Τις περισσότερες φορές ο πιο ανασταλτικός παράγοντας για να γυμναστούμε είναι η ήδη συσσωρευμένη κούραση που νιώθουμε. Όταν έχουμε περάσει ένα κουραστικό 8ωρο ή 10ωρο στη δουλειά, μας φαίνεται αδιανόητο να κάνουμε άλλη μια ώρα προπόνηση.

Δεν είναι όμως ακριβώς έτσι. Η κούραση που νιώθει το μεγαλύτερο πλέον μέρος του πληθυσμού είναι ένας συνδυασμός σωματικής αλλά και ψυχολογικής κούρασης. Οι επαναλαμβανόμενες ίδιες κινήσεις που χρησιμοποιούμε στην εργασία μας εκτός από την κούραση των μυών, μας προσφέρουν και μια ρουτίνα που οδηγεί στην ψυχική κούραση. Εδώ λοιπόν ξεκινάει μια περίεργη αλυσίδα του οργανισμού.

Το ισχυρότερο όπλο απέναντι στην κούραση είναι ο ύπνος, ο οποίος κατά την διάρκειά του εκκρίνει διάφορες ορμόνες που βοηθούν στη σύνθεση πρωτεϊνών και την ανανέωση των κυττάρων. Ένας ψυχολογικά κουρασμένος οργανισμός δεν επιτρέπει να έχουμε έναν βαθύ, ήρεμο και απολαυστικό ύπνο, αλλά αντίθετα μας ρίχνει σε έναν ύπνο δύσκολο, διακοπτόμενο και ανήσυχο που δεν ξεκουράζει.

Μια κανονικής έντασης άσκηση για όσους δεν έχουν ιδιαίτερα προβλήματα κούρασης και μια χαμηλής έντασης για όσους αντιμετωπίζουν μεγάλη κούραση μας επιτρέπει ή μας αναγκάζει, να βυθιστούμε σε έναν βαθύ, ήρεμο και απολαυστικό ύπνο.

Για να επιτύχουμε κάτι τέτοιο λοιπόν είναι καλό να προσθέσουμε στην ζωή μας την ‘καλή κούραση’. Αυτή έχει δυο μορφές, την σωματική που επέρχεται με την άσκηση και την διανοητική που επέρχεται με καλής μορφής απασχόληση του εγκεφάλου μας. Είναι καλό να εναλλάσσουμε τους τρόπους κούρασης. Η σωματική άσκηση κουράζει τους μυς μας, ξεκουράζει όμως τον εγκέφαλο οπότε ενδείκνυται σε εργασίες με έντονη νοητική κούραση. Από την άλλη μια χαλαρή διανοητική δραστηριότητα όπως η ανάγνωση ενός βιβλίου, η παρακολούθηση μιας ταινίας βοηθάνε στην ξεκούραση των μυών του οργανισμού.

Η άσκηση μέσω των ορμονών που απελευθερώνει κατά την διάρκειά της, προσφέρει μια γενικότερη ευεξία, αίσθηση ζωντάνιας και αναζωογόνησης, που όποιος την έχει νιώσει καταλαβαίνει ότι η κούραση που προσφέρει δεν είναι τίποτε άλλο από αίσθηση καλής υγείας.

Σημάδης Θεόδωρος
Personal Trainer-Group Exercise Trainer