Την διαδικασία ιδιωτικοποίησης 12 ελληνικών λιμανιών φέρονται να παρακολουθούν με μεγάλο ενδιαφέρον δύο από τους ισχυρότερους επιχειρηματίες της Τουρκίας. Σύμφωνα με ασφαλείς πληροφορίες το ενδιαφέρον τους εστιάζεται σε μεγαλύτερο βαθμό στα περιφερειακά λιμάνια και την Βόρειο Ελλάδα και όχι στον Πειραιά και τις μονάδες που ενδέχεται να αποτελέσουν το Αττικό λιμενικό σύστημα.

Παρά τις αυτονόητες ενστάσεις που αναμένεται να υπάρξουν στην Ελλάδα σε περίπτωση εκδήλωσης ενδιαφέροντος από επιχειρηματικά συμφέροντα της γείτονος, καθίσταται σαφές ότι τα λιμάνια διαθέτουν σημαντικές προοπτικές προσέλκυσης επενδύσεων. Οι ίδιες πηγές, που προέρχονται από τον χώρο της επενδυτικής τραπεζικής, εξηγούν πως όταν στα τέλη Φεβρουαρίου-αρχές Μαρτίου κατατεθεί η έκθεση των συμβούλων (Morgan Stanley και Τράπεζα Πειραιώς) του Ταμείου Αξιοποίησης Δημόσιας Περιουσίας και ξεκαθαρίσει ο τύπος της ιδιωτικοποίησης που θα προκριθεί θα ληφθούν και οι τελικές αποφάσεις των Τούρκων.

Το ενδιαφέρον, σύμφωνα πάντα με τις σχετικές πληροφορίες, αποδίδεται στους δισεκατομμυριούχους Nihat Ozdemir και Sezai Bacaksiz που ελέγχουν τον κατασκευαστικό όμιλο Limak Holding AS. Η Limak δραστηριοποιείται σε μεγάλα έργα εντός και εκτός Τουρκίας, στην ενέργεια (μεγάλα υδροηλεκτρικά και ανανεώσιμες), στα λιμάνια, τα αεροδρόμια, την τσιμεντοβιομηχανία (11 μονάδες), τις συμμετοχές και τα ξενοδοχεία. Ο όμιλος που διαθέτει τεράστια επιρροή στην ευρύτερη περιφέρεια της νοτιοανατολικής Ευρώπης και της Μέσης Ανατολής κινείται επιθετικά στις τελευταίες ιδιωτικοποιήσεις μονάδων παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας αλλά και στις κατασκευές ενώ πριν από λίγες ημέρες αγόρασε έναντι 372 εκατομμυρίων δολαρίων το λιμάνι της Αλεξανδρέττας (Iskenderun).

Για την συγκεκριμένη επένδυση άντλησε κοινοπρακτικό δάνειο 245 εκατομμυρίων δολαρίων από 6 τράπεζες. Το business plan για ένα από τα σημαντικότερα λιμάνια της ανατολική μεσογείου με ιδιαίτερα μεγάλη δραστηριότητα στο σιδηρομετάλλευμα καθώς υπάρχουν μεγάλες χαλυβουργίες στην περιοχή περιλαμβάνει και την επένδυση στον σταθμό φορτοεκφόρτωση εμπορευματοκιβωτίων του οποίου την δυναμικότητα θέλει να αυξήσει στα 1,3 εκατομμύρια teu. Υπενθυμίζεται η ανάλογη επένδυση της Cosco στον προβλήτα II και ΙΙΙ του ΟΛΠ.

Το μοντέλο ιδιωτικοποίησης που ακολούθησε η Άγκυρα περιλαμβάνει την εκχώρηση του δικαιώματος λειτουργίας του λιμανιού για 36 χρόνια. Ο δανεισμός της Limak είναι διάρκειας 13,5 ετών.

Ναυτιλιακές πηγές χαρακτηρίζουν το Ισκέντερουν σημαντική πύλη της νοτιοανατολική Μεσογείου.

Σύμφωνα με στελέχη ευρωπαϊκής επενδυτικής τράπεζας, το ενδιαφέρον των Τούρκων μεγιστάνων δεν πρέπει να θεωρείται το μόνο πέραν του δεδηλωμένου των Κινέζων, των Νοτιοκορεατών και άλλων Ασιατών όπως και των Γερμανών. Λόγω των αργιών των ημερών δεν στάθηκε δυνατή η επικοινωνία με εκπρόσωπο της Limak.

Πολιτικοί παρατηρητές εκτιμούν ότι οι δυσκολίες παραχώρησης ελληνικού λιμανιού σε τουρκικά συμφέροντα είναι πρακτικά ανυπέρβλητες αφού εγείρονται αυτονόητα θέματα εθνικής ασφάλειας. Αυτός αναφέρεται και ως εκ των λόγων που ενδεχόμενο ενδιαφέρον της Limak θα εστιαστεί σε περιφερειακά λιμάνια.

Παρά ταύτα θεωρείται πως το εύρος των ελληνικών ιδιωτικοποιήσεων και η στρατηγική σημασία πολλών εκ των λιμανιών που θα διατεθούν είναι τέτοια που θα προσελκύσουν πραγματικά σημαντικούς επενδυτές εφόσον βέβαια το ελληνικό δημόσιο επιτέλους προχωρήσει.

Σημειώνεται πως σύμφωνα με πηγές του υφυπουργείου εμπορικής ναυτιλίας το μοντέλο της ιδιωτικοποίησης του Πειραιά και των υπολοίπων λιμανιών θα εξαρτηθεί από τις εκθέσεις των σύμβουλων που έχουν ήδη καθυστερήσεις. Τραπεζικές πηγές με τις οποίες επικοινώνησε το Capital.gr αναφέρουν σχετικά πως «οι εγγενείς δυσκολίες αυτής της ιδιωτικοποίησης, των λιμανιών, έχουν καθυστερήσει σημαντικά την έκθεση» της Πειραιώς και της Morgan Stanley.