Άκαρπη απέβη η κρίσιμη συνάντηση που είχαν έως αργά το μεσημέρι του Σαββάτου οι υπουργοί Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας, Άννα Διαμαντοπούλου και Εργασίας και Κοινωνικών Ασφαλίσεων, Γιώργος Κουτρομάνης, με την Εκτελεστική Επιτροπή της Πανελλήνιας Ναυτικής Ομοσπονδίας.

Με το ξεκίνημα της συνεδρίασης που πραγματοποιήθηκε στο κτήριο της Ακτής Βασιλειάδη στο λιμάνι του Πειραιά, τα αίματα άναψαν, αφού οι εκπρόσωποι της Πανελλήνιας Ένωσης Μηχανικών Εμπορικού ναυτικού (ΠΕΜΕΝ και ΣΤΕΦΕΝΣΩΝ, που εκπροσωπούν το ΚΚΕ, καταφέρθηκαν γενικά κατά της κυβερνητικής πολιτικής, του Μνημονίου και της Τρόικας.

Οι τόνοι ανέβηκαν, δημιουργήθηκε ένταση και λίγο πριν ξεφύγει η κατάσταση, οι επικεφαλής των δύο αυτών ναυτεργατικών σωματείων αποχώρησαν.

Οι δύο υπουργοί δεν είχαν κάτι να αντιπροτείνουν στους ναυτεργάτες, αφού οι αποφάσεις πλέον απορρέουν από το Μνημόνιο και είναι άξιο απορίας γιατί κάλεσαν τους ναυτεργάτες να συζητήσουν. Προσπάθησαν να πείσουν την ΠΝΟ ότι όλα γίνονται για το…καλό της Ελλάδας, άρα και των ναυτικών.

Ακούστηκε μάλιστα και το επιχείρημα πως το γεγονός ότι το κράτος κάθε χρόνο επιδοτεί το Ναυτικό Απομαχικό Ταμείο με περίπου ένα δισ. ήταν και ένας από τους λόγους που οδηγηθήκαμε σε οικονομικό αδιέξοδο.

Σκληρή ήταν η απάντηση του γγ της ΠΝΟ, κάπτεν Γιάννη Χαλά, ο οποίος απάντησε στους δύο υπουργούς ότι ΤΡΕΙΣ φορές που το κράτος χρειάστηκε χρήματα για να μην πτωχεύσει, έβαλε χέρι στο Ταμείο του ΝΑΤ, το οποίο ήταν υγιές, αφού οι ναυτικοί πλήρωναν τις εισφορές τους σε σκληρό συνάλλαγμα, δηλαδή σε δολάριο. Γι' αυτό το λόγο και το κράτος ανέλαβε την υποχρέωση να επιδοτεί τις συντάξεις του ΝΑΤ.

Επιπλέον, τόνισε ότι το γεγονός της συνεχούς μείωσης των συνθέσεων στα πλοία, μειώνει τον αριθμό των Ελλήνων ναυτικών, άρα και τις εισφορές προς το Ταμείο.

Κλείνοντας, ο γγ της ΠΝΟ επισήμανε στην κυρία Διαμαντοπούλου και στον κ. Κουτρουμάνη ότι κάποιοι αποφασίζουν και πράττουν χωρίς να ρωτάνε κανέναν, ούτε καν τους άμεσα πληττόμενους. Στο σημείο αυτό η συνάντηση τελείωσε, αφού οι ναυτεργάτες σηκώθηκαν και έφυγαν.

Η 48ωρη απεργία των ναυτεργατών ξεκινάει στις 06.00 το πρωί της Δευτέρας 19 Μαρτίου έως τις 06.00 το πρωί της Τετάρτης 21 Μαρτίου, ενώ οι κινητοποιήσεις θα είναι κυλιόμενες, άρα θα συνεχιστούν, αφού η ΠΝΟ θα συνεδριάζει και θα αποφασίζει και νέα 48ωρη, λίγες ώρες πριν εκπνεύσει η προηγούμενη.

Επι ποδός αγρότες και Περιφέρεια Κρήτης

Στο μεταξύ οι εκπρόσωποι των αγροτών της Κρήτης σε συνεργασία με την Περιφέρεια αναζητούν λύσεις έτσι ώστε να μην εγκλωβιστούν στο νησί τα αγροτικά προιόντα και - εαν είναι δυνατόν - απο την επόμενη Δευτέρα να έχει εξασφαλιστεί η απρόσκοπτη μεταφορά των πρώιμων κηπευτικών στις αγορές της υπόλοιπης χώρας.

