«Δεν μπορώ άλλο. Έχω απογοητευτεί !» «Διαβάζουμε τόσες ώρες κάθε μέρα και η δασκάλα του πάλι μου έστειλε σημείωμα ότι είναι αδιάβαστος» «Δεν σας λέω ψέμματα, αλήθεια διαβάζουμε πολλές ώρες και όμως … τίποτα» «Μα ,τι έχει το παιδί μου;»

Οι παραπάνω γραμμές φαίνονται τυπικές για έναν γονέα που το παιδί του εμφανίζει Μαθησιακές Δυσκολίες αφού εκφράζουν την καθημερινή αγωνία αλλά και την απογοήτευσή του.

Καταρχήν, θα πρέπει να διαχωρίσουμε τις Μαθησιακές Δυσκολίες από κάθε είδους νοητική υστέρηση. Τα παιδιά με Μαθησιακές Δυσκολίες έχουν φυσιολογικό δείκτη νοημοσύνης και πολλές φορές και υψηλότερο του μέσου όρου. Επομένως, θα ήταν άδικο να αντιμετωπίζαμε ένα παιδί που δυσκολεύεται στη μάθηση σαν χαζό.

Το γεγονός ότι τα παιδιά αυτά εμφανίζονται να είναι «τεμπέλικα» ή «αδιάφορα» δεν σημαίνει ότι δεν προσπαθούν. Μάλιστα , λόγω της δυσκολίας που έχουν να αφομιώνουν πληροφορίες , η προσπάθεια που καταβάλλουν καθημερινά είναι σίγουρα περισσότερη από αυτήν που θα κατέβαλλε ένα παιδί χωρίς Μαθησιακές Δυσκολίες. Έτσι, λοιπόν, οποιαδήποτε αποδοκιμασία σε τυχόν σχολική αποτυχία, θα ήταν αποκαρδιωτική για το παιδί.

Τα παιδιά αντιλαμβάνονται την απογοήτευση στο πρόσωπο των γονιών τους. Σκεφτείτε: «Άν ο γονέας απογοητεύεται από την σχολική προσπάθεια που φαίνεται να είναι άκαρπη, καθημερινά, τότε το ίδιο το παιδί πώς να αισθάνεται , άραγε;»

Η αλήθεια είναι πως έπειτα από πολλές προσπάθειες τα παιδιά σταματάνε να προσπαθούν. Χάνουν το κουράγιο τους και την όρεξη για διάβασμα καθώς επίσης και για οτιδήποτε σχετίζεται με το σχολικό περιβάλλον.

Πολλές φορές μάλιστα, γίνονται πιο ζωηρά και ίσως και βίαια. Ακόμα και σε ήπια στρεσογόνες καταστάσεις έχουν ιδιαίτερα αντιδραστική συμπεριφορά ή/και υπερβολική.

Πρώτα από όλα, καλό θα ήταν να απευθυνθείτε σε κάποιον λογοθεραπευτή ό οποίος και θα σας πιστοποιήσει ότι το παιδί σας έχει όντως Μαθησιακές Δυσκολίες και ότι δεν είναι απλώς μία περίοδος που το παιδί χρειάζεται αναπλήρωση των μαθησιακών κενών π.χ. έλλειπε το παιδί μία εβδομάδα από το σχολείο λόγο ασθενείας και τώρα δυσκολεύεται με τα μαθήματά του.

Κάντε μέτρηση στα ματάκια και τα αυτάκια του παιδιού σας για να δείτε μήπως η δυσκολία οφείλεται σε οργανικά αίτια. Ακόμα ,όμως, και αν διαγνωστεί το παιδί σας με Μαθησιακές Δυσκολίες μην πανικοβάλλεστε. Η λύση βρίσκεται στην ηρεμία .

Δώστε του να καταλάβει ότι δεν χρειάζεται να είμαστε τέλειοι σε όλα και πως οι αποτυχίες μας κάνουν πιο δυνατούς. Όταν το παιδί καταλάβει ότι ΔΕΝ ΠΕΙΡΑΖΕΙ που δεν τα καταφέρνει πάντα, ότι ΔΕΝ ΠΕΙΡΑΖΕΙ που δεν είναι τέλειο και ότι αυτό είναι ΑΠΟΛΥΤΑ ΑΠΟΔΕΚΤΟ από τους γονείς του, τότε άμεσα το παιδί θα γίνει πιο δέκτικο σε οποιαδήποτε βοήθεια-παρέμβαση.

Από την πλευρά σας οι γονείς δώστε έναν τόνο χαράς σε ότι αφορά τις σχολικές- μαθησιακές δραστηριότητες . Ακόμα και τον τόνο της φωνής σας αν χρωματισετε ανάλογα με τις απαιτήσεις της κάθε δραστηριότητας, τότε θα αντιληφθείτε πόσο μεγαλύτερη θα είναι η προσοχή του παιδιού σας προς εσάς.

Κάντε δημιουργικά παραδείγματα για την κατανόηση των ασκήσεων και έχετε υπομονή. Παίξτε επιτραπέζια παιχνίδια με όλη την οικογένεια. Θα σας βοηθήσει να χτίσετε υγειείς σχέσεις συνεργασίας ανάμεσα στα μέλη της οικογένειάς σας, καθώς επίσης θα εμπλουτίσεται πολυαισθητηριακά τα ερεθίσματα του παιδιού.

Χρειάζεται χρόνο και προσπάθεια.

Τέλος, να ξέρετε και να μην ξεχνάτε ότι δεν είναι κακό να ζητάτε και τη βοήθεια της δασκάλας όταν κάτι δεν το γνωρίζετε ή όταν έχετε απορίες για τα καθημερινά μαθήματα. Η δασκάλα είναι στο σχολείο κάθε μέρα για να βοηθάει το παιδί, ακόμα και αν αυτό σημαίνει την καθοδήγησή σας. Δουλέψτε όλοι μαζί συλλογικάγονείς-δάσκαλοι-θεραπευτές και τα αποτελέσματα θα σας αποζημιώσουν!

Σωμάκη Στεφανία,
Λογοπαθολόγος -Λογοθεραπεύτρια
Μέλος του Συλλόγου Επιστημόνων Λογοπαθολόγων Λογοθεραπευτών Ελλάδος
Επίσημος συνεργάτης του Σωματείου Γονέων και Κηδεμόνων & Φίλων Παιδιών με Μαθησιακές Δυσκολίες Κρήτης.
Στοιχεία επικοινωνίας:
Facebook: Λογοθεραπεία Σωμάκη Στεφανία
e-mail: kentrologoth@hotmail.com