Γύρω στην ηλικία των 50 ετών οι γυναίκες μπαίνουν στην κλιμακτήριο, μία περίοδος δύσκολη για όλες. Η κλιμακτήριος είναι το χρονικό εκείνο διάστημα που η γυναίκα παρουσιάζει ορμονικές ανωμαλίες αλλά και ανωμαλίες εμμήνου ρύσεως και διαρκεί 2-5 χρόνια πριν την εμμηνόπαυση.

Τα πιο συχνά συμπτώματα που αντιμετωπίζουν οι γυναίκες κατά την εμμηνόπαυση είναι οι εξάψεις, τα φουντώματα, η εφίδρωση, η ξηρότητα του κόλπου, η αύξηση των λοιμώξεων του κόλπου, καθώς και οι διαταραχές της ούρησης. Εκτός από σωματικά συμπτώματα εμφανίζονται και ψυχολογικά ή και συναισθηματικά, όπως ευερεθιστότητα, εύκολα ξεσπάσματα κλάματος, αίσθημα κόπωσης, αϋπνία, νεύρα.

Ένα από τα βασικά συμπτώματα είναι η αλλαγή του σώματος και η αύξηση του βάρους. Όπως είναι φυσιολογικό το βάρος αυξάνεται όταν προσλαμβάνουμε περισσότερες θερμίδες από αυτές που καταναλώνουμε. Κατά την εμμηνόπαυση, μια οποιαδήποτε αύξηση του σωματικού βάρος προκαλεί σημαντική απογοήτευση στη γυναίκα ρίχνοντας την ψυχολογία της.

Ακόμα και όταν δεν υπάρχει αλλαγή στον τρόπο ζωής ή και στην ποσότητα του φαγητού που καταναλώνουν, πολλές γυναίκες παρατηρούν αλλαγές στο σώματος όπως αύξηση της περιφέρειας της μέσης, γιατί συνήθως τρώνε παραπάνω στην κλιμακτήριο και κινούνται λιγότερο.

Κατά την κλιμακτήριο η αύξηση του βάρους που παρατηρείται ανεξαρτήτως κιλών από γυναίκα σε γυναίκα μπορεί να οφείλεται στη μείωση της φυσικής δραστηριότητας, στη μείωση της μυϊκής μάζας και στην αυξημένη όρεξη λόγω μείωσης των οιστρογόνων. Παρατηρείται, επίσης, μια μικρή μείωση του βασικού μεταβολισμού, η οποία συνεχίζεται καθώς αυξάνεται η ηλικία με αποτέλεσμα να εναποτίθεται περισσότερο λίπος στο σώμα παρά μυϊκή μάζα.

Στην εμμηνόπαυση η προστατευτική δράση των αναπαραγωγικών ορμονών μειώνεται με αποτέλεσμα να αλλάζει η κατανομή του λίπους και να μοιάζει με ανδρικού τύπου. Αυτό σημαίνει αύξηση του λίπους της κοιλιάς, ιδίως του σπλαχνικού λίπους, λιγότερο λίπος στην περιφέρεια και μείωση του λίπους των γλουτών.

Οι παραπάνω καταστάσεις συντελούν στην αύξηση του βάρους. Μια ισορροπημένη διατροφή και μια αύξηση στην φυσική δραστηριότητα όχι μόνο μειώνουν τις πιθανότητες για αύξηση βάρους αλλά βοηθούν σε μια καλή ψυχολογία και στη βελτίωση της ποιότητας ζωής.

Ελευθερία Ε. Ρέντζιου
Κλινικός Διατροφολόγος – Διαιτολόγος, Μ. Μed. Sci.
(Βιογραφικό σημείωμα)