Σε διευκρινιστική εγκύκλιο που υπογράφει ο υπουργός Ανάπτυξης Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας κ.Μ.Χρυσοχοίδης για την «Εφαρμογή του ν.3919/2011 (ΥΕΚ 32/ τ. Α΄/ 02.03.2011) για την άσκηση του
επαγγέλματος του Λογιστή Φοροτεχνικού» αναφέρονται τα εξής :

"Με την παρούσα εγκύκλιο παρέχονται οδηγίες σχετικά με την εφαρμογή των διατάξεων του ν.3919/2011 «Αρχή της επαγγελματικής ελευθερίας, κατάργηση αδικαιολόγητων περιορισμών στην πρόσβαση και άσκηση
επαγγελμάτων» (ΦΕΚ 32/ τ. Α΄/ 02.03.2011), όπως έχει τροποποιηθεί με την παράγραφο 16 του άρθρου 4 ν. 4038/2012 με στόχο την ομοιόμορφη αντιμετώπιση από την κάθε αρμόδια Υπηρεσία, της διαδικασίας
άσκησης του επαγγέλματος του «Λογιστή-Υοροτεχνικού».

ΣΧΕΤΙΚΗ ΝΟΜΟΘΕΣΙΑ - ΟΡΙΣΜΟΙ
1. Σύμφωνα με την παράγραφο 1 του άρθρου 2 του ν. 3919/2011 όπως έχει τροποποιηθεί με την παράγραφο 16 του άρθρου 4 ν. 4038/2012 καταργήθηκαν όλοι οι περιορισμοί που υπάρχουν στην ισχύουσα νομοθεσία, οι οποίοι αφορούν στην πρόσβαση και την άσκηση επαγγελμάτων. Ως τέτοιοι περιορισμοί νοούνται αυτοί που διαλαμβάνονται στην παράγραφο 2 του άρθρου 2 του παραπάνω νόμου.

2. Σύμφωνα με τη διάταξη της παραγράφου 1 του άρθρου 3 του ιδίου νόμου, παύει να ισχύει η απαίτηση προηγούμενης διοικητικής άδειας για την άσκηση του επαγγέλματος του Λογιστή-Φοροτεχνικού.
Μετά την έναρξη εφαρμογής των παραπάνω, οι ενδιαφερόμενοι μπορούν να ασκούν το επάγγελμα του Λογιστή-Φοροτεχνικού ελεύθερα μετά πάροδο τριμήνου από την αναγγελία έναρξής του, η οποία αναγγελία θα συνοδεύεται από τα απαραίτητα δικαιολογητικά για την πιστοποίηση της συνδρομής των νόμιμων προϋποθέσεων, σύμφωνα με τις ισχύουσες διατάξεις. Η Αρμόδια Διοικητική Αρχή, μπορεί εντός τριών (3) μηνών από την αναγγελία έναρξης του επαγγέλματος από τον ενδιαφερόμενο, να απαγορεύσει την έναρξη του επαγγέλματος του αιτούντος, στην περίπτωση που δεν συγκεντρώνονται οι νόμιμες προϋποθέσεις ή δεν προκύπτει η συνδρομή τους από τα υποβληθέντα στοιχεία.

3. Η εφαρμογή των ανωτέρω ρυθμίσεων του ν.3919/2011 αρχίζει μετά την πάροδο τεσσάρων (4) μηνών από τη δημοσίευση αυτού, δηλαδή την 02.07.2011.

ΕΦΑΡΜΟΓΗ ΤΩΝ ΑΡΘΡΩΝ 2 ΚΑΙ 3 ΣΤΟ Ν. 3919/2011
1. Άρθρο 2 του ν. 3919/2011
Σύμφωνα με το ισχύον καθεστώς για την άσκηση του επαγγέλματος του Λογιστή-Φοροτεχνικού ,από Φυσικά Πρόσωπα, δεν ισχύουν οι περιορισμοί που προβλέπονται και έπρεπε να καταργηθούν σύμφωνα με τις διατάξεις των παραγράφων 1 και 2 του άρθρου 2 του ν. 3919/2011. Συνεπώς, τα Φυσικά Πρόσωπα δύνανται να ασκούν το επάγγελμα του Λογιστή-Φοροτεχνικού και αν δεν είναι μέλη του Οικονομικού Επιμελητηρίου της Ελλάδος, εφόσον είναι πτυχιούχοι των ελληνικών ανωτάτων οικονομικών σχολών ή πτυχιούχοι ισότιμων οικονομικών σχολών του εξωτερικού ή πληρούν τις προϋποθέσεις επαγγελματικών προσόντων του Π.Δ. 38/2010, ( άρθρο 1 παρ. 1 περ. α΄ και παρ. 4 του Ν. 2515/1997),
Για τις Ανώνυμες Εταιρίες, δεν ισχύει η απαίτηση της κατοχής αδείας επαγγέλματος Λογιστή-Φοροτεχνικού από τους μετόχους που εκπροσωπούν την πλειοψηφία του μετοχικού κεφαλαίου της Α.Ε..

