Νέα Υόρκη: Τα αυτοκίνητα χωρίς σταθερή οροφή (cabrio) ενδεχομένως να προκαλούν ακουστικές βλάβες, σύμφωνα με αμερικανική μελέτη που δημοσιεύθηκε στο επιστημονικό έτνυπο Journal of Laryngology and Otology.

Όταν το αυτοκίνητο κινείται με ταχύτητα 120 χιλιομέτρων για αρκετή ώρα, ο οδηγός εκτίθεται σε θόρυβο έως και 100 ντεσιμπέλ, με συνέπεια η ακοή του να κινδυνεύει να υποστεί βλάβη.

Ερευνητές με επικεφαλής τον Δρ Αντονι Μίκουλιτς της Ιατρικής Σχολής του Πανεπιστημίου του Σεν Λιούις, χρησιμοποίησαν πέντε αυτοκίνητα με μη σταθερή οροφή και κατέγραψαν με ντεσιμπελόμετρο τα επίπεδα θορύβου σε διάφορες ταχύτητες, που έφταναν στο αριστερό αυτί του οδηγού, το οποίο είναι πιο εκτεθειμένο στην κίνηση στο δρόμο.

Οι επιστήμονες εκτιμούν ότι ακόμα και με ταχύτητα γύρω στα 90 χλμ. την ώρα το μέσο επίπεδο θορύβου ξεπερνά τα 88 ντεσιμπέλ, όσα δηλαδή περίπου δημιουργούνται σε ένα εργοτάξιο ή από ένα διερχόμενο τρένο. Επίπεδα άνω των 85 ντεσιμπέλ για μεγάλες χρονικές περιόδους θεωρούνται γενικά επικίνδυνα για την ακοή.

Όταν ο οδηγός έχει ανοιχτή την οροφή του αυτοκινήτου, περιοδικά εκτίθεται σε ακόμα μεγαλύτερο επίπεδο θορύβου όταν οδηγεί δίπλα σε ένα φορτηγό ή ένα δίκυκλο.

Παράλληλα, η ακρόαση μουσικής από το ραδιόφωνο του αυτοκινήτου μπορεί να ανεβάσει ακόμη περισσότερο το επίπεδο των ντεσιμπέλ, καθώς όταν η οροφή είναι ανοιχτή ο οδηγός αναγκάζεται να δυναμώσει αρκετά την ένταση του ήχου.

Η μελέτη δεν διαπίστωσε ανάλογο πρόβλημα, όταν η οροφή του οχήματος ήταν κλειστή. Ο Δρ Μίκουλιτς διευκρίνισε ότι αν ο οδηγός οδηγεί με ανοιχτή την οροφή για σχετικά μικρές αποστάσεις, δεν είναι πιθανό να προκαλέσει σημαντικό βαθμό βλάβης στην ακοή του. Αν όμως οδηγεί για πολλή ώρα και με μεγάλες ταχύτητες, τότε κινδυνεύει.

Γι' αυτό, συμβουλεύει όσους οδηγούς αυτοκίνητα με μη σταθερή οροφή, όταν κάνουν μεγάλα ταξίδια με ταχύτητα πάνω από 85 χιλιόμετρα την ώρα, να κλείνουν την οροφή.

ΑΠΕ-ΜΠΕ