Μπορεί καθημερινά να κατηγορούμε το αλάτι, αλλά μην ξεχνάμε πως παίζει σημαντικό ρόλο στον οργανισμό. Είναι απαραίτητο για την ισορροπία των υγρών, τη μυϊκή δύναμη, καθώς και τη λειτουργία των νεύρων.

Η συνιστώμενη ημερήσια δόση είναι 3500 χιλιοστόγραμμα την ημέρα. Το πρόβλημα δεν είναι το ίδιο το αλάτι αλλά η υπερβολική κατανάλωση αυτού, αφού οι περισσότεροι από μας είτε τρώμε πολύ αλμυρά φαγητά είτε ρίχνουμε επιπλέον αλάτι ακόμα και σε φαγητά που ούτε καν χρειάζονται.

Παραδόξως, το περισσότερο από το αλάτι που καταναλώνουμε είναι κρυμμένο στα ίδια τα τρόφιμα που αγοράζουμε.

Τα κατεψυγμένα γεύματα είναι γρήγορα, είναι εύκολα, αλλά συγχρόνως και πλούσια σε νάτριο. Τα 140 γραμμάρια περίπου κατεψυγμένης γαλοπούλας και η σάλτσα της έχουν περίπου 700-800 χιλιοστόγραμμα νατρίου.

Τα δημητριακά που καταναλώνουμε καθημερινά και φαίνονται αρκετά ασφαλή, έχουν και αυτά αρκετή ποσότητα νατρίου. Αν ρίξετε μια πιο προσεκτική ματιά θα προσέξετε πως μερικά δημητριακά με σταφίδα έχουν πάνω από 360 χιλιοστόγραμμα νατρίου ανά κούπα.

Οι χυμοί λαχανικών είναι μια εύκολη και υγιεινή λύση για να τα συμπεριλάβετε στο διατροφικό σας πρόγραμμα, αλλά δεν είναι πάντα μια έξυπνη επιλογή εάν παρατηρήσετε το νάτριο που περιέχουν. Ένα φλιτζάνι κοκτέιλ από χυμό λαχανικών περιέχει 600-700 χιλιοστόγραμμα νατρίου.

Τα κονσερβοποιημένα λαχανικά είναι ένα υποκατάστατο για όσους δυσκολεύονται να βρουν φρέσκα. Παρόλα αυτά, όμως, τα συντηρητικά, οι σάλτσες ή και τα καρυκεύματα που έχουν τα φορτώνουν με νάτριο. Ένα φλιτζάνι, για παράδειγμα, καλαμπόκι κονσέρβας έχει περίπου 700 χιλιοστόγραμμα νατρίου. Αυτό που μπορείτε να κάνετε είναι να τα ξεπλύνετε καλά για να φύγει όσο το δυνατόν περισσότερο αλάτι.

Οι σούπες σε σκόνη είναι ένα ζεστό σπιτικό φαγητό τις κρύες μέρες, αλλά είναι πλούσιες σε νάτριο. Για παράδειγμα, ένα φλιτζάνι κοτόπουλο σούπα με νουντλς (κονσέρβα) περιέχει περίπου 800-900 χιλιοστόγραμμα νατρίου.

Φυσικά, υπάρχουν και άλλα τρόφιμα που περιέχουν νάτριο και ούτε μας πάει το μυαλό. Αυτό που μπορούμε να κάνουμε είναι να ελέγχουμε πάντα τις ετικέτες τροφίμων και να αγοράζουμε αυτά με τη μικρότερη ποσότητα σε νάτριο.

Ελευθερία Ε. Ρέντζιου
Κλινικός Διατροφολόγος – Διαιτολόγος, Μ. Μed. Sci.
Βιογραφικό σημείωμα