Με «το... αριστερό» μπήκε το 2012 για τις αλυσίδες σούπερ μάρκετ, καθώς η κατανάλωση παραμένει σε αρνητικό έδαφος παρά τις προσφορές και τις εκπτώσεις τιμών.

Σύμφωνα με εκτιμήσεις παραγόντων της αγοράς, οι πωλήσεις στο λιανεμπόριο τροφίμων υποχωρούν αυτή τη στιγμή περίπου 5%, ακολουθώντας την πτωτική πορεία της χρονιάς που έφυγε, επισημαίνεται σε άρθρο της imerisia.gr (Γιώργος Μαννέτας).

Η παραπάνω εξέλιξη ήταν αναμενόμενη, ειδικά μετά μείωση των μισθών στο δημόσιο τομέα, αλλά και την επιβολή αλλεπάλληλων νέων φόρων, όπως π.χ. το τέλος ακινήτων που συρρίκνωσε περαιτέρω την αγοραστική δύναμη των καταναλωτών. «Οσο επιβάλλονται νέοι φόροι τόσο θα μειώνεται η κατανάλωση και θα βαθαίνει η ύφεση στην αγορά», αναφέρουν χαρακτηριστικά άνθρωποι του χώρου και προβλέπουν επιδείνωση της κατάστασης τον επόμενο διάστημα εάν προχωρήσει το μέτρο της περικοπής του 13ου και 14ου μισθού στον ιδιωτικό τομέα.

«Καλάθι» 
Υπολογίζεται πως η αξία για το μέσο καλάθι αγορών από τα 55 ευρώ και 60 ευρώ που κυμαίνονταν το 2011, (όπως προέκυψε από έρευνα του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών και του καθηγητή Γιώργου Μπάλτα) θα μικρύνει το επόμενο διάστημα.

Πάντως, και σε μια τέτοια περίπτωση οι απώλειες για το λιανεμπόριο τροφίμων θα είναι μικρότερες σε σχέση με άλλους κλάδους καθώς οι επιχειρήσεις χώρου πωλούν προϊόντα πρώτης ανάγκης, όπως π.χ. το γάλα, το ψωμί που δεν μπορούν να λείψουν από το καθημερινό τραπέζι της ελληνικής οικογένειας.

Προς αυτή την κατεύθυνση θα συμβάλλουν τόσο η πολιτική συγκράτησης των τιμών όσο και η τακτική των «γενναίων» προσφορών που αναμένεται να συνεχιστεί με αμείωτη ένταση καθ' όλη τη διάρκεια της τρέχουσας χρήσης από το σύνολο σχεδόν των μεγάλων αλυσίδων, όπως η ΑΒ Βασιλόπουλος, η Σκλαβενίτης, η Μασούτης Σούπερ Μάρκετ κ.ά. Μάλιστα, σύμφωνα με πρώτες εκτιμήσεις του ΙΕΛΚΑ (Ινστιτούτο Ερευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών), οι τιμές στο λιανεμπόριο τροφίμων στη διάρκεια του 2011 παρέμειναν σταθερές, ενώ εάν αφαιρεθούν οι αυξήσεις του ΦΠΑ, τότε υπολογίζεται πως μειώθηκαν κατά 2,5%-3,0%.

Ιδιωτική ετικέτα 
Την ίδια ώρα, εντείνεται η στροφή προς τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας, τα οποία συνεχίζουν να αναπτύσσονται σε όλες τις κατηγορίες καθώς ολοένα και περισσότερους καταναλωτές να στρέφονται συνειδητά προς αυτά καθώς θεωρούν πως αγοράζοντάς τα βγαίνουν ωφελημένοι. Υπολογίζεται πως το μερίδιό τους ξεπερνάει το 20% στο σύνολο της αγοράς και αποτελεί έναν υπολογίσιμο παίκτη για τις βιομηχανίες.

Ωστόσο, όσο και αν αυξηθούν τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας δεν πρόκειται να συναγωνιστούν τα επώνυμα (όπως συμβαίνει σε άλλες χώρες της Ευρώπης, όπως η Ελβετία και οι σκανδιναβικές χώρες), τα οποία θα διατηρήσουν την ηγετική τους θέση στην αγορά.