H Kρήτη αποτελεί το ‘’χρυσό βραχιόλι’’ του νοτιανατολικού βραχίονα της Μεσογείου. Είναι από τις γοργότερα αναπτυσσόμενες Περιφέρειες της Ελλάδας.
Ως γνωστόν, ο κύριος οικονομικός της άξονας, στηρίζεται στην τουριστική κίνηση του νησιού, διαχρονικά. Μιλάμε για τον λεγόμενο ‘’Μαζικό Τουρισμό’’.
Aπό την Κρήτη, όμως, δε λείπουν και οι ευκαιρίες, ανάδειξης και αξιοποίησης του εναλλακτικού τουρισμού.
Το υπερ-φυσικό κάλλος της, συνιστά από μόνο του μια ευκαιρία, που μπορεί να μετατραπεί σε πραγματική πλουτοπαραγωγική πηγή.

Σε συνδυασμό με τον τομέα αυτόν, τα γεωργικά προϊόντα με σαφή τα ποιοτικά και αναγνωρίσιμα, πλέον, χαρακτηριστικά τους, μπορούν να αντισταθμίσουν την όποια απώλεια προκύπτει από τη συμπίεση που παρουσιάζει η τουριστική κίνηση με την κλασσική της μορφή, ως απόρροια της κρίσης. Ο συνδυασμός αυτός, μπορεί να αποτελέσει τον ευρύ οικονομικό ορίζοντα για τη Μεγαλόνησο.

Γνωρίζετε, ότι δεν είμαι από κείνους που μασάνε τα λόγια τους. Είναι αλήθεια, ότι οι παρενέργειες της θύελλας που χτύπησε τη χώρα μας, δεν εξαίρεσαν και το βαρύ πυροβολικό της Κρήτης, που είναι ο μαζικός τουρισμός. Η τουριστική περίοδος στο νησί μας, συρρικνώθηκε και μεγάλες τουριστικές αντιμετωπίζουν δυσκολίες.

Οι δύο, λοιπόν, αυτοί τομείς (εναλλακτικός τουρισμός και γεωργική παραγωγή σε συνδυασμό όμως με την ανάπτυξη του δευτερογενούς τομέα μεταποίησης και μεταφοράς προϊόντων), της κρητικής οικονομίας, μπορούν να αποτελέσουν πραγματικούς οικονομικούς πυλώνες, που είναι ανάγκη να αξιοποιηθούν στο έπακρο. Αν μέχρι τώρα είχαν αναπτυχθεί όσο ‘’έπαιρνε’’, θα μπορούσαν σήμερα να στηρίξουν οικονομικά την Κρήτη, ώστε να ‘’αντέξει’’ πιο εύκολα τους κραδασμούς της ύφεσης.
Η εξαγωγική δραστηριότητα του νησιού μας με την κατάλληλη μέριμνα για ανάπτυξη του δευτερογενούς τομέα, που πάντα έλειπε, μπορεί να αποτελέσει τον δυνατό ‘’πάγκο’’ της οικονομίας του. Και αυτό συνιστά ουσιαστικό προβάδισμα για τον τόπο.
Είναι επιτακτικότερο από ποτέ, να καλύψουμε το κενό που παρουσιάζαμε μέχρι τώρα στον τομέα μεταποίησης των προϊόντων μας.
Να εντοπίσουμε τα σημεία συρραφής των δύο τομέων που κυριαρχούν στον οικονομικό χάρτη της νήσου. Του Τουρισμού και της Γεωργίας.
Να δώσουμε –και θα δώσουμε -στον τουρισμό μας μια πιο ευέλικτη μορφή. Μια μορφή, κατά την οποία ο μαζικός τουρισμός δεν θα είναι μονόδρομος.
Ο θρησκευτικός, ο συνεδριακός, αλλά και ο φυσιολατρικός τουρισμός, της Κρήτης, μπορούν να αναπτύξουν διαστρική ταχύτητα ανάπτυξης και προόδου. Μέσω αυτής, θα μειωθούν σημαντικά οι εποχιακές ζημιές από διακυμάνσεις που έτσι κι αλλιώς, αποτελούν εγγενείς και μέχρι ένα βαθμό αναπόφευκτες αδυναμίες του ζωτικού αυτού τομέα της κρητικής οικονομίας, του ‘’μαζικού τουρισμού’’.
Εκτός από τον ανυπολόγιστο και ανεκτίμητο πολιτιστικό και μνημειακό πλούτο της Κρήτης, υπάρχει και ο ανεκμετάλευτος φυσικός πλούτος και η βιοποικιλότητα.

