Ο πιο συνηθισμένος τρόπος για να παρακολουθήσει κανείς το βάρος του είναι η μέθοδος της ζυγαριάς και τα στοιχεία της αποτελούν ένα χρήσιμο σημείο αναφοράς.

Η χρήση της όμως μπορεί να μην μας δώσει αξιόπιστα αποτελέσματα σε βάθος χρόνου. Αν ζυγίζεστε σε διαφορετικούς ζυγούς μέτρησης το βάρος σας μπορεί να διαφέρει. Θα το έχετε παρατηρήσει και εσείς στη ζυγαριά που έχετε σπίτι σας και τη ζυγαριά του φαρμακείου ή του γυμναστηρίου.

Το βάρος μας από την άλλη έχει διακυμάνσεις ακόμα και κατά τη διάρκεια της ημέρας. Το αποτέλεσμα του πρωινού ζυγίσματος για παράδειγμα μπορεί να διαφέρει από το ζύγισμα κάποιας άλλης ώρας μέσα στην ημέρα.

Αναρωτιέστε αν υπάρχει εναλλακτικός τρόπος παρακολούθησης του βάρους;

Θα μπορούσαμε να ελέγξουμε την πρόοδο μας χρησιμοποιώντας μια απλή μεζούρα και κρατώντας ένα ημερολόγιο με την καταγραφή των πόντων μας σε κοιλιά, μέση και περιφέρεια. Ή ακόμα ακόμα παρατηρώντας την αλλαγή των νούμερων στα ρούχα μας.

Για πολλά χρόνια γινόταν λόγος για «ιδανικό» βάρος. Τα τελευταία χρόνια η τάση που αναπτύσσεται δεν είναι να πετύχει κάποιος το ιδανικό βάρος αλλά ένα υγιές βάρος, που θα παίρνει υπόψη τις ατομικές ιδιαιτερότητες.

Την πιο αξιόπιστη μέθοδο παρακολούθησης της προόδου μας αποτελεί η μέτρηση του λιπώδους ιστού, είτε με τη μέθοδο της βιοηλεκτρικής αντίστασης, είτε με τη μέτρηση δερματικών πτυχών.

Το σώμα μας αποτελείτε από οστά, μυϊκή μάζα, υγρά και λίπος. Το λίπος έχει μεγαλύτερο όγκο και μικρότερο βάρος από όλα τα άλλα συστατικά του σώματος. Για παράδειγμα μια κατακράτηση υγρών για τις γυναίκες πριν ή και κατά τη διάρκεια της έμμηνου ρύσεως μπορεί να κυμαίνεται από 1-2,5 κιλά.

Από την άλλη μπορεί κάποιος να ακολουθεί ένα πρόγραμμα άσκησης για μυϊκή ενδυνάμωση. Όπως αναφέραμε και πριν η μυϊκή μάζα ζυγίζει περισσότερο από τον λιπώδη ιστό. Αν χάνει λίπος ενώ παράλληλα αυξάνει τη μυϊκή του μάζα, αυτό θα έχει σαν αποτέλεσμα η ζυγαριά να δείχνει το ίδιο βάρος όμως να υπάρχει αλλαγή στη σύσταση του σώματος.

Μην καθορίζετε λοιπόν την πρόοδο του βάρους σας με βάση μόνο το τι σας λέει η ζυγαριά σας αλλά με βάση τα σωματομετρικά χαρακτηριστικά, τη διαφορά των πόντων του σώματος σας, την αλλαγή στα νούμερα των ρούχων σας ή ακόμα και από το πώς αισθάνεστε.

Ελένη Ν. Φουσέκα
Πτυχιούχος Διαιτολόγος Διατροφολόγος
(Βιογραφικό σημείωμα)