Το σώμα μας αποτελείται από 60-70% υγρά και η κατανάλωση νερού έχει ζωτική σημασία. Το νερό αποτελεί το συστατικό εκείνο που διευκολύνει την διάλυση ανόργανων και οργανικών στοιχείων, τη μεταφορά διαφόρων θρεπτικών ουσιών ενώ ταυτόχρονα συλλέγει και απομακρύνει τα προϊόντα αποικοδόμησης τους.

Η ποσότητα των υγρών που πρέπει να καταναλώνει κανείς ποικίλει ανάλογα με τον τρόπο ζωής, τις διατροφικές συνήθειες, την ηλικία, τις κλιματολογικές συνθήκες και τον τρόπο ζωής.

Κατά μέσο όρο ένας υγιής ενήλικας άντρας έχει ανάγκη 2,5 lit νερού και μια υγιής ενήλικη γυναίκα 2 lit νερού ανά ημέρα έτσι ώστε να μπορούν να αναπληρώσουν τις απώλειες από την αποβολή των υγρών μέσω των ούρων , της εφίδρωσης και τη αναπνοής.

Ευπαθής ομάδες στην αφυδάτωση αποτελούν οι ηλικιωμένοι, τα παιδιά, οι έγκυες και οι θηλάζουσες γυναίκες.

Ο οργανισμός διατηρεί την ισορροπία των προσλαμβανόμενων και των αποβαλλόμενων υγρών μέσω της νεφρικής λειτουργίας. Σημασία δεν έχει μόνο η ποσότητα των υγρών που καταναλώνουμε αλλά και ο τρόπος κατανάλωσης τους κατά τη διάρκεια της ημέρας.

Φανταστείτε τα νεφρά σαν ένα σφουγγάρι , αν βουτήξετε ένα σφουγγάρι μέσα σε ένα κουβά με νερό, εκείνο θα κρατήσει μόνο συγκεκριμένο όγκο υγρών. Έτσι και τα νεφρά μας, αν προσπαθήσουμε να πιούμε πχ. 2 λίτρα νερό μέσα σε λίγη μόνο ώρα, θα συγκρατήσουν συγκεκριμένο όγκο υγρών και τα υπόλοιπα θα τα αποβάλλουν μέσω των ούρων.

Προσπαθήστε λοιπόν να καταναλώνετε μικρές ποσότητες υγρών ανά τακτά χρονικά διαστήματα και καθ΄ολη τη διάρκεια της ημέρας.

Πολλές φορές περιμένουμε να διψάσουμε για να πιούμε νερό. Όμως το αίσθημα της δίψας μπορεί να καθυστερήσει και μέχρι να το νοιώσουμε να είμαστε ήδη αφυδατωμένοι.

Τα αλκοολούχα και καφεϊνούχα ποτά, παρότι αποτελούνται από νερό, δεν βοηθούν στην ενυδάτωση του σώματος. Προκαλούν διούρηση και αφυδατώνουν των οργανισμό. Συνοδεύστε τα ποτά σας ,αλκοολούχα ή καφεϊνούχα ,πάντοτε με ικανές ποσότητες νερού για την καλύτερη ενυδάτωση σας.

Τροφές με υψηλή περιεκτικότητα σε νερό, όπως τα φρούτα, τα λαχανικά και οι σούπες συνεισφέρουν σημαντικά στην ημερήσια πρόσληψη νερού. Το ίδιο και η κατανάλωση ροφημάτων , όπως τα αφεψήματα βοτάνων, μπορεί να βοηθήσει στην πρόσληψη της συνολικής συνιστώμενης ποσότητας νερού.

Αν ανήκετε σε εκείνη την κατηγορία των ανθρώπων που δεν τους αρέσει η γεύση του νερού μπορείτε να δοκιμάσετε ανθρακούχο νερό ή αρωματίστε το νερό σας με χυμό από πορτοκάλι ή λεμόνι ή ακόμα μπορείτε να αφήσετε μέσα σε ένα μπουκάλι με νερό 2-3 φράουλες ή αποξηραμένα δαμάσκηνα για λίγες ώρες έτσι ώστε το νερό σας να πάρει τη γεύση των φρούτων και να είναι πιο ευχάριστη η κατανάλωση του!

Ελένη Ν. Φουσέκα
Πτυχιούχος Διαιτολόγος- Διατροφολόγος
(Βιογραφικό σημείωμα)