Ερευνητές στην Καλιφόρνια ανέπτυξαν ένα πλαστικό υλικό χαμηλού κόστους το οποίο έχει τη δυνατότητα να απομακρύνει μεγάλες ποσότητες διοξειδίου του άνθρακα από την ατμόσφαιρα.

Οι ερευνητές εκτιμούν ότι η περαιτέρω ανάπτυξη της εν λόγω τεχνολογίας θα μπορούσε να επιτρέψει την εφαρμογή της στην κατασκευή μπαταριών για ανάγκες μεγάλης κλίμακας ή να αποτελέσει τη βάση για δημιουργία τεχνητών δέντρων.

Αυτές οι μακροπρόθεσμες προοπτικές είναι που τράβηξαν το ενδιαφέρον της ερευνητικής ομάδας με επικεφαλής τον Τζώρτζ Όλα, χημικό του Πανεπιστημίου της Νότιας Καλιφόρνια στο Λος Άντζελες.

Ο Όλα, στον οποίο απονεμήθηκε το βραβείο Νομπέλ Χημείας στο 1994, έχει οραματιστεί μια μελλοντική κοινωνία η οποία θα ενεργειακά θα βασίζεται σε καύσιμα από μεθανόλη αντί για ρυπογόνους υδρογονάνθρακες.

Σε μια εποχή που οι υδρογονάνθρακες σπανίζουν και η εξόρυξή τους καθίσταται ολοένα και δυσκολότερη, ο Όλα προτείνει την ανάπτυξη τεχνολογιών  “συγκομιδής” του διοξειδίου του άνθρακα από την ατμόσφαιρα. Στη συνέχεια το διοξείδιο του άνθρακα μπορεί να συνδυαστεί με υδρογόνο “αποσπασμένο” από το νερό για την παραγωγή καύσιμης μεθανόλης.

Ο Όλα και η ομάδα του εργάζονται στην παραγωγή μιας μπαταρίας χαμηλού κόστους, βασισμένης στον σίδηρο που θα μπορεί να αποθηκεύει το πλεόνασμα ηλεκτρικής ενέργειας από ανανεώσιμες πηγές και να το τροφοδοτεί στο δίκτυο σε περιόδους υψηλής ζήτησης.

Η λειτουργία των εν λόγω μπαταριών βασίζεται στην “απόσπαση” οξυγόνου από τον ατμοσφαιρικό αέρα. Ωστόσο, ακόμα και μικρές ποσότητες διοξειδίου του άνθρακα μπορούν να αχρηστεύσουν την μπαταρία. Έχουν αναπτυχθεί αποτελεσματικά υλικά απορρόφησης του διοξειδίου του άνθρακα όπως ο ζεόλιθος ή μεταλλικές οργανικές ουσίες, αλλά το υψηλό κόστος τους οδήγησε τον Όλα σε φθηνότερες εναλλακτικές, όπως το πολυμερές πολυαιθυλενοϊμίνη (ΡΕΙ).

Το εν λόγω πολυμερές θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί στη δημιουργία δενδροστοιχιών από τεχνητά δέντρα με στόχο την απορρόφηση διοξειδίου του άνθρακα από την ατμόσφαιρα και ανάσχεση της κλιματικής αλλαγής (για τεχνητά δέντρα διαβάστε εδώ).

Ωστόσο, η μικρή αντοχή του πολυμερούς στις υψηλές θερμοκρασίες, όπως αυτές που αναπτύσσονται στις καμινάδες των εργοστασίων και τις εξατμίσεις των αυτοκινήτων, οδηγεί τους επιστήμονες στην περαιτέρω ανάτπυξη του υλικού ώστε να αντεπεξέλθει σε αυτές τις συνθήκες.

Τα αποτελέσματα της έρευνας δημοσιεύτηκαν  στην επιστημονική επιθεώρηση Journal of the American Chemical Society.

(econews)