Η μόρφωση μπορεί να αυξάνει τον δείκτη νοημοσύνης, σύμφωνα με μία νέα μελέτη, που έδειξε πως κάθε πρόσθετος χρόνος στα θρανία αυξάνει το IQ κατά 4 μονάδες.

Η μελέτη, που δημοσιεύεται στην επιθεώρηση «Proceedings of the National Academy of Sciences» (PNAS), υποδηλώνει πως η μάθηση ασκεί «μετρήσιμη επίδραση» στον δείκτη νοημοσύνης στα πρώτα χρόνια της ενήλικης ζωής.

Όπως εξηγούν οι ερευνητές, η συσχέτιση υψηλότερου IQ και μορφωτικού επιπέδου είναι καλά τεκμηριωμένη, αλλά το δύσκολο ήταν να διαπιστωθεί αν η μόρφωση όντως αυξάνει τον δείκτη νοημοσύνης, δεδομένου ότι ήταν πιθανό τα παιδιά που εκ φύσεως έχουν υψηλότερο IQ να επιλέγουν να σπουδάζουν περισσότερο.

Για να διερευνήσουν το θέμα, επιστήμονες από τη Στατιστική Υπηρεσία της Νορβηγίας και το Πανεπιστήμιο του Όσλο, χρησιμοποίησαν στοιχεία από ένα φυσικό πείραμα που αφορούσε το νορβηγικό εκπαιδευτικό σύστημα και τις επιδράσεις του σε 107.223 παιδιά.

Την περίοδο 1955-1972, αυξήθηκε σταδιακά στις διάφορες πολιτείες της Νορβηγίας η υποχρεωτική εκπαίδευση με αποτέλεσμα να πρέπει οι πολίτες να πηγαίνουν στο σχολείο έως τα 16 τους χρόνια, από τα 14 που ίσχυε έως πρότινος.

Όταν εξάλλου τα αγόρια γίνονταν 19 ετών και πήγαιναν στον στρατό, υποβάλλονταν σε μετρήσεις της ευφυϊας τους.

Αναλύοντας αυτά τα στοιχεία, οι ερευνητές εντόπισαν «μια αυνήθιστα μεγάλη αύξηση στον μέσο IQ», η οποία ακολουθούσε την σταδιακά εφαρμοζόμενη μεταρρύθμιση του εκπαιδευτικού συστήματος της Νορβηγίας.

Στην πραγματικότητα, κάθε αύξηση της υποχρεωτικής εκπαίδευσης κατά 1 χρόνο, οδηγούσε σε αύξηση του μέσου IQ κατά 3,7 μονάδες.

Το εύρημα αυτό υποδηλώνει ότι η μόρφωση ενδέχεται να αυξήσει σε στατιστικά σημαντικό βαθμό την ευφυϊα.