‘’Ξεπερνάμε …αξεπέραστες παιδικές ασθένειες’’

Το χρόνιο πρόβλημα του ΒΟΑΚ (Βόρειος Οδικός Άξονας Κρήτης), βρίσκεται ανάμεσα στις υψηλές προτεραιότητες της κυβέρνησης, ώστε ο δρόμος αυτός να παρέχει ασφάλεια σε ντόπιους και τουρίστες.
Πρώτος στόχος, λοιπόν, η ασφάλεια. Η έλλειψη της οποίας μας έχει δυσφημίσει πολύ, στο εξωτερικό. Η ολοκλήρωση του νέου αεροδρομίου της Σητείας, ήταν και εξακολουθεί να είναι στα άμεσα σχέδια της κυβέρνησης. Μιλάμε για ένα έργο το οποίο θα απαλλάξει τον ξένο και εγχώριο τουρίστα που θα αποβιβαστεί στο αεροδρόμιο του Ηρακλείου, από την ταλαιπωρία να διανύσει το λιγότερο δύο ώρες δρόμο για να βρεθεί στο Λασίθι, αν ο προορισμός του είναι αυτός.
Η ετοιμότητά του αεροδρομίου να υποδεχθεί πτήσεις charters από το εξωτερικό θα ενθαρρύνει τους tour operators, να συμπεριλαμβάνουν χωρίς δεύτερη σκέψη την Κρήτη και ιδιαίτερα την ανατολική Κρήτη, στις προτάσεις και στα προγράμματά τους.
Η διασπορά ‘’βάσεων υποδοχής’’ που είναι τα αεροδρόμια, είναι το Α και το Ω για οποιαδήποτε τουριστική περιοχή, πολλώ δε μάλλον για τη μήτρα του ελληνικού τουρισμού, που είναι η Κρήτη.
Το έργο αυτό και σήμερα θα μπορούσε να ήταν έτοιμο αν οι προκάτοχοί μας δεν μας κληροδοτούσαν, μια δικαστική διαμάχη με τον ‘’έκπτωτο’’, όπως χαρακτηρίστηκε, ανάδοχο. Με άλλα λόγια, έναν αφερέγγυο ανάδοχο, προϊόν επιλογής των προκατόχων μας που δε δίστασε να δώσει πλαστές εγγυητικές επιστολές. Είναι, όμως, θέμα χρόνου να ξεπεραστεί και αυτό το εμπόδιο και γρήγορα να κατασκευαστούν οι κτιριακές εγκαταστάσεις του αεροδρομίου.
Είναι επίσης θέμα χρόνου να ξεπεραστεί και η όποια εκκρεμότητα επιφέρει την καθυστέρηση της κατασκευής του διεθνούς αεροδρομίου στο Καστέλι του Ν. Ηρακλείου.

Εδαφικός θησαυρός
Η κυβέρνησή μας, ήδη έχει δώσει και θα δώσει ακόμα περισσότερο βάρος στον πρωτογενή τομέα του νησιού, ο οποίος δυστυχώς, μέχρι πρότινος, ‘’κρυβόταν’’ στην ενδοχώρα. Η τουριστική Κρήτη σήμαινε για Έλληνες και ξένους, μόνο παραλία και θάλασσα. Η αξιοποίηση της παραγωγής του πρωτογενούς τομέα, δεν είναι άσχετη και ασύνδετη με την επισκεψιμότητα. Αναγκαία συνθήκη για την οικονομική απογείωση του νησιού, αποτελεί η λεγόμενη ‘’συρραφή’’ των δύο πυλώνων της κρητικής οικονομίας, τουρισμού και γεωργίας. Μια ισορροπημένη ανάπτυξη που θα δίνει μεγαλύτερο βάρος, στην ενδοχώρα. Το κυβερνητικό πλάνο είναι κομμένο και ραμμένο στα μέτρα αυτής της ανάγκης. Της ανάγκης για αξιοποίηση του γεωργικού μας πλούτου.

Πρόκειται για το νέο μοντέλο ανάπτυξης της Γεωργίας, με τη δημιουργία Ταμείου Εγγυοδοσίας για την τυποποίηση και μεταποίηση των προϊόντων.

2,5 δις. ευρώ θα επενδυθούν σε κεντρικούς στόχους για το 2011 όπως ο ίδιος ο πρωθυπουργός ανακοίνωσε προ δύο μηνών, από εδώ απ’ την Κρήτη.

Όπως υπογράμμισε, ‘’το κράτος προσφέρει τα εργαλεία, τα μέσα στήριξης και τα χρήματα, καθώς το 2011 θα είναι ο χρόνος της μεγάλης στροφής. Η επανεκκίνηση της ανάπτυξης ξεκινά απ’ τη Γεωργία’’ είχε τονίσει και αυτό δείχνει με πόσο ρεαλιστικά χρώματα, διαγράφεται πια, η οικονομική προοπτική της Ελλάδας και της Κρήτης.

