Σε ρεαλιστικές βάσεις που αποτυπώνουν τα πραγματικά δεδομένα της αγοράς, έχει επανασχεδιασθεί το πρόγραμμα αποκρατικοποιήσεων, καθώς πλέον ο στόχος που τίθεται για τα έσοδα έως το 2015 «προσγειώθηκε» στα 19 δισ. ευρώ, από 50 δισ. ευρώ προηγουμένως.

Για εφέτος ο ονομαστικός στόχος είναι περί τα 4,2 δισ. ευρώ, εκ των οποίων εκτιμάται, σύμφωνα με αρμόδιες πηγές, ότι αν όλα πάνε καλά μέχρι τα τέλη του χρόνου θα έχουν μπει στα κρατικά ταμεία περίπου 2,8 δισ. ευρώ, καθώς από τη στιγμή που θα «κλείσει» μία πώληση μέχρι να μπουν στο ταμείο τα χρήματα μεσολαβεί ένα διάστημα 2-3 μηνών, προκειμένου να γίνουν οι απαραίτητες διαδικασίες (έλεγχος από το Ελεγκτικό Συνέδριο κ.ά.).

Μέσα στο πρώτο εξάμηνο ο σχεδιασμός προβλέπει, μεταξύ άλλων, την διάθεση των ΔΕΠΑ-ΔΕΣΦΑ, ΕΛΠΕ, ΟΠΑΠ, ΕΥΔΑΠ και ΕΥΑΘ, εφόσον βεβαίως δεν υπάρξουν απρόβλεπτες δυσμενείς εξελίξεις στην ελληνική οικονομία.

Ακόμα, η Διυπουργική Επιτροπή ενέκρινε την πρόσληψη συμβούλων για ένδεκα σχέδια αποκρατικοποιήσεων και ειδικότερα γιας ΕΥΔΑΠ, ΕΥΑΘ, Καζίνο Πάρνηθας, ΟΛΠ, ΟΛΘ, περιφερειακά λιμάνια, ΕΛΤΑ, περιφερειακά αεροδρόμια, κοίτασμα φυσικού αερίου «Νότια Καβάλα», αυτοκινητόδρομοι, ΕΛΠΕ και ΔΕΗ.

Όπως επισημαίνουν παράγοντες της αγοράς, το κλίμα στις διεθνείς αγορές για την ελληνική οικονομία θα παραμείνει αρνητικό, για όσο καιρό εκκρεμεί η έγκριση του νέου πακέτου στήριξης προς την Ελλάδα και η ολοκλήρωση της αναδιάρθρωσης του χρέους μέσα από το PSI.

Καθώς στο εξωτερικό ενισχύεται η σεναριολογία για το μέλλον της Ελλάδας στην Ευρωζώνη, είναι δεδομένο ότι αφενός το επενδυτικό ενδιαφέρον θα είναι περιορισμένο, ακόμα για τα «φιλέτα», αφετέρου οι αποτιμήσεις που διαμορφώνονται θα καθιστούν απαγορευτική τη διάθεση επιχειρήσεων και ακινήτων του Δημοσίου.

Το 2011, τα έσοδα από τις αποκρατικοποιήσεις ανήλθαν σε 1,7 δισ. ευρώ, πολύ χαμηλότερα από τον αρχικό -ανέφικτο- στόχο που είχε τεθεί για 5 δισ. ευρώ.

Αρχή με ΔΕΠΑ-ΔΕΣΦΑ

Εφόσον την Τετάρτη δεν υπάρχουν δυσάρεστες εκπλήξεις και εγκριθεί από το Eurogroup το νέο πακέτο βοήθειας προς την Ελλάδα, από το Ταμείο Αποκρατικοποιήσεων επισημαίνουν ότι άμεσα, εντός του Φεβρουαρίου, μπορεί να «βγει στον αέρα» ο διαγωνισμός για την ΔΕΠΑ και τη ΔΕΣΦΑ.

Ο σχεδιασμός προβλέπει ότι στον διαγωνισμό θα προσφέρονται στους επενδυτές όλες οι δυνατότητες, δηλαδή είτε η ξεχωριστή απόκτηση των δύο εταιρειών είτε η αγορά και των δύο μαζί σε «πακέτο».

Από την τρόικα ασκήθηκαν πιέσεις, ώστε η διάθεση των δύο επιχειρήσεων να γίνει ξεχωριστά, ωστόσο αυτό που θα μετρήσει σε τελική ανάλυση είναι η καλύτερη προσφορά.

Η αποκρατικοποίηση των ΕΛΠΕ (η διάθεση του ποσοστού 35,477% που ελέγχει το Δημόσιο) θα ξεκινήσει αμέσως μετά.

Τα ΕΛΠΕ ελέγχουν το 35% της ΔΕΠΑ και είναι προφανές ότι μετά την πώληση της επιχείρησης αερίου θα μπει στα ταμεία της επιχειίρησης ρευστό, ανεβάζοντας με αυτό τον τρόπο περαιτέρω την αξία της.

Ο διαγωνισμός για τα ΕΛΠΕ αναμένεται στο τέλος του πρώτου εξαμήνου, ωστόσο προηγουμένως θα πρέπει να έχει κλείσει η συναλλαγή για τη ΔΕΠΑ.

