Μια βουτιά στη θάλασσα ή στην πισίνα μειώνει την αρτηριακή πίεση των μεγαλύτερων σε ηλικία ατόμων. Αυτό αναφέρουν ερευνητές από το Πανεπιστήμιο του Τέξας στο Ωστιν μετά από μελέτη σε 43 άνδρες και γυναίκες με μέσο όρο ηλικίας τα 60 έτη οι οποίοι είχαν ‘τσιμπημένη’ αρτηριακή πίεση αλλά ήταν κατά τα άλλα υγιείς.

Μείωση κατά 9 μονάδες

Συγκεκριμένα οι επιστήμονες είδαν, όπως σημειώνουν στο επιστημονικό περιοδικό «American Journal of Cardiology», ότι άτομα τα οποία ξεκίνησαν να κολυμπούν μείωσαν τη συστολική αρτηριακή πίεσή τους – πρόκειται για την πρώτη τιμή όταν μετρούμε την αρτηριακή πίεση και μετράται σε χιλιοστά της στήλης υδραργύρου (mm Hg). Κατά μέσο όρο οι εθελοντές είχαν στην αρχή της μελέτης συστολική αρτηριακή πίεση της τάξεως των 131 mm Hg ενώ τρεις μήνες αργότερα η συστολική πίεσή τους έπεσε στα 122 mm Hg.

Σημειώνεται ότι η φυσιολογική αρτηριακή πίεση δεν πρέπει να ξεπερνά τα 120 mm Hg σε ό,τι αφορά τη συστολική και τα 80 mm Hg σε ό,τι αφορά τη διαστολική. Τιμές της τάξεως των 140/90 mm Hg ή και μεγαλύτερες ορίζονται ως υπέρταση ενώ οποιεσδήποτε ενδιάμεσες τιμές χαρακτηρίζονται ως «προ-υπέρταση».

Το κολύμπι συνιστάται συχνά από τους αρμοδίους ως ένας καλός τρόπος άσκησης των ηλικιωμένων αφού δεν καταπονεί τις αρθρώσεις και δεν αυξάνει τη θερμοκρασία του σώματος. Και η συμβουλή αυτή φαίνεται ότι πιάνει τόπο αφού σε παγκόσμιο επίπεδο το κολύμπι είναι ο δεύτερος δημοφιλέστερος τρόπος άσκησης μετά το περπάτημα.

Ωστόσο, λίγες είναι οι επιστημονικές αποδείξεις σχετικά με τα οφέλη της κολύμβησης για την υγεία, αν και αρκετές μελέτες έχουν μαρτυρήσει ότι το κολύμπι είναι εξίσου ασφαλές για τους ηλικιωμένους με το περπάτημα και την ποδηλασία.

Η πρώτη απόδειξη

Όπως αναφέρει το Βήμα, η νέα μελέτη είναι η πρώτη που αποδεικνύει ότι η κολύμβηση βελτιώνει τη λειτουργία των αιμοφόρων αγγείων των μεγαλύτερων σε ηλικία ατόμων και ότι ρίχνει την αρτηριακή πίεσή τους. Όπως σημείωσε ο επικεφαλής της νέας μελέτης Χιροφούμι Τανάκα «η κολύμβηση αποτελεί πολύ ελκυστική μορφή άσκησης. Μπορεί να την κάνει ο καθένας, δεν κοστίζει ενώ είναι και ‘φιλική’ προς τις αρθρώσεις».

Προκειμένου να καταλήξει στα συμπεράσματά της η ομάδα του Τανάκα χώρισε τους εθελοντές σε δύο ομάδες: η μια εξ αυτών ακολούθησε μαθήματα κολύμβησης – οι συμμετέχοντες κολυμπούσαν τρεις ή τέσσερις φορές την εβδομάδα περί τα 45 λεπτά τη φορά - ενώ οι υπόλοιποι έκαναν αντίστοιχα σε αριθμό και διάρκεια μαθήματα ασκήσεων χαλάρωσης.

Σε διάστημα 12 εβδομάδων η συστολική πίεση των ατόμων που κολυμπούσαν έπεσε κατά εννέα μονάδες κατά μέσο όρο, κάτι που δεν συνέβη στην ομάδα των ασκήσεων χαλάρωσης.

Η ερευνητική ομάδα υπέβαλε επίσης τους εθελοντές σε υπέρηχο καρδιάς προκειμένου να δει πόσο καλή ήταν η διαστολή των αιμοφόρων αγγείων τους όταν έρεε αίμα. Και πάλι η συγκεκριμένη εξέταση έδειξε βελτιώσεις στην ομάδα της κολύμβησης, όχι όμως και σε εκείνη των ασκήσεων χαλάρωσης.

Μικρού εύρους μελέτη


Πρέπει πάντως να σημειωθεί ότι η μελέτη ήταν μικρού εύρους και δεν είναι σαφές εάν η παρατηρούμενη μείωση της αρτηριακής πίεσης διαρκεί και αν μεταφράζεται μακροπρόθεσμα σε μικρότερο κίνδυνο καρδιακού ή εγκεφαλικού επεισοδίου.

Σε κάθε περίπτωση τα νέα ευρήματα συνάδουν με τις βασικές συστάσεις των ειδικών προς τα μεγαλύτερα σε ηλικία άτομα προκειμένου να διατηρήσουν την καρδιά τους υγιή: τακτική ήπια άσκηση σε συνδυασμό με υγιεινή διατροφή. Σύμφωνα με τον δρα Τανάκα εάν ο γιατρός επιτρέψει σε ένα ηλικιωμένο άτομο να γυμνάζεται, η κολύμβηση αποτελεί μια ασφαλή λύση. Εάν όμως κάποιος μεγαλύτερος σε ηλικία άνθρωπος ακολουθεί γενικώς καθιστική ζωή, πρέπει να συμβουλευτεί τον γιατρό του προτού αρχίσει να κολυμπά.