Ο «Μεγάλος Αδελφός» είναι εδώ και ακούει στο όνομα Google. Με τη νέα πολιτική απορρήτου που τέθηκε σε εφαρμογή από την 1η Μαρτίου και καταργεί κάθε έννοια ιδιωτικότητας στο όνομα του καλύτερα στοχευμένου μάρκετινγκ και του κέρδους, η εταιρεία-κολοσσός έρχεται «στα μαχαίρια» με την Κομισιόν και προκαλεί τις έντονες αντιδράσεις των χρηστών του Διαδικτύου.

Παράβαση των ευρωπαϊκών συνθηκών και της ευρωπαϊκής νομοθεσίας στοιχειοθετεί η νέα πολιτική απoρρήτου της Google, διεμήνυσε η επίτροπος Δικαιοσύνης της ΕΕ, Βίβιαν Ρέντινγκ, η οποία κατηγόρησε την εταιρεία ότι κλέβει με «ύπουλο» τρόπο την ιδιωτικότητα των πολιτών προειδοποιώντας ότι «εδώ δεν παίζουμε παιχνίδια».

Πρίν από λίγες ημέρες η Αρχή Προστασίας Προσωπικών Δεδομένων της Γαλλίας διενήργησε έρευνα κατόπιν αιτήματος της ΕΕ, το πόρισμα της οποίας επιβεβαίωσε τους αρχικούς φόβους ότι «οι νέοι κανόνες δεν είναι σύμφωνοι με την ευρωπαϊκή νομοθεσία».

Σειρά προβλημάτων σε πολίτες στην Ευρώπη και αλλού δημιουργεί ο αδιάκριτος φακός της Google
Σειρά προβλημάτων σε πολίτες στην Ευρώπη και αλλού δημιουργεί ο αδιάκριτος φακός της Google

Η Κομισιόν είχε ενημερώσει την Google ότι θα ηγηθεί πανευρωπαϊκής έρευνας για τη νέα πολιτική απορρήτου και ζήτησε να ανασταλεί προσωρινά η εφαρμογή των αμφιλεγόμενων νέων κανόνων, κάτι που η εταιρεία αγνόησε θέτοντάς τους σε ισχύ από την περασμένη Πέμπτη.

Σύμφωνα με τη νέα πολιτική προστασίας προσωπικών δεδομένων, όλες οι υπηρεσίες της εταιρείας -από τη μηχανή αναζήτησης και το κοινωνικό δίκτυο Google+ μέχρι το Gmail και το YouTube- θα έχουν πρόσβαση στο σύνολο των δεδομένων που συλλέγονται για κάθε χρήστη, ενώ συμπυκνώνονται σε μόλις μία οι 60 οδηγίες της πολιτικής απορρήτου.

Παρ' όλο που η Google υποστηρίζει ότι η ανάγκη για «απλοποίηση» των πολιτικών προστασίας δεδομένων οδήγησε σε αυτές τις μετατροπές, είναι σαφές ότι το κίνητρο είναι οικονομικό.

Τα έσοδα
Η πηγή εσόδων της εταιρείας είναι οι διαφημίσεις, οι οποίες θα μπορούν να είναι πιο επικερδείς αν είναι εξατομικευμένες βάσει των καταναλωτικών αναγκών του κάθε χρήστη. Συνδυάζοντας τις αναζητήσεις που κάνει, τα βίντεο που βλέπει, τις ειδήσεις που διαβάζει και άλλες πληροφορίες για κάθε χρήστη του Ιντερνετ, η Google χτίζει ένα ολοκληρωμένο προφίλ για τον καθένα.

Εφαρμογή Street View
Φωτιές ανάβει ο φακός-κατάσκοπος

Την ώρα που η Google βρίσκεται στο στόχαστρο της Κομισιόν, ο άτακτος φωτογραφικός φακός της εφαρμογής της εταιρείας Street View προκαλεί μπελάδες, απαθανατίζοντας προσωπικές και ακατάλληλες στιγμές απλών ανθρώπων.

Την περασμένη Πέμπτη ένας Γάλλος έκανε μήνυση στην Google, επειδή μέσω της εφαρμογής δημοσιεύτηκε στο Διαδίκτυο φωτογραφία του, όπου εμφανίζεται... να ουρεί στον κήπο του σπιτιού του. Ο άτυχος 50χρονος κάτοικος ενός μικρού χωριού στη βορειοδυτική περιοχή Μεν-ε-Λουάρ ζητεί από την εταιρεία-κολοσσό αποζημίωση 10.000 ευρώ, ισχυριζόμενος ότι η εν λόγω φωτογραφία τον γελοιοποίησε στους συντοπίτες του.

Ακόμη, απαιτεί την απομάκρυνση της φωτογραφίας, στην οποία οι γείτονές του τον αναγνώρισαν, παρόλο που σκόπιμα εμφανίζονταν αλλοιωμένα τα χαρακτηριστικά του. «Ολοι έχουν το δικαίωμα της ιδιωτικότητας», δήλωσε ο δικηγόρος του, Ζαν Νοέλ Μπουιγιάρ, σημειώνοντας ότι μπορεί αυτή η υπόθεση να είναι πιο πολύ αστεία, όμως «αν είχε πιαστεί να φιλάει άλλη γυναίκα αντί της συζύγου του, θα είχε το ίδιο θέμα».

Πριν από ενάμιση χρόνο η «Telegraph» δημοσίευσε φωτογραφία της Street View, που απεικόνιζε έναν Γερμανό... γυμνό στον χώρο αποσκευών της Mercedes του. Η εικόνα πυροδότησε διάφορα σενάρια για το τι θα μπορούσε να κάνει γυμνός στο πορτμπαγκάζ του, ενώ άλλοι υποστήριξαν ότι επρόκειτο για ψευδαίσθηση, αφού ο άνδρας φορούσε κολλητό μπεζ σορτς. Πάντως η φωτογραφία απομακρύνθηκε γρήγορα από το Διαδίκτυο.

Ομως η Street View έχει προκαλέσει κι άλλες φορές αναστάτωση. Τον Αύγουστο του 2010 ανέβασε μια φωτογραφία ενός κοριτσιού ξαπλωμένου στην άκρη ενός δρόμου στο Ουόρσεστερ της Βρετανίας, δίνοντας την εντύπωση ότι είναι νεκρή.

Ωστόσο τελικά διαπιστώθηκε ότι η 10χρονη Αζούρα απλώς έπαιζε με τους φίλους της.

ethnos.gr