Μπήκαμε στη Σαρακοστή και για πολλούς Έλληνες αυτό σημαίνει την έναρξη της νηστείας. Οι περισσότεροι κάνουν αποχή μόνο από το κρέας, άλλοι και από τα γαλακτοκομικά και ορισμένοι και από το λάδι.

Εάν η νηστεία ακολουθείται μόνο την Μεγάλη Εβδομάδα τότε τα πράγματα δεν είναι τόσο ανεπανόρθωτα. Εάν όμως είναι σε όλη τη Σαρακοστή τότε απαιτείται καλή οργάνωση και ισορροπία, ώστε να αποφύγουμε λάθη που μπορεί να μας στοιχίσουν σε υγεία.

Λάθος 1ο
Η νηστεία δεν είναι μια ακόμα δίαιτα. Υπάρχουν κάποιοι που νηστεύουν μόνο με την προσδοκία να αδυνατίσουν. Για όσους έχουν χρόνια θέματα με τις διατροφικές τους συνήθειες, η απότομη απόφαση να αποκλείσουν για 40 και 50 μέρες κάποιες τροφές από το διαιτολόγιό τους μπορεί να τους οδηγήσει σε επιπλέον ψυχολογική ανισορροπία και να πυροδοτήσει βουλιμικά επεισόδια και μεγαλύτερα προβλήματα με το βάρος.

Λάθος 2ο
Ξεκινάμε αυστηρή νηστεία ενώ υπάρχουν σοβαρά προβλήματα υγείας. Είναι συνετό 15 μέρες τουλάχιστον πριν την απόφασή μας να ακολουθήσουμε νηστεία, να έχουμε στα χέρια μας τα αποτελέσματα αιματολογικών εξετάσεων με το πρόβλημά μας, ιδιαίτερα εάν έχουμε υπόταση, σύνδρομο ευερέθιστου εντέρου, σακχαροδιαβήτη, υπερλιπιδαιμία ή αναιμία. Ίσως χρειαστεί η παράλληλη λήψη βιταμινών και συμπληρωμάτων κατά τη διάρκεια της νηστείας και η «άδεια» από τον γιατρό μας.

Λάθος 3ο
Το «ρίχνουμε» στο ψωμί. Ιδιαίτερα εάν ακολουθούμε αποκλειστική νηστεία (και από λάδι) για να επέλθει ο κορεσμός ξεσπάμε στους υδατάνθρακες (ψωμί και τα παράγωγά του, ρύζι, ζυμαρικά, πατάτες). Αυτό θα μας οδηγήσει σε διατροφικές ελλείψεις, ανισορροπία στη δράση της ινσουλίνης και πιθανόν σε παραπάνω κιλάκια.

Λάθος 4ο
Κάνουμε γενικά υπερβολές στα τρόφιμα που επιτρέπονται. Τρώμε πολλά θαλασσινά, πολύ χαλβά, πολλή κουβερτούρα, πολλούς ξηρούς καρπούς, πολλές ελιές. Αυτό οφείλεται και στο ακόρεστο λόγω της έλλειψης των λιπαρών αλλά και στην μικρή μας φαντασία γύρω από τη νηστίσιμη κουζίνα. Η μονοτονία οδηγεί σε μειωμένη απόλαυση και τότε η αναζήτηση μεγαλύτερης ποσότητας τροφής είναι πιο έντονη.

Λάθος 5ο
Αυτοσχεδιάζουμε στην καθημερινή μας διατροφή χωρίς οργάνωση στα γεύματα, χωρίς υπολογισμό των θρεπτικών στοιχείων που μας λείπουν και που πρέπει να αναπληρώσουμε. Με άλλα λόγια εάν δεν τρώμε κρέας πρέπει να βρούμε άλλα υποκατάστατα των βιταμινών του και του σιδήρου, εάν δεν τρώμε ούτε γαλακτοκομικά χρειάζεται να βρούμε άλλες τροφές που θα μας δώσουν ασβέστιο και βιτ D, εάν δεν τρώμε ούτε λάδι, απαιτείται η λήψη απαραίτητων λιπαρών οξέων από άλλα τρόφιμα.

Εάν δεν έχουμε γνώσεις, είναι απαραίτητο να επισκεφτούμε έναν διατροφολόγο τουλάχιστον 15 μέρες πριν την έναρξη της Σαρακοστής ώστε να προλάβουμε να οργανωθούμε και να «εκπαιδευτούμε».

Θα μας δώσει υποκατάστατα των τροφών που στερούμαστε για την αναπλήρωση των θρεπτικών στοιχείων, καθώς και νηστίσιμες συνταγές, θα μας συστήσει τις απαραίτητες αιματολογικές εξετάσεις κι εάν χρειαστεί θα μας προτείνει και τα σωστά συμπληρώματα.

Έτσι θα αποφύγουμε την ζάλη, την κόπωση και τις λιποθυμίες που παρατηρούνται συχνά τις μέρες αυτές.

Στέλλα Η. Σαρηπαναγιώτου
Διατροφολόγος
Master Practitioner in Eating Disorders and Obesity
(Βιογραφικό σημείωμα)