Η διατροφή πρέπει να αποτελεί προτεραιότητα για όσες γυναίκες θέλουν να αποκτήσουν ένα μωρό. Η περίοδος της κύησης είναι μια σημαντική περίοδος και είναι ζωτικής σημασίας να υιοθετήσετε υγιεινές συνήθειες διατροφής, αλλά και τρόπου ζωής. Εξασφαλίζοντας όλα τα θρεπτικά συστατικά που έχει ανάγκη το σώμα σας θα σας βοηθήσει να έχετε μια ασφαλή εγκυμοσύνη και ένα υγιές περιβάλλον για το μωρό σας.

Αρχικά, μεγάλη σημασία έχει το σωστό σωματικό βάρος πριν την εγκυμοσύνη. Εάν δεν έχετε το απαραίτητο σωματικό βάρος, μπορεί η σύλληψη να είναι πιο δύσκολη. Η παχυσαρκία σε συνδυασμό με τις πολυκυστικές ωοθήκες πολλές φορές μπορεί να αποτελέσει πρόβλημα στη σύλληψη. Γενικά, το επιπλέον βάρος μπορεί να φέρει επιπλοκές στην εγκυμοσύνη και στον τοκετό. Καλό είναι να ελέγχετε σταδιακά και χωρίς κανένα άγχος το βάρος σας για να δείτε αν υπάρχουν τυχόν περίεργες αυξομειώσεις.

Η διατροφή είναι πολύ σημαντική για τη φυσική εξέλιξη της εγκυμοσύνης, του τοκετού και της λοχείας. Για να καταφέρετε να διατηρήσετε ένα ιδανικό βάρος πριν αλλά και σε όλη τη διάρκεια της εγκυμοσύνης πρέπει να τρώτε μικρά και συχνά γεύματα. Αυτό σημαίνει 5 γεύματα την ημέρα, δηλαδή τρία κυρίως γεύματα, ένα δεκατιανό κι ένα απογευματινό. Φροντίστε τα γεύματα αυτά να είναι πλούσια σε γαλακτοκομικά, άπαχα κρέατα και πουλερικά, ψάρια, αρκετά φρούτα και λαχανικά, αμυλούχες τροφές, όπως ψωμί, ρύζι, ζυμαρικά, πατάτες, δημητριακά πρωινού, καθώς και όσπρια και λαδερά. Τα τρόφιμα αυτά θα ενισχύσουν τον οργανισμό με βασικά στοιχεία απαραίτητα σε όλη τη διάρκεια της εγκυμοσύνης, όπως το φυλλικό οξύ, ο σίδηρος, το ασβέστιο και τα ω3 λιπαρά οξέα.

Αποφύγετε τις αλατισμένες τροφές, αλλά και το πρόσθετο αλάτι κατά το μαγείρεμα, γιατί προκαλεί κατακράτηση υγρών, με αποτέλεσμα την εμφάνιση οιδημάτων. Τέλος, καταναλώστε αρκετό νερό.

Η άσκηση πριν μείνετε έγκυος θα σας βοηθήσει να διατηρήσετε ένα υγιές βάρος. Ενδυναμώνει το μυϊκό σύστημα, ελαττώνει την καρδιακή συχνότητα, βελτιώνει την κυκλοφορία του αίματος, προλαμβάνει την οστεοπόρωση αλλά και την κατάθλιψη. Το πιο σημαντικό, όμως, είναι πως η άσκηση και σε όλη τη διάρκεια της κύησης, μέχρι τότε που επιτρέπεται φυσικά, βοηθά στη γρηγορότερη επαναφορά της φυσικής κατάστασης και του φυσιολογικού βάρους της μητέρας μετά τον τοκετό.

Η μέλλουσα μητέρα που ακολουθεί μια ισορροπημένη διατροφή και γενικά προσέχει τον εαυτό της έχει μεγάλες πιθανότητες να έχει μια εύκολη εγκυμοσύνη, να γεννήσει ένα υγιές μωρό και να του προσφέρει ικανοποιητικές ποσότητες ποιοτικού μητρικού γάλακτος.

Ελευθερία Ε. Ρέντζιου
Κλινικός Διατροφολόγος – Διαιτολόγος, Μ. Μed. Sci.
Βιογραφικό σημείωμα