Στις μέρες μας η σόγια αποτελεί ένα σημαντικό προϊόν για τη βιομηχανία τροφίμων, αφού από αυτή παράγονται από τρόφιμα κι έλαια μέχρι πρόσθετα Ε, άλευρα, φυτοφάρμακα, ζωοτροφές, κ.τ.λ.

Ποια από αυτά όμως μπορούμε να καταναλώσουμε ως κύρια τροφή και ειδικά τώρα στην περίοδο της νηστείας;

Η σόγια είναι πολύ διαδεδομένη ως υποκατάστατο του κρέατος αφού είναι πλούσια σε πρωτεΐνη υψηλής βιολογικής αξίας σε σχέση με άλλα φυτικά τρόφιμα, έχει αρκετό ασβέστιο, βιταμίνη Ε, ψευδάργυρο, κάλιο, σίδηρο και φυτικές ίνες, ενώ δεν περιέχει καθόλου χοληστερόλη.

Στην αγορά θα συναντήσουμε με τις παρακάτω μορφές

Γάλα και γιαούρτι σόγιας: παράγονται από τα φασόλια του φυτού που έχουν μουλιάσει σε νερό. Στο μείγμα προσθέτουν, συχνά, βελτιωτικά γεύσης και ένζυμα όπως στην παραγωγή του κανονικού γιαουρτιού.

Τυρί σόγιας: στην πραγματικότητα μιλάμε για το τόφου που θυμίζει λευκό τυρί, είναι άοσμο κι άγευστο αλλά είναι πορώδες και συγκρατεί γεύσεις και μυρωδιές από τα συνοδευτικά του (σάλτσες, μπαχαρικά). Συχνά συγχέεται με το φυτικό τυρί που τρώμε στη νηστεία, το οποίο δεν έχει καμία σχέση με σόγια. Αυτό παράγεται συνήθως από πατατάλευρο και κάποια φυτικά έλαια.

«Κρέας» σόγιας: θυμίζει κρέας στο χρώμα και ίσως στην υφή. Είναι και αυτό άγευστο και απαιτεί έναν γενναίο συνδυασμό μπαχαρικών και αλατιού ώστε να αποκτήσει νοστιμιά. Παρόλ’ αυτά χρησιμοποιείται αρκετά στη μαγειρική με τη μορφή μικρών νιφάδων («κιμά») ή μικρών κομματιών («κεμπάπ») σε συνδυασμό με ζυμαρικά ή ρύζι.

Μίζο: είναι ένα μείγμα από φασόλια σόγιας, αλάτι και ρύζι

Απαιτεί ιδιαίτερη προσοχή η κατανάλωσή της σόγιας, αφού τα περισσότερα προϊόντα που κυκλοφορούν στην αφορά αφορούν γενετικά τροποποιημένους καρπούς. Προτιμείστε τα καταστήματα βιολογικών τροφών.

Ορισμένοι ερευνητές πάντως πιστεύουν ότι δεν είναι και τόσο «μαγικό» φυτό και υποστηρίζουν πως η υπερκατανάλωση σόγιας εμποδίζει την απορρόφηση πρωτεϊνών από τον οργανισμό, προκαλεί αλλεργίες, αποδυναμώνει το σπέρμα, απορυθμίζει την ανάπτυξη και αυξάνει τις πιθανότητες εμφάνισης καρκίνου (του μαστού, των όρχεων), καθώς και το ενδεχόμενο σχηματισμού πετρών στα νεφρά.

Επιπλέον διφορούμενες είναι και οι απόψεις για τα φυτοοιστρογόνα που περιέχει.

Στέλλα Η. Σαρηπαναγιώτου
Διατροφολόγος
Master Practitioner in Eating Disorders and Obesity
(Βιογραφικό σημείωμα)