Μία ξεχωριστή διατροφική πυραμίδα προτείνει το Ίδρυμα Μεσογειακής Διατροφής. Μια σύγχρονη πυραμίδα η οποία σέβεται τις ιδιαιτερότητες της καθημερινότητας του ανθρώπου αλλά ταυτόχρονα συνδυάζει και κοινωνικό- οικονομικούς παράγοντες, δίνοντας ιδιαίτερη έμφαση στην παράδοση των χωρών της Μεσογείου.

Τα παραπάνω χαρακτηριστικά την καθιστούν ίσως την πιο κατατοπιστική και αναλυτική πυραμίδα που έχει υπάρξει μέχρι τώρα. Προέκυψε από την συνεργασία του ιδρύματος με πολλούς διεθνείς οργανισμούς και συνεργάστηκαν ακόμα κλάδοι όμως της κοινωνιολογίας και της γεωργίας. Οι συστάσεις που δίνει αφορούν ενήλικο και υγιή πληθυσμό.

Ίσως το σημαντικότερο χαρακτηριστικό που παρατηρεί κάποιος είναι ο σεβασμός που δείχνει στην παράδοση του τόπου και την οικολογική πινελιά αφού προτρέπει να καταναλώνονται παραδοσιακά προϊόντα, φιλικά για το περιβάλλον, τα οποία να είναι εποχιακά ώστε να μην έχει γίνει χρήση ουσιών για την παραγωγή τους και υπολογίζει και τον παράγοντα μετακίνηση του προϊόντος που πολλές φορές μπορεί να αποδειχθεί πολύ επιβαρρυντικό για το περιβάλλον.



Σύμφωνα με την απεικόνιση, στη βάση της φαίνεται να μας προτρέπει να έχουμε τακτική σωματική δραστηριότητα, αλλά και να μην αμελούμε την επαρκή ανάπαυση, αφού επηρεάζει σημαντικά το σώμα και το μυαλό μας σε πολλά επίπεδα.

Επίσης προτρέπει να έχουμε συντροφιά, αναγνωρίζοντας τις έρευνες που απέδειξαν ότι οι μοναχικοί άνθρωποι τείνουν να παραμελούν την υγεία τους. Ακόμα αναφέρει τη μαγειρική, ως απαραίτητη δραστηριότητα στην καθημερινότητα μας, όχι γιατί είναι η μόδα των τελευταίων χρόνων, αλλά γιατί είναι μια διαδικασία που μπορεί να προσφέρει υγεία και ενότητα για ολόκληρη την οικογένεια μας.

Προτρέπει την κατανάλωση νερού και αφεψημάτων βοτάνων, ενδυναμώνοντας πάλι τις συνήθειες της παράδοσης.

Προτρέπει για κατανάλωση 1-2 φρούτων και 2 σερβιρισμάτων λαχανικών. Βασική λεπτομέρεια η ποικιλία στην επιλογή τους, αφού έτσι θα διασφαλιστεί η κάλυψη των αναγκών μας σε περισσότερες βιταμίνες και ιχνοστοιχεία, αλλά και θα καταφέρουμε να επωφεληθούμε από τα μοναδικά φυτοχημικά που το καθένα του έχει να προσφέρει.

Το ελαιόλαδο βρίσκεται σε κεντρική θέση στην πυραμίδα ενισχύοντας έτσι την σημαντικότητα που πρέπει να έχει στην καθημερινή μας διατρφή. Και θα πρέπει να τονιστεί ότι είναι μεγάλη επιτυχία για τις μεσογειακές χώρες ότι αναφέρεται μόνο το ελαιόλαδο σαν λιπαρή ύλη και όχι τα ηλιέλαια και τα βούτυρα που συνήθιζαν να παρουσιάζουν οι προηγούμενες πυραμίδες.

Τα δημητριακά, κατά προτίμηση ανεπεξέργαστα, στην βάση της πυραμίδας μας δίνουν την απαραίτητη ενέργεια και βιταμίνες για να ανταπεξέλθουμε στην καθημερινότητα μας. Οι πατάτες, αν και αμυλούχο τρόφιμο βρίσκεται ψηλότερα στην πυραμίδα με συστηνόμενη κατανάλωση, τα 3 σερβιρίσματα την εβδομάδα.

Ακόμα, στην καθημερινή κατανάλωση προτείνει ελιές και ξηρούς καρπούς, φυσικά περιλαμβάνει τα γαλακτοκομικά προϊόντα και αφήνει ανοιχτό το ενδεχόμενο κατανάλωσης με πλήρη λιπαρά, προφανώς με μία προσαρμογή στο μέγεθος της μερίδας μας.

Μία καινούργια προσθήκη σε αυτή την πυραμίδα είναι η ένταξη των βοτάνων, των μπαχαρικών και η ξεχωριστή αναφορά στο σκόρδο και το κρεμμύδι αναγνωρίζοντας προφανώς τα οφέλη τους στην υγεία αλλά την ικανότητα τους να δίνουν γεύση και άρωμα στις μαγειρικές μας παρασκευές ώστε να μειώνεται η κατανάλωση του αλατιού.

Το ψάρι και τα θαλασσινά συστήνεται να καταναλώνονται σε εβδομαδιαία συχνότητα σε 1-2 σερβιρίσματα, όπως και τα όσπρια και δίνει το περιθώριο 4 αυγών.

Το πολύ 2 σερβιρισμάτα κόκκινου κρέατος την εβδομάδα και έχουν υπολογίσει και 1 σερβίρισμα κρεατοσκευάσματων που εντοπίζονται με διάφορες μορφές σε όλες σχεδόν τις χώρες της Μεσογείου.

Τέλος, μπορούμε να καναλώνουμε μέχρι 2 γλυκά την εβδομάδα και να πιούμε με μέτρο κρασί έχοντας πάντα σεβασμό στις κοινωνικές και κυρίως τις θρησκευτικές πεποιθήσεις του λαού όπου ανήκουμε.

Γεωργία Σπ. Πετράκη
Διαιτολόγος- Διατροφολόγος
(Βιογραφικό σημείωμα)

Πηγή: http://fdmed.org/