Εάν είστε από αυτούς που τρώτε ένα μπισκοτάκι κι ανεβαίνετε απευθείας στη ζυγαριά, ώστε να εντοπίσετε τυχόν μεταβολή του βάρους σας, μάθετε πως αυτό μπορεί να σας οδηγήσει τελικά σε πολύ κακή σχέση με το σώμα σας και τη διατροφή σας και πιθανών σε μόνιμα αυξημένο βάρος.

Το συνεχές ή συχνό ζύγισμα θα μπορούσε να εκληφθεί ως ένδειξη για ιδεο-ψυχαναγκαστική διαταραχή, που χαρακτηρίζεται από ανασφάλεια κι έλλειψη αυτοπεποίθησης και αυτογνωσίας.

Είναι φυσιολογικό να υπάρχουν διακυμάνσεις του βάρους ανά διαστήματα, από 1,5 έως 2,5 κιλά, χωρίς αυτά να αποδίδονται σε πραγματική αύξηση του λίπους. Μπορεί να οφείλονται σε διάφορους παράγοντες, όπως γυναικείος ορμονικός κύκλος, άγχος και στρες, αλκοόλ, αϋπνίες, φάρμακα (αντιβιοτικά, αντιφλεγμονώδη, αντισταμινικά, αντισυλληπτικά, αντιδιαβητικά, κ.ά), έντονη μυϊκή δραστηριότητα, επεξεργασμένες τροφές με ενισχυτικά γεύσης και αλάτι, δυσπεψίες και δυσκοιλιότητα.

Θα πρέπει να εκπαιδευτείτε ώστε να αναγνωρίζετε τις αλλαγές που δημιουργούνται στο σώμα σας και να μην βασίζεστε απλά στο νούμερο που σας δείχνει η ζυγαριά. Σε αντίθετη περίπτωση κάθε φορά που θα βλέπετε την ζυγαριά να ανεβαίνει πλασματικά προς τα πάνω εσείς θα το αντιμετωπίζετε σαν αποτυχία της διατροφής σας. Συνέπεια αυτού, παρατηρείται να είναι πολύ συχνά, κάποιο υπερφαγικό επεισόδιο (ανεξέλεγκτη κατανάλωση τροφής, κυρίως υδατάνθρακα) και η παραίτηση από το υγιές διατροφικό πλάνο. Άρα σε αύξηση βάρους που προκλήθηκε τελικά μετά το ζύγισμα!

Επιπλέον η ένδειξη απώλειας βάρους στη ζυγαριά δεν είναι απαραίτητα και ένδειξη για απώλεια λίπους. Εάν χάσατε μεγάλη ποσότητα υγρών ή μυϊκού ιστού, αυτό δεν μπορεί σε καμία περίπτωση να θεωρηθεί επιτυχές αδυνάτισμα.

Η πρόοδος και η επιτυχία ενός σωστού προγράμματος διατροφής δεν αντικατοπτρίζεται στη μεταβολή της ζυγαριάς αλλά στα οφέλη που θα σας αποδώσουν οι καλές τροφές και οι βιταμίνες τους, όπως σταδιακά ομοιόμορφη σιλουέτα, βελτίωση της όψης του δέρματος, των μαλλιών και των νυχιών, καλύτερη πέψη, ενεργοποιημένο στομάχι κι έντερο, περισσότερη ενέργεια, βελτίωση του ύπνου και της διάθεσης.

Ξεφορτωθείτε τις ζυγαριές, μέχρι να μάθετε να τις χρησιμοποιείτε συνετά, γιατί έχετε πάντα έναν κριτή στο σπίτι σας που θα σας αγχώνει και θα σας υπενθυμίζει τις τύψεις σας. Ειδικά εάν είστε άτομο με χρόνια ενασχόληση με το βάρος σας ή κάποια διατροφική διαταραχή (εκτός της ανορεξίας), η χρήση ζυγαριάς δεν συνιστάται, όσο κι αν φαίνεται πρωτάκουστο.

Η λύση είναι να βελτιώστε τη σχέση ας με τον καθρέφτη και την εικόνα σας όπως και να εκπαιδευτείτε σωστά γύρω από τα οφέλη της καλής διατροφής και άσκησης. Κι επιπλέον δικαιολογήστε μικρές αλλαγές στο βάρος σας εάν είστε π.χ. γυναίκα σε διάρκεια περιόδου ή άντρας μετά από έντονο στρες.

Ζητείστε τη συμβουλή των διατροφολόγων που έχουν κι εναλλακτικές μετρήσεις (αναλυτές σύστασής, μέτρηση περιμέτρων) και που δεν σας κρίνουν εκ του αποτελέσματος της ζυγαριάς. Μην εμπιστεύεστε κάποιον που θα σας αποτρέψει από το να γυμναστείτε μόνο και μόνο επειδή θα «κολλήσει» η ζυγαριά! Αυτό το «κόλλημα» είναι πραγματικά επιθυμητό γιατί θα σημαίνει την ανάπτυξη του μυϊκού ιστού άρα και την βελτίωση του μεταβολισμού, που θα οδηγήσει σε σωστό αδυνάτισμα στο μέλλον.

Γιατί θα πρέπει να κρίνεται κάθε φορά η προσπάθειά σας πάνω σε μία ζυγαριά;

Στέλλα Η. Σαρηπαναγιώτου 
Διατροφολόγος
Master Practitioner in Eating Disorders and Obesity
Βιογραφικό σημείωμα