2. Άρθρο 3 του ν. 3919/2011
Όσον αφορά στη διαδικασία άσκησης του επαγγέλματος του Λογιστή-Φοροτεχνικού, όπως επισημάνθηκε, μετά την 2η Ιουλίου 2011, καταργείται η απαίτηση προηγούμενης διοικητικής άδειας. Από το χρονικό αυτό
σημείο και μετά, η απαιτούμενη διαδικασία για την άσκηση του επαγγέλματος του Λογιστή-Φοροτεχνικού είναι η ακόλουθη:
(i) Υποβολή Αναγγελίας έναρξης άσκησης του επαγγέλματος σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 3 του ν.3919/2011, στο Οικονομικό Επιμελητήριο της Ελλάδος, εφεξής «Αρμόδια Διοικητική Αρχή»,
η οποία θα πραγματοποιείται από τον ενδιαφερόμενο ή με εξουσιοδότηση αυτού. Η αναγγελία αντικαθιστά την αίτηση για απόκτηση άδειας που ίσχυε μέχρι την έναρξη ισχύος του ν.3919/2011 και αντί της άδειας θα χορηγείται στον αιτούντα Επαγγελματική Σαυτότητα (ακολουθούν συνημμένα:
1) Υπόδειγμα Αναγγελίας, για Φυσικά Πρόσωπα και Α.Ε. 2) Πίνακας με τα απαραίτητα Δικαιολογητικά).
(ii) Τα απαιτούμενα δικαιολογητικά για την άσκηση του επαγγέλματος του Λογιστή-Φοροτεχνικού, προβλέπονται από τη σχετική νομοθεσία, ήτοι το π.δ. 340/ 1998 (ΦΕΚ Α΄/ 228) «Περί του επαγγέλματος Λογιστή-Φοροτεχνικού και της αδείας ασκήσεώς του», όπως τροποποιήθηκε και ισχύει.
(iii) Η Αρμόδια Διοικητική Αρχή, μετά τη λήψη των παραπάνω δικαιολογητικών, θα προβαίνει στις προβλεπόμενες διαδικασίες και ελέγχους με σκοπό τη διαπίστωση συνδρομής όλων των απαραίτητων προϋποθέσεων για τη νόμιμη άσκηση του επαγγέλματος του Λογιστή-Φοροτεχνικού.
(iv) Η Επαγγελματική Σαυτότητα αντικαθιστά την άδεια για την άσκηση του επαγγέλματος του Λογιστή-Φοροτεχνικού η οποία θα χορηγείται από την Αρμόδια Διοικητική Αρχή, εφόσον πληρούνται όλες οι νόμιμες προϋποθέσεις.
(v) Η προαναφερόμενη διαδικασία θα ολοκληρώνεται εντός τριών μηνών από την ημερομηνία υποβολής της Αναγγελίας και της πλήρους υποβολής όλων των προβλεπομένων νομίμων δικαιολογητικών.
(vi) Στη περίπτωση που δεν πληρούνται οι νόμιμες προϋποθέσεις ή δεν προκύπτει η συνδρομή τους από τα υποβληθέντα στοιχεία, η Αρμόδια Διοικητική Αρχή θα ενημερώνει εγγράφως τον ενδιαφερόμενο
ότι δεν είναι δυνατή η χορήγηση της Επαγγελματικής Ταυτότητας του εν λόγω επαγγέλματος, γνωστοποιώντας και τους σχετικούς λόγους.
(vii) Ιδιαίτερα επισημαίνεται ότι πρέπει να υπάρχει έγγραφη ενημέρωση περί απαγόρευσης άσκησης του επαγγέλματος του Λογιστή-Φοροτεχνικού, η οποία θα αποστέλλεται εντός τριών (3) μηνών από την ημερομηνία υποβολής της Αναγγελίας και της πλήρους υποβολής όλων των προβλεπομένων νομίμων δικαιολογητικών, δεδομένου ότι σύμφωνα με τη νομοθεσία, μετά παρέλευση τριμήνου ο ενδιαφερόμενος ασκεί το επάγγελμα ελεύθερα, χωρίς άλλη ειδοποίηση ή ενέργεια από τον ίδιο τον ενδιαφερόμενο.
(viii) Η Αρμόδια Διοικητική Αρχή μπορεί ανά πάσα στιγμή και μετά την πάροδο του τριμήνου από την αναγγελία να απαγορεύσει την άσκηση του επαγγέλματος και να αφαιρέσει την Επαγγελματική Ταυτότητα, εφόσον διαπιστωθεί με τους μηχανισμούς ελέγχου που διαθέτει ότι δεν πληρούνται οι προϋποθέσεις της άσκησής του.

3.Η Γενική Διεύθυνση Διοικητικής Υποστήριξης του Υπουργείου Ανάπτυξης , Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας δεσμεύεται να προχωρήσει σε δευτερεύουσα νομοθεσία, σχετικά με το σύστημα διεξαγωγής των σεμιναρίων προαγωγής σε ανώτερη τάξη και σε ό,τι άλλο απαιτηθεί , προκειμένου αυτή να είναι συμβατή με τη γνωμοδότηση της Επιτροπής Ανταγωνισμού."