Το αβοκάντο (Persea americana) είναι ο καρπός ενός δέντρου που φύεται στην κεντρική περιοχή του Μεξικό. Γενικά, καλλιεργείται σε τροπικά και μεσογειακά κλίματα σε όλο τον κόσμο. Το αβοκάντο έχει πράσινο δέρμα σε σχήμα αχλαδιού που ωριμάζει μετά τη συγκομιδή.

Το αβοκάντο είναι ένα φρούτο γεμάτο θρεπτική αξία. Ένα μέτριο αβοκάντο έχει σχεδόν 320 με 350 θερμίδες, δηλαδή 5 με 6 φορές περισσότερες σε σύγκριση με ένα οποιοδήποτε άλλο φρούτο.

Παρέχει σχεδόν 20 απαραίτητα θρεπτικά συστατικά, όπως ίνες, κάλιο, βιταμίνη Ε, βιταμίνες Β και φολικό οξύ, και επιτρέπει στον οργανισμό να απορροφήσει περισσότερο λιποδιαλυτά θρεπτικά συστατικά, όπως άλφα και βήτα-καροτίνη και λουτεΐνη. Ας δούμε με ποιον τρόπο μπορεί το αβοκάντο να ωφελήσει την υγεία μας.

Η καρδιαγγειακή νόσος είναι η κύρια αιτία θανάτου σε πολλές χώρες, αλλά η υγιεινή διατροφή και ένα καλό πρόγραμμα άσκησης μπορεί να βοηθήσει στη μείωση του κινδύνου εμφάνισης της νόσου.

Οι διατροφικές οδηγίες που συνιστά ο οργανισμός American Heart Association (ΑΗΑ) περιλαμβάνει μια διατροφή με τουλάχιστον πέντε μερίδες φρούτων και λαχανικών, μέχρι 30% των θερμίδων από λίπη (κυρίως ακόρεστα) και χαμηλή περιεκτικότητα σε κορεσμένα λιπαρά, χοληστερόλη, trans λιπαρά και νάτριο, και πλούσια σε κάλιο.

Το αβοκάντο ανταποκρίνεται στις διατροφικές οδηγίες αυτές, επειδή έχει μονοακόρεστα και πολυακόρεστα λιπαρά και είναι πλούσιο σε κάλιο.

Το αβοκάντο είναι πλούσιο σε β-σιτοστερόλη, ένα συστατικό που έχει αποδειχθεί ότι μειώνει τα επίπεδα της χοληστερόλης. Σε μία μελέτη, 45 εθελοντές μείωσαν τη χοληστερόλη τους κατά 17% μετά την κατανάλωση αβοκάντο για μία μόνο εβδομάδα.

Τα υψηλά επίπεδα φυλλικού οξέος που περιέχει το αβοκάντο προστατεύουν ενάντια στα εγκεφαλικά επεισόδια. Οι άνθρωποι που ακολουθούν μια διατροφή πλούσια σε φυλλικό οξύ έχουν πολύ χαμηλότερο κίνδυνο εγκεφαλικού από εκείνους που δεν τρώνε.

Επειδή, όμως, ένα μικρό κομμάτι αβοκάντο έχει πολλές θερμίδες και αν εσείς προσέχετε τη σιλουέτα σας, φροντίστε να το καταναλώνετε με μέτρο. Με μια μικρή ποσότητα αβοκάντο και μόνο μπορείτε να παρασκευάσετε πάρα πολλές συνταγές, όπως σάλτσα για μακαρόνια με ντομάτα, κρεμμύδι, πιπεριά, να εμπλουτίσετε τις σαλάτες σας ή ακόμα και να παρασκευάσετε την γνωστή μεξικάνικη σάλτσα γουακαμόλε.

Ελευθερία Ε. Ρέντζιου
Κλινικός Διατροφολόγος – Διαιτολόγος, Μ. Μed. Sci.
(Βιογραφικό σημείωμα)