Μέχρι τώρα ‘’μετρούσαμε’’ τα ‘’πεταμένα’’ προγράμματα για τη Γεωργία, που χάνονταν αριστερά δεξιά και έμεναν αναξιοποίητα. Εξ’ ου και η καταβαραθρωμένη απορροφητικότητα που σημειώσαμε όλα αυτά τα κρίσιμα χρόνια της δεξιάς διακυβέρνησης. Επίσης από την Κρήτη, ο πρωθυπουργός αναφέρθηκε, για πρώτη φορά στο ‘’καλάθι των προϊόντων της περιφέρειας’’, στο οποίο θα συγκλίνουν και θα καταλήγουν οι διαδρομές χρήματος από ανεκμετάλευτους, μέχρι τώρα, πόρους. Και δόξα τω Θεώ, το Κρητικό καλάθι, είναι πλούσιο σε ποικιλία και εγγυημένο σε ποιότητα. Ποικιλία που πρώτα απ’ όλους πρέπει να προτιμηθεί από τους ντόπιους. Από όλους εμάς. Και αντί, κατά τις μέχρι τώρα συνήθειές μας να κολλάμε πάνω σε ξένα προϊόντα την εθνική ετικέτα, μπορούμε να ‘’κολλήσουμε’’ πάνω στην καταναλωτική μας συνείδηση, το Εθνικό μας αγοραστικό κριτήριο.
Δημιουργούμε ένα σύνθετο μέτωπο που θα αποτελείται από επιχειρηματίες, παραγωγούς και καταναλωτές. Τα αποτελέσματα, είναι ήδη απτά. Αύξηση των εξαγωγών πανελλαδικά κατά 6,3%, ποσοστό, κοντά στο οποίο κυμαίνεται η εξαγωγιμότητα ΚΑΙ των κρητικών προϊόντων.

ΚΡΗΤΗ: Ο ΔΙΑΤΡΟΦΙΚΟΣ ΠΡΟΜΗΘΕΥΤΗΣ ΤΗΣ ΕΥΡΩΠΗΣ

Η αιχμή του δόρατος της κρητικής γεωργίας, είναι η παραγωγή τροφίμων. Ο λεγόμενος διατροφικός πολιτισμός της Κρήτης, συνιστά τον ασφαλέστερο πρεσβευτή της σε όλο τον κόσμο. ‘’Επενδύουμε, κατά συνέπεια, στην κρητική διατροφή, ίσως το πιο ολοκληρωμένο και χαρακτηριστικό πρότυπο της χώρας’’, όπως ακούστηκε από τα πρωθυπουργικά χείλη. Η Κρήτη μπορεί, κάλλιστα, να παίξει το ρόλο του διατροφικού προμηθευτή της Ευρώπης. Αντιλαμβάνεστε, ότι περνάμε σε μια άλλη σφαίρα αξιοποίησης του πρωτογενούς τομέα της Κρήτης, όπου πνέει, πλέον, αέρας προόδου. Η οικονομική προοπτική της Κρήτης περνάει και μέσα από τη Γεωργία. Στο τρίπτυχο, του πρωθυπουργού, «Εφαρμοσμένη έρευνα, επαγγελματική κατάρτιση, πιστοποίηση ποιότητας», θα στηριχτεί ο μεγάλος αυτός άξονας της οικονομικής προοπτικής της Μεγαλονήσου.

Ο Κρητικός και η γη του

Μια ιδιαιτερότητα της κρητικής νοοτροπίας, πάνω στην οποία ποντάρω πολύ, είναι η σχέση που έχουν οι άνθρωποι με τη γη τους. Πολύ δυσκολότερα, σε σχέση με άλλες περιοχές, θα εγκαταλείψουν την περιουσία τους για να μεταβούν στα αστικά κέντρα και ακόμα πιο δύσκολα θα την ‘’ παραδώσουν’’ σε προθυμότερα και φτηνότερα εργατικά χέρια (αλλοδαπούς). Η συνείδηση της οικογενειακής ιδιοκτησίας, είναι ιδιαίτερα ευαίσθητη στην Κρήτη.
Αυτός είναι ένας λόγος, στον οποίο αποδίδω την ομαλότερη όσο και αποτελεσματικότερη ενσωμάτωση των επενδυτικών προγραμμάτων στην περιοχή. Κάτι που είναι κοινά αποδεκτό.
Η πορεία της ανάπτυξης στο νησί βρίσκεται ακριβώς στο σημείο, όπου ο δρόμος παίρνει τις διαστάσεις λεωφόρου!