Όπως είχε πει στα τέλη Ιανουαρίου, ο διευθύνων σύμβουλος των ΕΛΠΕ Γιάννης Κωστόπουλος, η λογιστική αξία του 35% των μετοχών της ΔΕΠΑ, που αντιστοιχούν στη συμμετοχή των ΕΛΠΕ, ανέρχεται σε 503 εκατ. ευρώ. Στο 11μηνο Ιανουαρίου-Νοεμβρίου 2011 η συμμετοχή αυτή απέδωσε σε έσοδα 45 εκατ. ευρώ.

Τον Απρίλιο θα υπογραφεί Μνημόνιο Κατανόησης με τον όμιλο Λάτση, έτερο βασικό μέτοχο των ΕΛΠΕ, στο οποίο ο όμιλος θα παρατείται του δικαιώματος πρώτης άρνησης, ώστε να προχωρήσει η πώληση του 35% της ΔΕΠΑ.

Στο β΄τρίμηνο ο ΟΠΑΠ

Ένα από τα «φιλέτα» του προγράμματος αποκρατικοποιήσεων είναι ο ΟΠΑΠ. Στο Ταμείο Αποκρατικοποιήσεων έχει μεταβιβασθεί το 29% του Οργανισμού, ενώ ποσοστό 5% έχει παραμείνει υπό τον έλεγχο του Δημοσίου.

Ο διαγωνισμός για την διάθεση του 29% μπορεί να προκηρυχθεί εντός του Απριλίου (όπως και για τον Οργανισμό Διεξαγωγής Ιπποδρομιών Ελλάδος) και αναμένεται να προσελκύσει ισχυρό επενδυτικό ενδιαφέρον.

Το μονοπώλιο του Οργανισμού έχει επεκταθεί έως το 2030, ενώ ο Οργανισμός έχει την αποκλειστική άδεια για τη λειτουργία 35.000 παιγνιομηχανημάτων (VLTs), εκ των οποίων 16.500 θα τα λειτουργήσει ο ίδιος, ενώ τα υπόλοιπα 18.500 θα τα λειτουργήσουν ανάδοχοι που θα επιλεγούν για το σκοπό αυτό.

Ακίνητα

Σε ό,τι αφορά τα ακίνητα, μέσα στο πρώτο εξάμηνο θα βγουν, εκτός απροόπτου, προς πώληση το ακίνητο στην Κασσιώπη της Κέρκυρας, το κτίριο που στέγαζε το Διεθνές Κέντρο Ραδιοτηλεόρασης (IBC) στη λεωφόρο Κηφισίας (στο οποίο βρίσκεται τώρα το εμπορικό κέντρο Golden Hall), ενώ πριν το καλοκαίρι μπορεί να ξεκινήσει ο διαγωνισμός για την Εγνατία Οδό.

Οι διαγωνισμοί για την Κασσιώπη και το IBC μπορεί να ξεκινήσουν ακόμα και εντός του Φεβρουαρίου, σύμφωνα με αρμόδιες πηγές.

Το ακίνητο (οικόπεδο) στην Κασσιώπη είναι ιδιαίτερου φυσικού κάλλους και βρίσκεται σε περιοχή της Κέρκυρας με χαμηλή μέχρι σήμερα αξιοποίηση. Η έκταση του είναι 490 στρέμματα (490.000 τ.μ.) και πάνω από το μισό αποτελεί ιδιωτική δασική έκταση, ενώ σε αυτό υπάρχει και μία μικρή φυσική λίμνη.Η αξιοποιήσιμη έκταση εκτιμάται σε 178 στρέμματα περίπου. Το ακίνητο έχει μια ακτογραμμή μήκους 725 μέτρων.

Το IBC βρίσκεται επί της Λεωφόρου Κηφισίας στο Μαρούσι. Η επιφάνεια του οικοπέδου που αντιστοιχεί στο ακίνητο ανέρχεται περίπου στα 64 στρέμματα και αποτελεί τμήμα της μεγαλύτερης έκτασης του ΟΑΚΑ.

Το κτίριο έχει συνολική επιφάνεια 132.200 τ.μ. (εκ της οποίας τα 59.200 είναι υπόγειοι αποθηκευτικοί χώροι και θέσεις στάθμευσης).

Η προτεινόμενη ανάπτυξη περιλαμβάνει το υπάρχον εμπορικό κέντρο και επιπλέον χρήσεις για το κενό τμήμα του κτηρίου, οι οποίες αφορούν κυρίως σε χρήσεις πολιτιστικές (μουσείο), αναψυχής, παιδικής εκπαίδευσης/αναψυχής και γυμναστηρίου και δευτερευόντως σε χρήσεις εμπορικές και γραφειακών χώρων.

Η Εγνατία Οδός είναι ο αυτοκινητόδρομος που διασχίζει τη Βόρεια Ελλάδα, από τη Δύση, ξεκινώντας από το λιμάνι της Ηγουμενίτσας που ενώνει την Ελλάδα με την Ιταλία, και που καταλήγει στα ελληνοτουρκικά σύνορα.

Η Εγνατία εξυπηρετεί το 36% του πληθυσμού της χώρας, το 33% του ΑΕΠ, το 54% των αγροτικών περιοχών, το 41% της απασχόλησης στον τομέα της βιομηχανίας/μικρού εμπορίου και το 51% της βιομηχανίας εξόρυξης.

 

in.gr