση είναι ένα δολάριο ανά τόνο gross του κάθε πλοίου.

Επιπλέον, για να υπογραφεί η σύμβαση, το ΝΑΤ χρειάζεται όλα τα έγγραφα που αφορούν το πλοίο, την πλοιοκτήτρια εταιρεία και τη διαχειρίστρια, αλλά και πλήθος δικαιολογητικών.

Ένα άλλο θέμα το οποίο θέτουν οι περισσότεροι εκπρόσωποι της κρουαζιέρας, αλλά και πολλές ξένες εταιρείες, είναι αυτό της εισφοράς ανά επιβάτη που είναι στα 3,80 ευρώ.

"Φανταστείτε ένα κρουαζιερόπλοιο δυναμικότητας 3.000 επιβατών να υποχρεούται να πληρώνει για κάθε αναχώρηση από τον Πειραιά περίπου 12.000 ευρώ πέραν των άλλων λιμενικών εξόδων", τονίζει ο αντιπρόεδρος της Ένωσης Εφοπλιστών Επιβατηγών Πλοίων και Φορέων Ναυτιλίας Μιχάλης Λάμπρου και προσθέτει ότι πουθενά στην Ευρώπη, αλλά και σε ανατολικές χώρες δεν υπάρχει ανάλογη εισφορά.

Η 'Ένωση Εφοπλιστών Επιβατηγών Πλοίων και Φορέας Ναυτιλίας ζητεί, τέλος, την άμεση αναθεώρηση της τροπολογίας του πρώην υπουργού ΘΥΝΑΛ Γιάννη Διαμαντίδη, για επιδότηση των ασφαλιστικών εισφορών των ναυτικών.