Οπως όλα δείχνουν, το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο αναμένεται να αποφανθεί άμεσα υπέρ της καταβολής προστίμου στις αεροπορικές εταιρίες που έχουν έδρα εκτός Ευρώπης για τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα (CO2) των πτήσεών τους από και προς την ΕΕ, στο πλαίσιο μιας κρίσιμης ρύθμισης για την κλιματική αλλαγή.

Από ό,τι φαίνεται, η ΕΕ θα λάβει έγκριση να επιβάλλει ένα σύστημα επιβολής προστίμου για τις εκπομπές άνθρακα σε όλες τις επιβατικές πτήσεις που απογειώνονται ή προσγειώνονται σε κράτη-μέλη της ΕΕ. Σε προκαταρκτική απόφασή του, το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο στήριξε τα ευρωπαϊκά σχέδια.

Ομως ό,τι και αν αποφασίσουν τελικά οι 13 δικαστές στο Λουξεμβούργο, μοιάζει απίθανό αυτό το ζήτημα να λήξει εκεί καθώς η ήδη μακροχρόνια νομική μάχη θα ανοίξει νέα μέτωπα.

Ηδη, οι αμερικανοί νομοθέτες προσπαθούν να καταστήσουν παράνομη τη συμμόρφωση των αεροπορικών τους εταιριών με τους κανονισμούς της ΕΕ για τις εκπομπές άνθρακα και την ίδια στάση διατηρεί και η Κϊνα.

Η δύσκολη αυτή νομική μάχη φέρνει τις Ηνωμένες Πολιτείες και την Κίνα, καθώς και αρκετές διεθνείς αεροπορικές εταιρίες αντιμέτωπες με τους Ευρωπαίους νομοθέτες, οι οποίοι επιμένουν ότι οι αεροπορικές εταιρίες οφείλουν να πληρώνουν το μερίδιό τους για την πιθανή ζημιά που κάνουν με το οικολογικό τους αποτύπωμα, επιδεινώνοντας έτσι την κλιματική αλλαγή.

Η αμερικανική και η κινεζική κυβέρνηση διαμαρτύρονται ότι εάν επιτραπεί στους ευρωπαϊκούς κανονισμούς να προχωρήσουν και να επιβληθούν, τα επόμενα χρόνια θα επιβαρυνθούν με αυξήσεις κόστους που θα ανέρχονται σε δισεκατομμύρια ευρώ.

Ομως σύμφωνα με αναλυτές τα ποσά δεν θα είναι τελικά τόσο μεγάλα. Έρευνες που έγιναν το 2011 έδειξαν ότι πιθανόν το συνολικό κόστος όλων των αεροπορικών εταιριών μαζί να ανέρχεται σε 1,1 δισεκατομμύρια ευρώ για το επόμενο έτος, όμως ο υπολογισμός αυτός βασίζεται σε μια αποτίμηση ύψους 12 ευρώ για κάθε τόνο διοξειδίου του άνθρακα, όμως τις τελευταίες εβδομάδες η τιμή αυτή έχει πέσει σημαντικά.