Αντιδράσεις των αγροτών της Ιεράπετρας


Εν τω μεταξύ χθες αποφασίστηκε στις 3 το απόγευμα να συναντηθούν όλοι οι αγρότες στην καρδία της αγροτικής παραγωγής της περιοχής, στο Στόμιο Ιεράπετρας, στον κεντρικό δρόμο και εφ΄ όσον συγκεντρωθεί μεγάλο πλήθος αγροτών να μετακινηθούν στο Ηράκλειο και να συνοδεύσουν τα προϊόντα τους με το πλοίο των Μινωικών γραμμών στην Αθήνα.

Μια και η προγραμματισμένη απεργία θα ξεκινήσει στις 6 το πρωί της Δευτέρας, εκεί οι αγρότες θα απαιτήσουν να λύσουν ξανά οι κάβοι και να αποπλεύσουν τα καράβια για την Κρήτη.

Γι’ αυτόν ακριβώς το σκοπό δημιουργήθηκε και μια συντονιστική επιτροπή αποτελούμενη από εκπροσώπους όλων των παραπάνω κλάδων, με πρόεδρο το Δήμαρχο Ιεράπετρας. Ο ίδιος ο κ. Αναστασάκης δεσμεύτηκε ότι θα βρίσκεται και εκείνος μαζί με τους αγρότες στο καράβι, όπως επίσης μετέφερε την πληροφορία ότι θα είναι μαζί και ο Περιφερειάρχης Κρήτης κ .Αρναουτάκης.

Τέλος, στην ίδια συνάντηση αποφασίστηκε την Κυριακή, ημέρα διεξαγωγής των εσωκομματικών εκλογών στο ΠΑΣΟΚ, να γίνει κατάληψη στα σημεία διεξαγωγής της ψηφοφορίας και να μην αφήσουν σε ένδειξη διαμαρτυρίας τους ψηφοφόρους να ψηφίσουν.


Επιστολή Σταύρου Αρναουτάκη

Στο μεταξύ, εν όψει της κρίσιμης σημερινής σύσκεψης στον Πειραιά, ο Περιφερειάρχης Κρήτης σε επιστολή του προς την υπουργό Ανάπτυξης, τους υπουργούς Προστασίας του Πολίτη και Οικονομικών καθώς επίσης και προς τα κόμματα, αναφέρει τα εξής :

"Η απεργία της Π.Ν.Ο. όπως γνωρίζετε, αποκλείει όλη τη νησιωτική Ελλάδα, όχι λόγω της συμμετοχής των ναυτεργατών σ’ αυτήν, αλλά λόγω του παράνομου αποκλεισμού των μεγάλων λιμανιών της χώρας.

Οι παραγωγοί της Κρήτης, οι οποίοι υφίστανται και τη μεγαλύτερη ζημιά - δεκαπέντε περίπου εκατομμύρια Ευρώ για κάθε μέρα αποκλεισμού – σέβονται την απεργία και τα αιτήματα της Π.Ν.Ο., αλλά είναι αντίθετοι με τις καταλήψεις των λιμανιών.

Οι άμεσες οικονομικές συνέπειες είναι καταστροφικές για τους ίδιους, την οικονομία του νησιού και της χώρας. Ευπαθή προϊόντα σε περίοδο οικονομικής κρίσης που φέρνουν πολύτιμο συνάλλαγμα απαξιώνονται και καταστρέφονται, ενώ λόγω της ασυνέπειας που επιδεικνύουμε, χάνουμε σημαντικές αγορές του εξωτερικού.

Οι παραγωγοί κηπευτικών της Κρήτης, οι φορείς του νησιού που συγκεντρώθηκαν σήμερα στα γραφεία της Περιφέρειας είναι αποφασισμένοι να προστατέψουν τον κόπο και τα προϊόντα τους.

Ευχόμαστε ο σημερινός διάλογος με την Π.Ν.Ο. να έχει αποτέλεσμα.

Αν όμως αυτό δε συμβεί, είμαστε βέβαιοι ότι η Κυβέρνηση θα προστατεύσει την απρόσκοπτη μεταφορά των ευπαθών προϊόντων της Κρήτης, σεβόμενη το δικαίωμα στην εργασία όσων θέλουν να εργασθούν και τα δικαιώματα των παραγωγών της Κρήτης."


