Σε αποθήκη ισπανικού μουσείου βρέθηκε το πιο πρόσφατο αντίγραφο της Μόνα Λίζα του Λεονάρντο Ντα Βίντσι. Η γυναίκα αυτού του πίνακα φαίνεται νεότερη και πιο... λαμπερή από αυτήν του πρωτότυπου έργου Τέχνης. Οι ιστορικοί Τέχνης εξυμνούν αυτήν την ανακάλυψη που έγινε στη διάρκεια έργων συντήρησης στο μουσείο Prado, ως την πιο αξιοσημείωτη των τελευταίων ετών. Οι αρμόδιοι του μουσείου θεωρούν σίγουρο ότι ο πίνακας αυτός φιλοτεχνήθηκε από βοηθό του καλλιτέχνη, ενώ ο ίδιος ο Ντα Βίντσι ζωγράφιζε το δικό του πορτρέτο.

Δεν είναι βέβαια η Μόνα Λίζα, αλλά θα μπορούσε κάποιος να τη θεωρεί αδερφή της Μόνα Λίζα που ύστερα από πέντε αιώνες στη σκιά, επιτέλους κάνει το ντεμπούτο της. Σύμφωνα με τους ειδικούς, ο συγκεκριμένος πίνακας βλέπει από άλλη οπτική το πρόσωπο της πιο... διάσημης γυναίκας στην ιστορία της Τέχνης.

Το αντίγραφο παρέμενε στη συλλογή του Prado για χρόνια αλλά οι ειδικοί είπαν ότι δεν είχαν αντιληφθεί την καλλιτεχνική αξία του ώσπου μία πρόσφατη αποκατάσταση αποκάλυψε στοιχεία κρυμμένα για αιώνες. Η γυναίκα ήταν ζωγραφισμένη σε ένα μαύρο φόντο. Οι συντηρητές αφαίρεσαν το μαύρο χρώμα και πίσω από τη γυναίκα αποκαλύφθηκε το μαγευτικό τοπίο της Τοσκάνης όπως περίπου είναι και το πρωτότυπο έργο. Ο πίνακας τέθηκε υπό επεξεργασία για να είναι εγκαίρως έτοιμο για την έκθεση στο Παρίσι αυτόν το χρόνο και οι ειδικοί έφθασαν μπροστά σ’ αυτήν την ανακάλυψη. Ο πίνακας του Prado θεωρείτο για αρκετό καιρό ένα από τα διασωθέντα αντίγραφα του πρωτότυπου αριστουργήματος από τα δεκάδες που δημιουργήθηκαν μετά τον θάνατο του καλλιτέχνη.


Ωστόσο, το συγκεκριμένο υπάρχουν βάσιμοι ισχυρισμοί ότι φιλοτεχνήθηκε από τον βοηθό του Ντα Βίντσι, τον Francesco Melzi, ο οποίος ζωγράφιζε παράλληλα με τον δάσκαλό του. Η ειδικός έργων Τέχνης του μουσείου Prado, Ana González Mozo, ανέφερε: «Είναι πολύ πιθανό ο βοηθός του Λεονάρντο να γνώρισε τη Μόνα Λίζα και μπορεί να ήταν και παρών όταν εκείνη πόζαρε για τον δάσκαλό του. Μπορεί εκείνη να ήρθε και στο στούντιο όταν έμπαιναν οι τελευταίες πινελιές». Σύμφωνα με τη Mozo, το φόντο που αποκαλύφθηκε κάτω από το αντίγραφο υποδηλώνει ότι τα δύο έργα ήταν παρόμοια, καθώς ξεκίνησαν μαζί και δύο καλλιτέχνες δούλευαν ο ένας δίπλα στον άλλο...

Η ανακάλυψη αυτή επισήμως θα παρουσιασθεί στις 21 Φεβρουαρίου. Ο πίνακας θα μεταφερθεί στο Παρίσι προκειμένου να εκτεθεί στο αφιέρωμα που ετοιμάζει το Λούβρο για την «Αγία Άννα» του Ντα Βίντσι μεταξύ 29 Μαρτίου και 25 Ιουνίου, έτσι ώστε οι δύο πίνακες να συνεκτεθούν.

(real)