Κανένα από τα φαγητά που καταναλώνουμε δεν μπορούμε να το χαρακτηρίσουμε καλό ή κακό. Τα γλυκά είναι αναπόσπαστο κομμάτι της διατροφής μικρών και μεγάλων, και ένα από τα πιο γνωστά φαγητά που ενοχοποιούνται για περιττά κιλά. Σημαντικό ρόλο, όμως, παίζει η ποσότητα και η συχνότητα κατανάλωσης αυτών. Έχετε αναρωτηθεί ποτέ πόσο συχνά μπορούμε να τρώμε γλυκά;

Είναι γνωστό πως τα γλυκά έχουν πολλές θερμίδες λόγω της μεγάλης περιεκτικότητάς τους σε κορεσμένα λιπαρά και ζάχαρη. Έτσι, η μεγάλη κατανάλωση αυτών συνδέεται με την αύξηση της παχυσαρκίας, τα καρδιαγγειακά νοσήματα και το σακχαρώδη διαβήτη. Παρόλα αυτά, όμως, και η αποχή δεν είναι η καλύτερη λύση.

Αυτό που πρέπει να κάνει κανείς αρχικά να προσέξει είναι τα κιλά που έχει. Ένας υπέρβαρος ή παχύσαρκος καλό θα ήταν να αποφεύγει κάθε είδος γλυκού μέχρι να μπορέσει να χάσει κάποια παραπανίσια κιλά. Μπορεί, φυσικά, μία φορά την εβδομάδα να έχει στο διατροφικό του πρόγραμμα ένα γλυκό, όπως αυτά του κουταλιού που έχουν μόνο ζάχαρη και καθόλου λιπαρά.

Μία άλλη σημαντική ενέργεια είναι να γίνονται οι καλύτερες επιλογές γλυκών, δηλαδή γλυκά με λίγες θερμίδες, χαμηλή περιεκτικότητα ζάχαρης και κορεσμένων λιπαρών. Αν μπορούσαμε να τα κατατάξουμε με σειρά προτεραιότητας θα λέγαμε ότι πρώτο θα επιλέγαμε κάποιο γλυκό του κουταλιού ή κάποια γρανίτα το καλοκαίρι, ένα μικρό κομμάτι μαύρης σοκολάτας ή κάποιο παγωτό light και τελευταία μας επιλογή πρέπει να είναι κάποιο γλυκό του ταψιού ή πάστα ή κέικ.

Όταν απαγορεύουμε στον εαυτό μας να φάει γλυκό, τότε αυτόματα αυτό γίνεται περισσότερο επιθυμητό. Επομένως, όταν προσπαθούμε να αποκλείσουμε τα γλυκά ή οποιοδήποτε άλλο τρόφιμο από τη διατροφή μας είναι σίγουρο πως θα αποτύχουμε. Αν δεν υπάρχει πρόβλημα υγείας όλα τα φαγητά και τα γλυκά πρέπει να καταναλώνονται με μέτρο για να μη νιώθουμε ποτέ στέρηση.

Ελευθερία Ε. Ρέντζιου
Κλινικός Διατροφολόγος – Διαιτολόγος, Μ. Μed. Sci.
Βιογραφικό σημείωμα