Τα αιτήματα των ναυτεργατών


Στο εξώδικο της ΠΝΟ αναφέρονται τα εξής :

«Oι Έλληνες ναυτεργάτες δέχονται μια ολομέτωπη, βάρβαρη και ανάλγητη επίθεση των εργασιακών και κοινωνικοασφαλιστικών δικαιωμάτων τους, επίθεση που είναι μεθοδευμένη και συντονισμένη για την κατεδάφιση και αποσάθρωση των κατακτήσεών τους από την συγκυβέρνηση ΠΑΣΟΚ και ΝΔ.

Η Διοίκηση της ΠΝΟ και οι Έλληνες ναυτεργάτες με την παραπάνω απεργία προτάσσουν την συνεχιζόμενη για σχεδόν ενάμιση χρόνο πολιτική επιστράτευση των Ελλήνων ναυτεργατών που επεβλήθη από τα κόμματα της συγκυβέρνησης τρεις φορές κατά την διάρκεια της τελευταίας δεκαετίας και απαιτούν την άμεση ανάκληση και κατάργηση της νομοθεσίας που επιβάλλει το αντιδημοκρατικό και αντικοινωνικό αυτό μέτρο, που αποτελεί όνειδος για κάθε πολιτισμένη και ευνομούμενη χώρα, μάλιστα δε Ευρωπαϊκή» επισημαίνει η ΠΝΟ.

Τα κυρίαρχα και πρώτης προτεραιότητας αιτήματα που οδήγησαν την Διοίκηση της ΠΝΟ σε απεργιακούς αγώνες περιλαμβάνουν:

- Άμεση Υπογραφή Συλλογικών Συμβάσεων Εργασίας, μη καταστρατήγησή τους και υπεράσπισή τους, αντιπαλεύοντας τις προσπάθειες που καταβάλλονται από την Κυβέρνηση και την τρόικα για την κατάργησή τους.

- Διατήρηση του καμποτάζ στην επιβατηγό ναυτιλία.

-Διατήρηση του ΝΑΤ και απρόσκοπτη συνέχιση χρηματοδότησής του από τον τακτικό προϋπολογισμό, περιλαμβανομένων των παροχών όλων των Ταμείων, όπως ίσχυε μέχρι και το έτος 2010, διατήρηση των εφάπαξ παροχών.

-Διατήρηση της κείμενης νομοθεσίας για τον Οίκο Ναύτη και κατάργηση του Ν. 4052 (άρθρο 13 παρ. 7) (αφορά ένταξη Οίκου Ναύτη στον ΕΟΠΥΥ).

- Άμεση επαναλειτουργία του ΝΙΕΝ.

-Διατήρηση του ΕΛΟΕΝ ως αυτοτελούς λογαριασμού και φορέα ιδιωτικού δικαίου.

-Επαναφορά των εργασιακών και κοινωνικοασφαλιστικών δικαιωμάτων των ναυτεργατών, στο προ του Ν. 3845/2010 καθεστώς (αφορά το πρώτο Μνημόνιο).

-Ίδρυση Ειδικού Ταμείου Ανεργίας Ναυτεργατών, μη κατάργηση του ΓΕΝΕ και υπαγωγή του στον ΟΑΕΔ.

-Μη περικοπή συντάξεων, κυρίων και επικουρικών,

-προσέλκυση νέων και παραμονή τους στο ναυτικό επάγγελμα, για σταδιοδρομία σε θέσεις αξιωματικών και κατωτέρου πληρώματος, που συνιστά τον ισχυρό κρίκο στην αλυσίδα της απασχόλησης και άμεση ανάληψη πρωτοβουλιών από το κράτος, δεδομένου ότι έχει στερέψει επικίνδυνα η δεξαμενή έμψυχου δυναμικού της ναυτιλίας μας.

-Διασφάλιση θέσεων εργασίας Ελλήνων ναυτεργατών – διεύρυνσή τους στο μέλλον και καταπολέμηση της ανεργίας.

-Αναβάθμιση ναυτικής εκπαίδευσης – μετεκπαίδευσης, με την κάλυψη των ελλείψεων του ΚΕΣΕΝ και βελτίωση λειτουργίας των ΑΕΝ.